Spoorverdubbeling Landgraaf-Heerlen is langste buitendienststelling van dit jaar

ProRail heeft voor dit jaar 34 grote buitendienststellingen op de planning staan. Op deze trajecten kunnen dan drie dagen of langer geen treinen rijden. Een van de grootste en meest langdurige projecten is de spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Heerlen. Vanaf 5 maart is het spoor daar 64 dagen achter elkaar afgesloten. 

De door Aannemer Swietelsky in Limburg uitgevoerde spoorverdubbeling is onderdeel van een reeks maatregelen om het reizigersvervoer tussen Duitsland en Nederland te verbeteren: door de capaciteit van het spoor te vergroten kunnen er vaker treinen rijden tussen beide landen. Tussen de stations Heerlen en Landgraaf komt naast het huidige spoor aan de noordzijde van het huidige spoor een nieuw spoor te liggen. Voor deze spoorverdubbeling moeten de viaducten aan de Euregioweg en Melchersstraat in Landgraaf worden verbreed en in het Glas mij-park in Heerlen en aan de Spoorstraat in Landgraaf vervangt ProRail de bestaande viaducten door nieuwe.

Overweg opgeheven

De huidige overweg aan de Glas mij-weg wordt opgeheven, de weg gaat straks onder het spoor door via een nieuw viaduct. Halte De Kissel, die al jaren buiten gebruik is, wordt verwijderd. Materialen van deze halte worden zoveel als mogelijk hergebruikt op het station van Landgraaf. Tenslotte krijgt Station Heerlen een nieuwe sporen lay-out.

Station Heerlen, foto: ProRail

Het grootste gedeelte van de spoorverdubbeling wordt uitgevoerd tussen 5 maart en 9 mei 2022. Dan rijden er negen weken lang geen treinen tussen Heerlen en Landgraaf. Tot begin maart bouwen worden de twee viaducten direct naast het spoor alvast opgebouwd. Dat gebeurt op de werkterreinen aan de Spoordamstraat in Heerlen en de Quaedvlieglaan in Landgraaf. Tijdens de negen weken durende buitendienststelling schuift de aannemer deze viaducten – nadat het spoor verwijderd is – op zijn plaats in het spoor. Om vervolgens de spoordijk terug te bouwen en nieuw spoor aan te leggen.

Hogesnelheidswissels

Iets noordelijker, in Noord-Brabant gaat ProRail in augustus twaalf wissels op emplacement Liempde vervangen. Dit gebeurt in augustus tijdens een 17-daagse buitendienststelling vervangen. Er worden onder andere acht hogesnelheidswissels geplaatst. Deze wissels hebben een gemiddelde lengte van ongeveer 140 meter. Het is de eerste van dit type hogesnelheidswissel die geplaatst wordt in regio zuid. Het meest in het oog springende verschil met andere wissels is een vast puntstuk te opzichte van een bewegend puntstuk. Dit zorgt ervoor dat de wissels minder storingsgevoelig zijn.

Hogesnelheidswissel, Voestalpine WBN

Omdat de nieuwe wissels een andere hoekverhouding hebben, laat ProRail ook de bovenleiding en treinbeveiliging/seinen aanpassen. Verder worden de wisselverwarmingen op gas vervangen voor elektrische. In deze treinvrije periode worden alle werkzaamheden voor dit project uitgevoerd. Op dat moment zal ook een gedeelte van de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven zijn afgesloten in verband met het inschuiven van de onderdoorgang A2/N2 Eindhoven Noordwest. Dat is een wegproject van de gemeente Eindhoven.

Slimme bruggen

In Zeeland wordt het spoor buiten dienst gesteld van 1 tot en met 7 maart tussen Sluiskil en Terneuzen. Een paar weken later, tussen 25 tot en met 29 maart rijden er opnieuw geen treinen vanwege spoorwerk. Dit vanwege werkzaamheden aan de installaties van de draaibruggen in Sas van Gent en Sluiskil. Beide bruggen worden door Rijkswaterstaat gereed gemaakt voor bediening op afstand.

ProRail pakt min of meer tegelijkertijd de treinbeveiliging aan van het goederenspoor over de brug bij Sluiskil. Zodat ook die straks op afstand bedienbaar wordt. Hinder tijdens de renovatie is onvermijdelijk omdat de bruggen tijdens de werkzaamheden niet bediend kunnen worden. “We hebben twee opties”, legt Annemieke van Woercom, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat uit in het magazine van Rijkswaterstaat. “Of we bouwen de brug om als hij openstaat, zodat de scheepvaart kan passeren, maar het weg- en treinverkeer niet. Of we bouwen hem om in gesloten toestand, en dan kan juist de hoge vaart de brug niet passeren.”

