‘Gravende bever leidde tot stilleggen treinverkeer’

Het graven van holen door bevers heeft er tussen Assen en Groningen eerder voor gezorgd dat het treinverkeer moest worden stilgelegd. Dat zegt regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail in een interview met De Telegraaf. Dit zorgt volgens haar voor onzekerheid over de veiligheid van het spoor in de omgeving van water.

Sinds de bever op verschillende locaties in ons land vaste voet aan de grond heeft gezet, is hij bezig met het maken van holen en burchten in spoordijken. “Dat kan verzakkingen veroorzaken en als er dan een zware trein overheen dendert, kunnen er situaties ontstaan waarbij in het ergste geval de trein kan ontsporen”, aldus Wennekendonk.

‘Met spoed de spoorbaan verstevigen’

“We moesten hier met spoed en met behulp van aannemers de spoorbaan verstevigen. Dat is nu al drie keer nodig geweest. We willen echt een structurele manier vinden om dit te voorkomen”, meent de regiodirecteur. “De bever is immers aan een geweldige opmars bezig en de populatie neemt hand over hand toe. De schuwe dieren leven graag in afgelegen vijvers en waterrijke gebieden die ook veel langs spoordijken te vinden zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Gravende bever leidde tot stilleggen treinverkeer’ | SpoorPro.nl

‘Gravende bever leidde tot stilleggen treinverkeer’

Het graven van holen door bevers heeft er tussen Assen en Groningen eerder voor gezorgd dat het treinverkeer moest worden stilgelegd. Dat zegt regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail in een interview met De Telegraaf. Dit zorgt volgens haar voor onzekerheid over de veiligheid van het spoor in de omgeving van water.

Sinds de bever op verschillende locaties in ons land vaste voet aan de grond heeft gezet, is hij bezig met het maken van holen en burchten in spoordijken. “Dat kan verzakkingen veroorzaken en als er dan een zware trein overheen dendert, kunnen er situaties ontstaan waarbij in het ergste geval de trein kan ontsporen”, aldus Wennekendonk.

‘Met spoed de spoorbaan verstevigen’

“We moesten hier met spoed en met behulp van aannemers de spoorbaan verstevigen. Dat is nu al drie keer nodig geweest. We willen echt een structurele manier vinden om dit te voorkomen”, meent de regiodirecteur. “De bever is immers aan een geweldige opmars bezig en de populatie neemt hand over hand toe. De schuwe dieren leven graag in afgelegen vijvers en waterrijke gebieden die ook veel langs spoordijken te vinden zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.