Een omgebouwde WINK-trein van Arriva

Elektrische trein op Maaslijn weer een stap verder weg

Foto: Marieke van Gompel

Voorlopig blijven dieseltreinen rijden op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Vervoerder Arriva start de onderhandelingen voor een contractverlenging op dit traject. Het plan om een elektrische trein te laten rijden per 2024 op de Maaslijn is verder uitgesteld, blijkt uit een brief aan de Provinciale Staten.

Als gevolg van de grote onzekerheden in de markt door de oorlog in Oekraïne is het aanbestedingsproces voor de Maaslijn door ProRail gestopt, meldt gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels in een brief aan de Provinciale Staten. Eerder informeerde staatssecretaris Vivianne Heijnen de Tweede Kamer over het grote tekort aan staal, hout en koper als gevolg van de oorlog. Precies de grondstoffen die nodig zijn voor de hervorming van de Maaslijn.

“ProRail zag door de regels van de aanbestedingswetgeving en ingewonnen externe expertise, geen andere mogelijkheid dan de aanbestedingsprocedure van de elektrificatie van de Maaslijn in te trekken en deze opnieuw vorm te geven. Door deze stap in het realisatieproces van de Maaslijn is een verdere vertraging van de beoogde opleverdatum van december 2024 onvermijdelijk geworden”, schrijft Van Gaans-Gijbels.

Financiële gevolgen

Het uitstel van de elektrificatie zorgt ervoor dat een nieuw aanbestedingsdossier gemaakt wordt inclusief de gewijzigde marktbenadering. Ook wordt de exploitatie van de Maaslijn met dieseltreinen verlengd, met alle financiële gevolgen van dien.

Daarnaast wordt de lopende bestelling van elektrisch treinmaterieel herzien in relatie tot de nieuwe planning. Ook dat levert financiële gevolgen op omdat de treinen pas later ingezet worden.

Vervoerder Arriva is momenteel in overleg met de provincie en de leverancier van de dieseltrein over de contractverlenging en inzet van de treinen tot in ieder geval 2024. Ook heeft de provincie Limburg Arriva opdracht gegeven om de financiële gevolgen van dit uitstel ter goedkeuring voor te leggen aan de provincie.

Verbreding van het spoor

Naast de elektrificatie van het spoor lag ook een plan klaar om vertraging op het traject te verminderen door vier extra stukken dubbel spoor aan te leggen. Treinen zouden elkaar dan makkelijker kunnen passeren en eventuele vertraging van een trein leidt dan ook niet direct tot vertraging van een andere trein.

Voorlopig gaan de plannen om extra stukken spoor aan te leggen niet door aangezien ProRail hiervan de aanbesteding ook stop heeft gezet door materiaaltekorten.

De situatie van een 86 kilometer lang enkel spoortraject blijft onveranderd. Dat zorgt voor veel ongenoegen bij de reiziger. Het spoor tussen Roermond en Nijmegen is namelijk een van de langste en drukste spoorverbindingen van ons land over een enkel spoor. Dagelijks maken duizenden reizigers gebruik van dit traject.

“Wij betreuren het, vooral vanuit het perspectief van de reiziger, ten zeerste dat wij wederom worden geconfronteerd met een vertraging van de elektrificatie van de Maaslijn”, zegt Van Gaans-Gijbels.

Dit artikel is afkomstig van zusterblad OVPro

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Sander van Vliet

5 reacties op “Elektrische trein op Maaslijn weer een stap verder weg”

Pat Rick|13.07.22|17:04

Waarom moet ProRail hier expertise voor inwinnen? Spoorinfra is toch hun core-business? Heeft ProRail van hen een excuus gekregen om weer niks te doen?

Reizigers, ondernemers en onderwijsinstellingen dringen al decennialang aan om de situatie te verbeteren, maar ProRail blijft alleen in de planningsfase steken. En wordt daar ook nog vorstelijk voor beloond. ProRail is volledig ontkoppeld van de reizigers, en er is geen enkele incentive om voor de eindgebruikers iets daadwerkelijk te doen

Cornelius Koelewijn|14.07.22|14:06

Kunnen we InfraBel niet inhuren om deze klus te klaren?
Mss beter dan die amateurs van ProRail die nergens zin in hebben.

Pat Rick|14.07.22|17:33

@Cornelius Koelewijn: goed idee. Infrabel kan het voor 1/3 van de kosten, zoals bewezen op het traject Mol-Hamont. En dit is zelfs tegen hogere specs (3 kV ipv 1,5). Dit kostte toen nog geen 40 miljoen. Het is ook een veel technische organisatie met zelfs een eigen opleidingsinstituut

Het lijkt erop dat eerst de overhead van ProRail betaald moet worden, want er zijn relatief veel directeuren. Dan wordt gekeken naar het belang van de operators. En heel misschien naar het belang van de reizigers

Maarten-Joost Swenker|15.07.22|09:42

Waarom wordt niet gekozen voor treinen op waterstof?

Pat Rick|15.07.22|11:52

@Maarten-Joost: dit is een heel lang slepend dossier, van de jaren 1980s, maar steeds vooruit geschoven. Het hele project is ingestoken op elektrificatie en bij waterstof moet alles weer van start beginnen: budgettering, ontwerp, onderhandelingen met Arriva, besluitvorming met de 3 provincies. Dus de bottleneck is niet de techniek, maar de besluitvorming en steeds komt er iets oppoppen wat deze vertraagt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.