Sas van Gent, politie haalt kinderen van het spoor, bron: facebookpagina politieteam Zeeuws Vlaanderen

Slappe ondergrond

De na Heerlen-Landgraaf langste buitendienststelling is die in de provincies Utrecht en Gelderland. Daar ligt in het voorjaar en in de zomer 29 dagen lang het treinverkeer stil tussen Culemborg en Geldermalsen. ProRail laat daar de slappe grond onder het spoor vervangen door een stevige funderingslaag en het spoor vernieuwen zodat een snelheidsbeperking bij Culemborg kan worden opgeheven. Het gaat hier echter niet om 29 aaneengesloten dagen. Dit werk wordt verdeeld over twee periodes: een van zes dagen (28 april tot en met 4 mei) en een van 23 dagen (14 juli tot en met 6 augustus).

Verder naar het oosten in Drenthe gaat het spoor op slot van 7 tot 23 mei. Er wordt tijdens deze twaalf dagen durende buitendienststelling gewerkt aan het spoor tussen Assen en Meppel.

Schiphol

In Noord Holland gaat vanaf 2023 een Airport Sprinter rijden van Schiphol naar Amsterdam Centraal. Om deze nieuwe verbinding te realiseren legt ProRail twee overloopwissels aan tussen Schiphol en station Amsterdam Zuid. Een overloopwissel is een gekoppeld wissel, waarmee tussen twee parallelle sporen van spoor kan worden gewisseld.Daarmee wordt het mogelijk om acht keer per uur een Airport Sprinter te laten pendelen tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.

Door de aanleg van de twee overloopwissels tussen Schiphol en Amsterdam Centraal ontstaat er ruimte op het spoor om op de binnenste sporen een treindienst tussen Hoofddorp, via Schiphol Airport, Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Sloterdijk naar Amsterdam Centraal te realiseren. De wissels worden aangelegd tijdens een elfdaagse buitendienststelling in november.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

kaart buitendienststellingen 2022

Alle buitendienststellingen van drie dagen of langer per provincie in 2022:

Drenthe
07 – 12 mei Assen – Groningen
07 – 23 mei Assen – Meppel
15 – 24 oktober Meppel – Leeuwarden

Overijssel
19 – 28 februari Zutphen – Deventer
29 april – 04 mei Almelo – Hengelo – Oldenzaal
05 – 21 juli Almelo – Wierden

Utrecht
28 april – 04 mei Utrecht – Geldermalsen
14 juli – 06 augustus Utrecht – Geldermalsen
27 juli – 01 augustus Amersfoort – Utrecht
07 – 11 augustus Amersfoort – Hilversum – Weesp

Noord-Holland
21 – 28 februari  Hoorn – Enkhuizen
21 – 28 februari Zaandam – Hoorn
21 – 28 februari Heerhugowaard – Hoorn
15 – 19 april Alkmaar – Uitgeest
02 – 09 mei Haarlem – Leiden
18 – 24 oktober Amsterdam – Haarlem
13 – 26 november Weesp – Amsterdam

Zuid-Holland
20 oktober – 01 november Dordrecht – Lage Zwaluwe
27 – 31 oktober Den Haag – Gouda

Gelderland
21 – 30 mei Zutphen – Winterswijk
25 juni – 04 juli Apeldoorn – Zutphen
07 – 23 augustus Ede Wageningen – Arnhem
15 – 20 augustus Geldermalsen – Tiel
15 – 19 oktober Apeldoorn – Deventer

Noord-Brabant
12 – 23 augustus Boxtel – Eindhoven
23 oktober – 07 november Eindhoven – Venlo

Zeeland
01 – 07 maart Sluiskil – Terneuzen
25 – 29 maart Sluiskil – Terneuzen

Limburg
05 maart – 10 mei Heerlen – Landgraaf
04 – 08 mei Maastricht – Heerlen
16 – 20 mei Venlo – Nijmegen
26 – 30 mei Sittard – Maastricht
24 augustus – 03 september Maastricht – Heerlen

ProRail meldt dat deze buitendienststellingen zijn ingepland op basis van de actuele stand van zaken. Deze kunnen mogelijk in de toekomst nog veranderen.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorverdubbeling Landgraaf-Heerlen is langste buitendienststelling van dit jaar | SpoorPro.nl

Spoorverdubbeling Landgraaf-Heerlen is langste buitendienststelling van dit jaar

ProRail heeft voor dit jaar 34 grote buitendienststellingen op de planning staan. Op deze trajecten kunnen dan drie dagen of langer geen treinen rijden. Een van de grootste en meest langdurige projecten is de spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Heerlen. Vanaf 5 maart is het spoor daar 64 dagen achter elkaar afgesloten. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.