Rotterdam Centraal, seinen

Nieuwe seinen langs het spoor op proef bij Meteren

Deze seinen op Rotterdam Centraal zullen op zeker moment ook vervangen worden door de Nieuwe Generatie Seinen.Jeroen Baldwin/ProMedia

De seinen langs het spoor zoals we die allemaal kennen gaan verdwijnen. De stoplichtachtige seinen worden vervangen door een sein dat maar één lamp kent die van kleur kan veranderen. De lamp wordt dus rood, geel en groen. ProRail noemt het de Nieuwe Generatie Sein. De eerste zes van de nieuwe seinen zijn bij wijze van proef geplaatst naast de sporen bij Meteren, gelegen tussen Geldermalsen en Zaltbommel.

Het nieuwe sein kent een aantal voordelen. Het sein heeft maar één lamp die dus groen, oranje of rood schijnt, waar de oude generatie seinen drie losse lampen kent. De lichtsterkte van het sein is variabel en derhalve zodanig instelbaar dat ze ook bij schemering, een lage zonnestand, zware regen- of sneeuwval en mist nog goed zichtbaar is. Een reflecterende rand maakt het sein beter zichtbaar in het donker. Daarbij is het nieuwe sein compacter en dus makkelijker te plaatsen. Het bestaat uit minder onderdelen, heeft minder onderhoud nodig en is dus duurzamer.

Tot 2024 installatie honderden nieuwe seinen

Het nieuwe sein is er als paal-, portaal- en dwergsein, is beter zichtbaar voor machinisten, is veel betrouwbaarder en neemt minder ruimte in. ProRail ging bij het ontwikkelen van de Nieuwe Generatie Sein bepaald niet over één nacht ijs. De spoorwegbeheerder werkte al sinds 2018 aan het nieuwe sein, in samenwerking met machinisten en vervoerders, die natuurlijk het meeste met seinen te maken hebben.

De eerste zes nieuwe seinen zijn nu bij wijze van proef geplaatst op de A2 corridor in Meteren. Daar rijden veel reizigers- en goederentreinen en het is om die reden een uitermate geschikte plek om de seinen te introduceren bij veel machinisten. ProRail zal de komende drie maanden zoveel mogelijk reacties bij hen verzamelen om te weten hoe de Nieuwe Generatie Sein ervaren wordt. De nieuwe seinen in Meteren zijn overigens ook voor het publiek duidelijk te zien, vanaf het viaduct Markkade.

Als de proeven in Meteren goed verlopen, worden seinen die aan vervanging toe zijn vervangen door de Nieuwe Generatie Seinen. ProRail verwacht tot 2024 enige honderden nieuwe seinen te zullen hangen door heel Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.