Zweedse vondst Wavebreaker dempt spoorgeluid met tegengeluid

De Zweedse startup Wavebreaker heeft eerder dit jaar zijn gelijknamige geluidsscherm in de markt gezet. We spraken met oprichter en uitvinder Tony Johansson over het systeem en de werking ervan.

In Wavebreaker komt voor Johansson 32 jaar aan werkervaring in de akoestiek samen. In 2017 waagde hij de sprong in het diepe met een eigen bedrijf. Dankzij startup-fondsen en overheidssteun weet hij in de jaren erna zijn Wavebreaker-prototype te perfectioneren. In augustus 2021 is het zover: dan wordt zijn product als onderdeel van een pilotproject in de Zweedse hoofdstad Stockholm geïnstalleerd.

Het Wavebreaker-systeem bestaat uit individuele plastic blokken en werkt als het ware als koptelefoons of oordopjes met ruisonderdrukking, legt Johansson uit, alleen dan op een passieve manier. Dat betekent dat er geen stroomvoorziening nodig is.

Het geluid van een passerende tram of trein komt aan de voorkant binnen, waarna het via en aantal kanalen van verschillende lengtes er aan de bovenkant weer uitkomt. Daar komt het in aanraking met het geluid dat over de Wavebreaker heen komt, waardoor die twee geluidsstromen elkaar in zekere zin opheffen. Wavebreaker is ontworpen voor de frequenties tussen 400 en 4,000 Hz.

Klein maar effectief

Uit de proeven met de Wavebreaker in Stockholm bleek dat het spoorgeluid met 5 dBA omlaag gebracht kon worden. Ook had het systeem psycho-akoestisch effect, oftewel hoe mensen een geluid waarnemen. “De karakteristieke metalige geluiden van een passerende trein of tram werden als veel minder storend ervaren”, aldus Johansson.

Kort gezegd hebben de Wavebreaker-blokken, die bestaande geluidsschermen ongeveer 50 centimeter hoger maken, hetzelfde effect als een scherm dat 1 tot 2 meter hoger gemaakt wordt. Dit heeft volgens Johansson tal van voordelen.

“Het installeren van Wavebreaker is daardoor goedkoper en eenvoudiger. Het is gezien de geringe hoogte ook minder storend voor de omgeving. Je krijgt niet zo’n tunnel-effect als met traditionele geluidsschermen. En doordat je het aan een bestaand geluidsscherm kan toevoegen, helpt het ook direct in gevallen waar zo’n scherm om wat voor reden dan ook niet of onvoldoende functioneert.”

De Wavebreaker heeft een groter effect dan de geringe hoogte doet vermoeden (Foto: Wavebreaker)

Meeliften

Met het pilotproject in de tas zetten Johansson en Wavebreaker nu in op hun eerste opdracht. De productiecapaciteit van het bedrijf maakt dat ze ongeveer 1,000 meter aan Wavebreaker per week zouden kunnen installeren. De blokken zelf bestaan voor ongeveer de helft uit gerecycled plastic en gaan ongeveer 50 jaar mee.

“Het is heel spannend maar tegelijkertijd ook erg uitdagend om een nieuw product in de markt te zetten, temeer de spoorsector toch een beetje conservatief is. Daarnaast zijn aanbestedingen voor nieuwkomers niet altijd even makkelijk. Elke markt heeft zo zijn eigenaardigheden en certificeringen”, zegt Johansson over de fase waarin Wavebreaker nu zit.

Toch is Johansson optimistisch, omdat er Europa-breed veel aandacht is voor de bestrijding van geluidsoverlast. Uit onderzoek van het Europese samenwerkingsverband Eurocities blijkt dat ongeveer 100 miljoen Europeanen te lijden hebben onder schadelijke geluidsniveaus. Misschien dat Wavebreaker op die golf kan meeliften.

Dit verhaal verscheen eerder op RailTech.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro.

