Lift, stationshal, station Delft

Kapotte liften hoofdpijndossier voor ProRail en reiziger

Foto: Marieke van Gompel

ProRail kampt met veel defecte stationsliften door heel Nederland. Een oproepje op Twitter gaf binnen een uur meer dan 26 meldingen. ProRail erkent dit grote probleem. “De situatie met kapotte liften is ingewikkeld omdat we een serieus leveringsprobleem hebben”, meldt Jeroen Wienen, woordvoerder van ProRail.

Liften kunnen moeilijk gerepareerd worden door een groot materiaaltekort. “Eerst konden we een onderdeel bestellen en dan was het à la Bol.com een dag later binnen. Nu duurt dat weken en soms zelfs maanden voordat het binnen is. Dat maakt het lastig repareren”, zegt Wienen.

Wanneer het leveringsprobleem opgelost is kan Wienen niet zeggen: “Het is een wereldwijd probleem. De hele markt over de hele wereld is verstoord en daar hebben we helaas geen invloed op. Niet iedere lift is hetzelfde en sommige onderdelen kunnen we niet op voorraad hebben omdat die zo specialistisch zijn.”

De ruim 26 kapotte liften zorgen ervoor dat minder valide reizigers het openbaar vervoer mijden uit angst om te stranden op een perron. ProRail laat weten dat ze het heel vervelend vinden en dat ze de situatie zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

“We passen de processen omtrent het bestellen aan zodat we de voorraad beter op orde hebben. Daarnaast zijn we bezig met een monitoringssysteem zodat we direct kunnen zien wanneer een lift defect is”, zegt Wienen. Ook probeert ProRail de liften hufterproef te maken. Vandalisme is namelijk een van de oorzaken van de kapotte liften. “Ik zou willen zeggen: blijf met je tengels van onze liften af.”

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad OVPro.nl.

Lees ook:

ProRail: “Roltrappen vervangen voor vaste trappen, maar geen bezuiniging”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Sander van Vliet

3 reacties op “Kapotte liften hoofdpijndossier voor ProRail en reiziger”

Pat Rick|04.07.22|11:57

Liften zijn nu net dingen waarvan je het onderhoud het beste bij de leverancier kunt laten. Zij hebben een veel makkelijkere toegang tot vervangingsdelen en monteurs. En met een goede SLA hoeft ProRail dan niet zelf te doen. Wat ProRail wel zelf moet doen is de spoorinfra, en kennis hierover hebben. Eringa klaagde zelf al dat er binnen ProRail maar 2 mensen waren die iets wisten van bovenleiding. Dus zelf je eigen corebusiness snappen en doen (spoorinfra en niet geld schuiven), rest uitbesteden

Teko Salverda|04.07.22|12:50

Het zou ProRail sieren als bij defecte liften de reiziger waar mogelijk geholpen werd. Zo trof ik gisteren in Maarn een defecte lift naar spoor 1 aan, afgezet met rood-wit lint. Helaas geen verwijzing naar de hellingbaan. Een stel zeulde met veel moeite hun fiets de vrij hoge trap op. Ik heb hun verteld over de hellingbaan, welke informatie zij natuurlijk liever wat eerder hadden gekregen. Waarom geen bordje met verwijzing?

Pat Rick|05.07.22|09:36

@Tako: ProRail wordt gestuurd door KPIs voor hun klanten: dit zijn de spoorwegmaatschappijen, winkelhouders op de stations en NIET de reizigers. ProRail heeft zich volledig ontkoppeld van de reizigers waardoor zij geen service verlenen (en geen eigenaarschap voelen op dit vlak).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.