Spooronderdoorgang

Europese Unie draagt bij aan realisatie spooronderdoorgangen in Noord-Holland

Een spooronderdoorgang ter illustratie.Theodenhugt / Wikimedia Commons

De gemeenten Alkmaar, Zaanstad, Dijk en Waard en de Vervoerregio Amsterdam hebben een Europese subsidie ontvangen om gelijkvloerse kruisingen ‘uit het spoor’ te halen en tunnels onder het spoor aan te leggen. De toegekende subsidie maakt onderdeel uit van het programma Hoogfrequent Spoor.

De drie Noord-Hollandse gemeenten hebben samen met de Vervoerregio Amsterdam hun handtekening gezet onder de subsidieovereenkomst met de Europese Unie. De subsidie is daarmee officieel toegekend. In totaal mogen de gemeenten 3,4 miljoen euro verdelen om de onderzoeken naar de tunnels uit te voeren.

De Noord-Hollandse tunnels die worden gerealiseerd komen in Zaanstad aan de Guisweg, in Alkmaar onder de spoorwegovergang aan de Helderseweg en bij de gemeente Dijk en Waard aan de Zuidtangent – Stationsgebied. Door de spoorovergangen te vervangen voor spooronderdoorgangen wordt de wachttijd voor spoorbomen korter en verbetert de doorstroom van het verkeer in de steden in Noord-Holland.

Green Deal

Als component van de European Green Deal wil Brussel meer treinverkeer mogelijk maken voor reizigers binnen de EU. Ook het terugbrengen van de CO2-uitstoot maakt een belangrijk onderdeel uit van de Green Deal. Door het aanleggen van tunnels onder het spoor zijn er minder spoorwegovergangen nodig, iets waar ProRail al langere tijd voor pleit om de veiligheid op en rondom het spoor te verbeteren.

Gevaarlijk

In september van dit jaar luidde de spoorbeheerder nog de noodklok over het toenemende aantal (bijna-)aanrijdingen. Deze gevaarlijke situaties ontstaan veelal bij bovengrondse spoorwegovergangen. ProRail in 2021 vertelde tijdens het SpoorPro Seminar Spoorveiligheid dat ze voor 2040 het merendeel van de (beveiligde) overwegen willen opheffen. Daarbij worden eerste de bewaakte overwegen aangepakt waar met een snelheid van 140 of harder wordt gereden of de plekken waar meer 20 treinen per uur passeren.

Het vorige (demissionaire) kabinet Rutte III gaf de rijksoverheid in 2021 nog de bevoegdheid om Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) aan te pakken. Daardoor is het makkelijker geworden om onbewaakte spoorwegovergangen op te heffen en kan de overheid zelfs een sluiting van een overgang opleggen. Daartoe moest wel de spoorwegwet worden aangepast.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.