ongeluk Beltrum

Planken doorboren cabine trein na aanrijding, ProRail doet aangifte

In het Gelderse Beltrum is zaterdag aan het begin van de avond een Arriva-trein op een oplegger gebotst. Daarbij werd de ruit van de treincabine doorboord met planken van een tuinhuisje dat met de oplegger werd verplaatst. De machinist raakte daarbij lichtgewond. ProRail gaat aangifte doen tegen degene die verantwoordelijk is voor het ongeluk.

Volgens de politie werd de tractor bestuurd door een 45-jarige man uit Zieuwent. Naar verluidt zou hij de oplegger hebben ontkoppeld, omdat die vast kwam te zitten op de overweg. De trein botste op de oplegger en het en grote planken doorboorden de voorruit. Het ongeval zorgde voor een ravage op het spoor. De schade is enorm.

Schade op het spoor

Op en rondom het spoor bleven de houtdelen van het tuinhuisje achter. De trein liep ook schade op, net als twee stroomkasten naast het spoor. In de trein van Arriva zaten tien passagiers, die door bussen zijn verplaatst. De machinist raakte lichtgewond. Hij is opgevangen door collega’s en heeft na het ongeluk een paar dagen vrij gekregen om van de schrik te bekomen. Ook zal hij worden begeleid bij het hervatten van zijn werk, laat een woordvoerder van Arriva weten.

“Zo’n ongeval heeft natuurlijk enorm veel impact. Niet voor niets wordt er een campagne gevoerd voor veiligheid op het spoor, met onder andere schrikverlichting. De machinist is er echt van aan het bijkomen.” De schade aan de trein is fors: niet alleen braken de planken dwars door de voorruit heen, ook is een deel van de binnenkant beschadigd geraakt, waaronder apparatuur.

ProRail: ‘ongelooflijk risico’

‘Ondoordacht’ noemt woordvoerder Nick Kouwenhoven van ProRail de actie van de bestuurder. “Als bestuurder van zo’n landbouwvoertuig moet je jezelf afvragen: kan ik daar overheen? Hij heeft een ongelooflijk risico genomen. Het is dan beter om om te rijden.”

Een team van ProRail is tot 6.00 uur in de ochtend bezig geweest met het opruimen van de ravage en het vrij maken van het spoor. De spoorwegbeheerder gaat ‘zeker’ aangifte doen. “Dat wordt een fikse rekening. De apparatuur was van hoogwaardige kwaliteit. Het had heel anders kunnen aflopen. Hij heeft echt een engel op zijn schouder gehad.” Het onderzoek is nog niet helemaal afgerond. Wel is duidelijk dat het huisje breder was dan de maximaal toegestane breedte op die overgang. “Midden op de spoorweg besloot hij stil te staan om het af te koppelen en toen gingen de spoorbomen dicht.”

Er worden geen extra maatregelen getroffen bij deze overgang, laat ProRail weten. “Er mankeert niks aan de overgang. Het is net als bij een verkeerslicht dat op rood staat, dan moet je ook stoppen, en niet nog snel oversteken. Zeker bij een spoorwegovergang, als er een trein aankomt met 140 kilometer per uur. De trein heeft bovendien ook nog een remweg van een paar honderd meter.”

Bekijk hieronder de video van Omroep Gelderland:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.