Zuidasdok Brittenpassage

Zuidasdok bij station Amsterdam Zuid op de schop voor nieuwe passage

Foto: Amsterdam Zuidas

Vanaf vrijdag 22 juli tot woensdag 3 augustus wordt de Zuidasdok bij station Amsterdam Zuid onder handen genomen. Er zal onder andere gewerkt worden aan de fundering voor de dakdelen van een nieuwe passage. Daardoor zullen er tijdens deze periode minder treinen rijden.

De Brittenpassage, de nieuwe passage in aanbouw wordt een tweede reizigerspassage bij station Amsterdam Zuid. ProRail-bouwmanager Jeroen Monnik: “Het dak bestaat uit zeven reusachtige betonnen platen. Op die dakdelen komt een enorme druk te staan, want ze liggen onder de A10 en metro- en treinsporen bij de perrons. Daar moeten treinen en metro’s remmen en optrekken. Om die krachten op te vangen moeten de dakdelen aan weerszijden rusten op een stevige fundering.”

Damwanden grond in trillen

Er zullen ook sporen moeten worden verwijderd om vervolgens 135 funderingspalen in de grond te kunnen slaan en 340 ton aan damwanden te plaatsen. “Helaas moeten we de damwanden de grond in trillen. Dit geeft meer overlast voor de omgeving”, zegt Jelger Vos, projectmanager bij ProRail. Volgens Vos zijn de maatregelen nodig om de veiligheid te kunnen waarborgen.

Landhoofd

Vos leger verder uit: “Ter plekke hijsen we enorme staalconstructies (wapeningskorven) bovenop de funderingspalen. Dit hebben we al eerder in 2019 en 2021 gedaan. Staan deze staalconstructies op hun plek, dan brengen we eromheen bekisting aan; een soort mal. Die storten we vol met vele kubieke meters beton. Als dat klaar is, hebben we een landhoofd gebouwd. Landhoofden dragen als het ware een brug of viaduct – en in dit geval dus het dak van een tunnel.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.