Tony Johansson en Wavebreaker zijn in juni aanwezig op RailTech Europe. Klik hier voor meer informatie en deelname.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zweedse vondst Wavebreaker dempt spoorgeluid met tegengeluid | SpoorPro.nl

Zweedse vondst Wavebreaker dempt spoorgeluid met tegengeluid

De Zweedse startup Wavebreaker heeft eerder dit jaar zijn gelijknamige geluidsscherm in de markt gezet. We spraken met oprichter en uitvinder Tony Johansson over het systeem en de werking ervan.

In Wavebreaker komt voor Johansson 32 jaar aan werkervaring in de akoestiek samen. In 2017 waagde hij de sprong in het diepe met een eigen bedrijf. Dankzij startup-fondsen en overheidssteun weet hij in de jaren erna zijn Wavebreaker-prototype te perfectioneren. In augustus 2021 is het zover: dan wordt zijn product als onderdeel van een pilotproject in de Zweedse hoofdstad Stockholm geïnstalleerd.

Het Wavebreaker-systeem bestaat uit individuele plastic blokken en werkt als het ware als koptelefoons of oordopjes met ruisonderdrukking, legt Johansson uit, alleen dan op een passieve manier. Dat betekent dat er geen stroomvoorziening nodig is.

Het geluid van een passerende tram of trein komt aan de voorkant binnen, waarna het via en aantal kanalen van verschillende lengtes er aan de bovenkant weer uitkomt. Daar komt het in aanraking met het geluid dat over de Wavebreaker heen komt, waardoor die twee geluidsstromen elkaar in zekere zin opheffen. Wavebreaker is ontworpen voor de frequenties tussen 400 en 4,000 Hz.

Klein maar effectief

Uit de proeven met de Wavebreaker in Stockholm bleek dat het spoorgeluid met 5 dBA omlaag gebracht kon worden. Ook had het systeem psycho-akoestisch effect, oftewel hoe mensen een geluid waarnemen. “De karakteristieke metalige geluiden van een passerende trein of tram werden als veel minder storend ervaren”, aldus Johansson.

Kort gezegd hebben de Wavebreaker-blokken, die bestaande geluidsschermen ongeveer 50 centimeter hoger maken, hetzelfde effect als een scherm dat 1 tot 2 meter hoger gemaakt wordt. Dit heeft volgens Johansson tal van voordelen.

“Het installeren van Wavebreaker is daardoor goedkoper en eenvoudiger. Het is gezien de geringe hoogte ook minder storend voor de omgeving. Je krijgt niet zo’n tunnel-effect als met traditionele geluidsschermen. En doordat je het aan een bestaand geluidsscherm kan toevoegen, helpt het ook direct in gevallen waar zo’n scherm om wat voor reden dan ook niet of onvoldoende functioneert.”

De Wavebreaker heeft een groter effect dan de geringe hoogte doet vermoeden (Foto: Wavebreaker)

Meeliften

Met het pilotproject in de tas zetten Johansson en Wavebreaker nu in op hun eerste opdracht. De productiecapaciteit van het bedrijf maakt dat ze ongeveer 1,000 meter aan Wavebreaker per week zouden kunnen installeren. De blokken zelf bestaan voor ongeveer de helft uit gerecycled plastic en gaan ongeveer 50 jaar mee.

“Het is heel spannend maar tegelijkertijd ook erg uitdagend om een nieuw product in de markt te zetten, temeer de spoorsector toch een beetje conservatief is. Daarnaast zijn aanbestedingen voor nieuwkomers niet altijd even makkelijk. Elke markt heeft zo zijn eigenaardigheden en certificeringen”, zegt Johansson over de fase waarin Wavebreaker nu zit.

Toch is Johansson optimistisch, omdat er Europa-breed veel aandacht is voor de bestrijding van geluidsoverlast. Uit onderzoek van het Europese samenwerkingsverband Eurocities blijkt dat ongeveer 100 miljoen Europeanen te lijden hebben onder schadelijke geluidsniveaus. Misschien dat Wavebreaker op die golf kan meeliften.

Dit verhaal verscheen eerder op RailTech.com, de Engelstalige zusterpublicatie van SpoorPro.

Tony Johansson en Wavebreaker zijn in juni aanwezig op RailTech Europe. Klik hier voor meer informatie en deelname.

Lees verder:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.