Kamerleden over spoorverbinding Eindhoven – Aken: ‘Waarom rijdt die trein niet?’

20-09-2022. Foto: Wikipedia. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RE_18_006.jpg Foto: Wikipedia.

Tijdens een commissiedebat internationaal spoorverkeer in de Tweede Kamer stelden verschillende Kamerleden vragen over de spoorverbinding Eindhoven – Aken. Volgens de Kamerleden is het onbegrijpelijk waarom de directe intercity nog niet rijdt. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

3 reacties op “Kamerleden over spoorverbinding Eindhoven – Aken: ‘Waarom rijdt die trein niet?’”

Marc Busio|21.09.22|10:23

Het antwoord is eenvoudig: het ontbreekt aan materieel, personeel en…… reizigers. Als vanaf december a.s. de dienstregeling van de NS met 10% uitgedund zal worden zal dat leiden tot nog meer overvolle treinen in de spits en oplopende reistijden door slechtere aansluitingen. Daarbij vallen die paar passagiers die profiteren van een rechtstreekse trein naar Aken in het niet. Dat kamerleden zich hier juist druk over maken toont nog eens aan hoe gebrekkig hun inzicht in deze materie is.

Pat Rick|27.09.22|10:40

@Marc: nee, hier wordt al jarenlang om gevraagd. Het echte antwoord is simpel: NS richt zich vooral op de Randstad en heeft geen interesse in Limburg, laat staan Duitsland

Voor Nederland zou het goed zijn om de lokale lijnen in de Randstad te geven aan Randstadrail, omdat deze toch met hogere frequenties gereden moeten worden. In ruil de regionale lijnen aan NS geven. Regionale vervoerders in handen van DB/SNCF maken er soms een potje van. Dus DB wegwerken: net als NS in Duitsland is weggewerkt

Pat Rick|27.09.22|10:40

Door NS te laten richten op het Nederlandse spoornet en niet op de randstad, kan er een betere integratie zijn tussen regionaal en IC (en ook buitenlands). Terwijl in de (westelijke) randstad het OV beter afgestemd kan worden tussen Randstadrail/metro, tram, bus. Zo is die regio eigenlijk een metropool en heeft het vergelijkbare inrichting als Stockholm/Londen/Parijs.

De gelaagdheid van het OV moet dus worden aangepast aan de tijd en verkeersbehoefte, niet aan wens van bedrijven voor budget

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kamerleden over spoorverbinding Eindhoven – Aken: ‘Waarom rijdt die trein niet?’ | SpoorPro.nl
Drielandentrein

Kamerleden over spoorverbinding Eindhoven – Aken: ‘Waarom rijdt die trein niet?’

De Drielandentrein Magicman0361/Wikimedia Commons

Tijdens een commissiedebat internationaal spoorverkeer in de Tweede Kamer stelden verschillende Kamerleden vragen over de spoorverbinding Eindhoven – Aken. Volgens de Kamerleden is het onbegrijpelijk waarom de directe intercity nog niet rijdt. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

3 reacties op “Kamerleden over spoorverbinding Eindhoven – Aken: ‘Waarom rijdt die trein niet?’”

Marc Busio|21.09.22|10:23

Het antwoord is eenvoudig: het ontbreekt aan materieel, personeel en…… reizigers. Als vanaf december a.s. de dienstregeling van de NS met 10% uitgedund zal worden zal dat leiden tot nog meer overvolle treinen in de spits en oplopende reistijden door slechtere aansluitingen. Daarbij vallen die paar passagiers die profiteren van een rechtstreekse trein naar Aken in het niet. Dat kamerleden zich hier juist druk over maken toont nog eens aan hoe gebrekkig hun inzicht in deze materie is.

Pat Rick|27.09.22|10:40

@Marc: nee, hier wordt al jarenlang om gevraagd. Het echte antwoord is simpel: NS richt zich vooral op de Randstad en heeft geen interesse in Limburg, laat staan Duitsland

Voor Nederland zou het goed zijn om de lokale lijnen in de Randstad te geven aan Randstadrail, omdat deze toch met hogere frequenties gereden moeten worden. In ruil de regionale lijnen aan NS geven. Regionale vervoerders in handen van DB/SNCF maken er soms een potje van. Dus DB wegwerken: net als NS in Duitsland is weggewerkt

Pat Rick|27.09.22|10:40

Door NS te laten richten op het Nederlandse spoornet en niet op de randstad, kan er een betere integratie zijn tussen regionaal en IC (en ook buitenlands). Terwijl in de (westelijke) randstad het OV beter afgestemd kan worden tussen Randstadrail/metro, tram, bus. Zo is die regio eigenlijk een metropool en heeft het vergelijkbare inrichting als Stockholm/Londen/Parijs.

De gelaagdheid van het OV moet dus worden aangepast aan de tijd en verkeersbehoefte, niet aan wens van bedrijven voor budget

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.