Het depot waar de wissels liggen. (Foto Gerrit Serné in opdracht van ProRail)

Swietelsky Rail plaatst acht 140 meter lange hogesnelheidswissels bij Liempde

Het depot waar de wissels liggen. (Foto Gerrit Serné in opdracht van ProRail)

Swietelsky Rail start vanaf dinsdag 9 augustus met het plaatsen van 140 meter lange, 1 op 29 hogesnelheidswissels bij Liempde. In een tijdsbestek van 17 dagen worden er acht wissels geplaatst en getest. SpoorProTV zal hierbij aanwezig zijn voor een (video)verslag dat later volgt.

Op de nieuwe wissels kan straks met een maximale snelheid van 140 kilometer per uur gewisseld worden. “Het is een druk baanvak en dan heeft het veel voordelen”, vertelt Arjan Dirven, projectleider bij Swietelsky Rail.

Twaalf wissels

Dirven en zijn team zijn verantwoordelijk voor het plaatsen van de nieuwe wissels. In totaal worden er twaalf nieuwe wissels geplaatst. “Acht keer 1 op 29 wissels en vier keer 1 op 15. De 1 op 15 wissels liggen er nu ook al, die worden vervangen voor een nieuwere generatie wissels.”

Het plaatsen van de 140 meter lange 1 op 29 wissels, oftewel de hogesnelheidswissels, is een specialere operatie. Op het moment liggen daar nog 1 op 34 wissels. “We hebben wel eens eerder een hogesnelheidswissel geplaatst, bij Blauwkapel bijvoorbeeld. We hebben echter nog nooit acht wissels achter elkaar geplaatst.”

Planning

Ondanks dat vindt Dirven het geen spannende operatie. “We hebben een goede planning en ik maak mij daarom ook geen zorgen.” Die planning ziet er als volgt uit: “Op dinsdag 9 augustus beginnen we en op donderdag 11 augustus gaat de eerste hogesnelheidswissel erin. Vervolgens gaat op maandag 15 augustus de laatste wissel erin.”

Dan zijn er nog twee dagen over. Een deel daarvan is bedoeld als uitloopperiode, maar tien uur van die twee dagen zijn gereserveerd voor het testen. “We willen de wissels testen met echte treinen erop. Dat gaan we in de testperiode doen.” Qua tijdsplanning maakt Dirven zich dus geen zorgen. De grootste uitdaging zit hem in het logistieke, stelt hij. “We gaan ze direct uit ons depot in het spoor plaatsen. Dat wordt wel een bijzondere operatie.”

Elektrische verwarming

In de zeventien dagen komen er niet alleen nieuwe wissels, maar er wordt ook een nieuwe elektrische verwarming geplaatst. Onder de wissels komen rubberen platen te liggen. Deze zijn elastisch, waardoor de druk op het spoor gelijkmatig wordt verdeeld. Verwarming met gas zou ervoor kunnen zorgen dat de platen te warm worden. Daarom is er gekozen voor elektrisch, stelt ProRail op haar website. Daarnaast is het ook een duurzamere optie.

Ook voor ProRail is het een bijzondere operatie. “Het zijn grote wissels en dan ook nog acht stuks. Het is een flinke operatie en het gaat mooie plaatjes opleveren”, stelt woordvoerder Joke van der Cruysen. Tijdens de werkzaamheden gaat het spoor tussen Eindhoven en Den Bosch zeventien dagen, 9 tot en met 26 augustus, buitendienst.

Transport

De acht hogesnelheidswissels liggen allemaal klaar in Nederland. Dat klinkt logisch, maar het transport was een fikse operatie. “De eerste wissels zijn in februari deze kant opgekomen”, vertelt Dirven. Door de grootte van de wissels konden ze niet allemaal blijven liggen in de fabriek om samen getransporteerd te worden. Daar was simpelweg de ruimte niet voor en dus werden ze in etappes naar Nederland gebracht. Inmiddels liggen ze allemaal in het depot, klaar om gebruikt te worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Jelmer Bastiaans

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.