Een omgebouwde WINK-trein van Arriva

Elektrische trein op Maaslijn weer een stap verder weg

Foto: Marieke van Gompel

Voorlopig blijven dieseltreinen rijden op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Vervoerder Arriva start de onderhandelingen voor een contractverlenging op dit traject. Het plan om een elektrische trein te laten rijden per 2024 op de Maaslijn is verder uitgesteld, blijkt uit een brief aan de Provinciale Staten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

6 reacties op “Elektrische trein op Maaslijn weer een stap verder weg”

Pat Rick|13.07.22|17:04

Waarom moet ProRail hier expertise voor inwinnen? Spoorinfra is toch hun core-business? Heeft ProRail van hen een excuus gekregen om weer niks te doen?

Reizigers, ondernemers en onderwijsinstellingen dringen al decennialang aan om de situatie te verbeteren, maar ProRail blijft alleen in de planningsfase steken. En wordt daar ook nog vorstelijk voor beloond. ProRail is volledig ontkoppeld van de reizigers, en er is geen enkele incentive om voor de eindgebruikers iets daadwerkelijk te doen

Cornelius Koelewijn|14.07.22|14:06

Kunnen we InfraBel niet inhuren om deze klus te klaren?
Mss beter dan die amateurs van ProRail die nergens zin in hebben.

Pat Rick|14.07.22|17:33

@Cornelius Koelewijn: goed idee. Infrabel kan het voor 1/3 van de kosten, zoals bewezen op het traject Mol-Hamont. En dit is zelfs tegen hogere specs (3 kV ipv 1,5). Dit kostte toen nog geen 40 miljoen. Het is ook een veel technische organisatie met zelfs een eigen opleidingsinstituut

Het lijkt erop dat eerst de overhead van ProRail betaald moet worden, want er zijn relatief veel directeuren. Dan wordt gekeken naar het belang van de operators. En heel misschien naar het belang van de reizigers

Maarten-Joost Swenker|15.07.22|09:42

Waarom wordt niet gekozen voor treinen op waterstof?

Pat Rick|15.07.22|11:52

@Maarten-Joost: dit is een heel lang slepend dossier, van de jaren 1980s, maar steeds vooruit geschoven. Het hele project is ingestoken op elektrificatie en bij waterstof moet alles weer van start beginnen: budgettering, ontwerp, onderhandelingen met Arriva, besluitvorming met de 3 provincies. Dus de bottleneck is niet de techniek, maar de besluitvorming en steeds komt er iets oppoppen wat deze vertraagt

Jules Vismale|30.08.22|10:12

En zolang ze de Maaslijn ook niet gaan electrificeren en het spoor verdubbelen zal de ellende daar ook nooit ophouden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Elektrische trein op Maaslijn weer een stap verder weg | SpoorPro.nl
Een omgebouwde WINK-trein van Arriva

Elektrische trein op Maaslijn weer een stap verder weg

Foto: Marieke van Gompel

Voorlopig blijven dieseltreinen rijden op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Vervoerder Arriva start de onderhandelingen voor een contractverlenging op dit traject. Het plan om een elektrische trein te laten rijden per 2024 op de Maaslijn is verder uitgesteld, blijkt uit een brief aan de Provinciale Staten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

6 reacties op “Elektrische trein op Maaslijn weer een stap verder weg”

Pat Rick|13.07.22|17:04

Waarom moet ProRail hier expertise voor inwinnen? Spoorinfra is toch hun core-business? Heeft ProRail van hen een excuus gekregen om weer niks te doen?

Reizigers, ondernemers en onderwijsinstellingen dringen al decennialang aan om de situatie te verbeteren, maar ProRail blijft alleen in de planningsfase steken. En wordt daar ook nog vorstelijk voor beloond. ProRail is volledig ontkoppeld van de reizigers, en er is geen enkele incentive om voor de eindgebruikers iets daadwerkelijk te doen

Cornelius Koelewijn|14.07.22|14:06

Kunnen we InfraBel niet inhuren om deze klus te klaren?
Mss beter dan die amateurs van ProRail die nergens zin in hebben.

Pat Rick|14.07.22|17:33

@Cornelius Koelewijn: goed idee. Infrabel kan het voor 1/3 van de kosten, zoals bewezen op het traject Mol-Hamont. En dit is zelfs tegen hogere specs (3 kV ipv 1,5). Dit kostte toen nog geen 40 miljoen. Het is ook een veel technische organisatie met zelfs een eigen opleidingsinstituut

Het lijkt erop dat eerst de overhead van ProRail betaald moet worden, want er zijn relatief veel directeuren. Dan wordt gekeken naar het belang van de operators. En heel misschien naar het belang van de reizigers

Maarten-Joost Swenker|15.07.22|09:42

Waarom wordt niet gekozen voor treinen op waterstof?

Pat Rick|15.07.22|11:52

@Maarten-Joost: dit is een heel lang slepend dossier, van de jaren 1980s, maar steeds vooruit geschoven. Het hele project is ingestoken op elektrificatie en bij waterstof moet alles weer van start beginnen: budgettering, ontwerp, onderhandelingen met Arriva, besluitvorming met de 3 provincies. Dus de bottleneck is niet de techniek, maar de besluitvorming en steeds komt er iets oppoppen wat deze vertraagt

Jules Vismale|30.08.22|10:12

En zolang ze de Maaslijn ook niet gaan electrificeren en het spoor verdubbelen zal de ellende daar ook nooit ophouden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.