Lift, stationshal, station Delft

Kapotte liften hoofdpijndossier voor ProRail en reiziger

Foto: Marieke van Gompel

ProRail kampt met veel defecte stationsliften door heel Nederland. Een oproepje op Twitter gaf binnen een uur meer dan 26 meldingen. ProRail erkent dit grote probleem. “De situatie met kapotte liften is ingewikkeld omdat we een serieus leveringsprobleem hebben”, meldt Jeroen Wienen, woordvoerder van ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

3 reacties op “Kapotte liften hoofdpijndossier voor ProRail en reiziger”

Pat Rick|04.07.22|11:57

Liften zijn nu net dingen waarvan je het onderhoud het beste bij de leverancier kunt laten. Zij hebben een veel makkelijkere toegang tot vervangingsdelen en monteurs. En met een goede SLA hoeft ProRail dan niet zelf te doen. Wat ProRail wel zelf moet doen is de spoorinfra, en kennis hierover hebben. Eringa klaagde zelf al dat er binnen ProRail maar 2 mensen waren die iets wisten van bovenleiding. Dus zelf je eigen corebusiness snappen en doen (spoorinfra en niet geld schuiven), rest uitbesteden

Teko Salverda|04.07.22|12:50

Het zou ProRail sieren als bij defecte liften de reiziger waar mogelijk geholpen werd. Zo trof ik gisteren in Maarn een defecte lift naar spoor 1 aan, afgezet met rood-wit lint. Helaas geen verwijzing naar de hellingbaan. Een stel zeulde met veel moeite hun fiets de vrij hoge trap op. Ik heb hun verteld over de hellingbaan, welke informatie zij natuurlijk liever wat eerder hadden gekregen. Waarom geen bordje met verwijzing?

Pat Rick|05.07.22|09:36

@Tako: ProRail wordt gestuurd door KPIs voor hun klanten: dit zijn de spoorwegmaatschappijen, winkelhouders op de stations en NIET de reizigers. ProRail heeft zich volledig ontkoppeld van de reizigers waardoor zij geen service verlenen (en geen eigenaarschap voelen op dit vlak).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kapotte liften hoofdpijndossier voor ProRail en reiziger | SpoorPro.nl
Lift, stationshal, station Delft

Kapotte liften hoofdpijndossier voor ProRail en reiziger

Foto: Marieke van Gompel

ProRail kampt met veel defecte stationsliften door heel Nederland. Een oproepje op Twitter gaf binnen een uur meer dan 26 meldingen. ProRail erkent dit grote probleem. “De situatie met kapotte liften is ingewikkeld omdat we een serieus leveringsprobleem hebben”, meldt Jeroen Wienen, woordvoerder van ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

3 reacties op “Kapotte liften hoofdpijndossier voor ProRail en reiziger”

Pat Rick|04.07.22|11:57

Liften zijn nu net dingen waarvan je het onderhoud het beste bij de leverancier kunt laten. Zij hebben een veel makkelijkere toegang tot vervangingsdelen en monteurs. En met een goede SLA hoeft ProRail dan niet zelf te doen. Wat ProRail wel zelf moet doen is de spoorinfra, en kennis hierover hebben. Eringa klaagde zelf al dat er binnen ProRail maar 2 mensen waren die iets wisten van bovenleiding. Dus zelf je eigen corebusiness snappen en doen (spoorinfra en niet geld schuiven), rest uitbesteden

Teko Salverda|04.07.22|12:50

Het zou ProRail sieren als bij defecte liften de reiziger waar mogelijk geholpen werd. Zo trof ik gisteren in Maarn een defecte lift naar spoor 1 aan, afgezet met rood-wit lint. Helaas geen verwijzing naar de hellingbaan. Een stel zeulde met veel moeite hun fiets de vrij hoge trap op. Ik heb hun verteld over de hellingbaan, welke informatie zij natuurlijk liever wat eerder hadden gekregen. Waarom geen bordje met verwijzing?

Pat Rick|05.07.22|09:36

@Tako: ProRail wordt gestuurd door KPIs voor hun klanten: dit zijn de spoorwegmaatschappijen, winkelhouders op de stations en NIET de reizigers. ProRail heeft zich volledig ontkoppeld van de reizigers waardoor zij geen service verlenen (en geen eigenaarschap voelen op dit vlak).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.