
SpoorProTV: Eerste hogesnelheidswissel geplaatst in Liempde
De eerste van de acht nieuwe hogesnelheidswissels op het spoor in het Brabantse Liempde zijn geplaatst. Een spannend maar ook indrukwekkend moment, omdat het de eerste keer was dat dit type wissels werden geplaatst op het Brabantse spoor. SpoorProTV was aanwezig voor beeld en verslag. Een videoreportage zal later deze middag worden toegevoegd aan het verslag.
De nieuwe wissels die op het spoortraject in Liempde worden geplaatst zijn volgens ProRail “minder storingsgevoelig en slijten minder snel”. In het kader van verduurzaming van het spoor en de omvorming van gas naar elektriciteit, worden er grote stappen gezet. Alle voorzieningen op het spoor die nu nog op gas draaien, zullen uiteindelijk worden vervangen voor elektrische aandrijving. “Dat zorgt voor minder storingen en is duurzamer en minder gevaarlijk dan gas omdat dat kan lekken”, aldus Arjan Dirven, projectleider bij Swietelsky Rail.

Grootschalig spoorbouwproject
Het vervangen van de wissels is een ingrijpende operatie en tevens één van de grootste spoorbouwprojecten van dit jaar in Nederland. Tijdens de werkzaamheden, die naar verwachting nog zullen duren tot vrijdag 26 augustus, rijden er geen treinen tussen Eindhoven en Den Bosch.

Tijdens een 17-daagse buitendienststelling past uitvoerder Swietelsky Rail in opdracht van ProRail de bovenleidingen, de treinbeveiliging en de wisselwarming aan.

Verschil oude en nieuwe wissels
Het grootste verschil tussen de oude en de nieuwe wissels is “een vast puntstuk ten opzichte van een bewegend puntstuk”. Arjan Dirven (Swietelsky Rail): “Doordat de punt van de wissel niet beweegt is hij minder storingsgevoelig. Ook gebruiken we materiaal dat minder snel slijt waardoor er minder vaak onderhoud nodig is.”

Lees ook:
- Swietelsky Rail plaatst acht 140 meter lange hogesnelheidswissels bij Liempde
- Swietelsky Rail vervangt wissels op emplacement Liempde
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?