Een artist impression van een HS2hogesnelheidstrein op een perron

Brits parlement buigt zich over wetsvoorstel verlenging HS2 naar Manchester

Een wetsvoorstel voor de verlenging van de hogesnelheidslijn HS2 van Birmingham naar Crewe en Manchester is maandag voorgelegd aan het Britse parlement. Deze verlenging zal ervoor zorgen dat de afstanden tussen de steden in de Midlands en het noorden verkleinen. 

Het wetsvoorstel stelt een verlenging vanuit Birmingham voor om aan te sluiten op de de drukke West Coast Main Line richting Crewe. Daarna loopt de verbinding verder en eindigt in het stadscentrum van Manchester, grenzend aan het bestaande Piccadilly-station, mogelijk op de plaats van het voormalige Mayfield goederenterminal.

De Britse regering ziet graag dat het project doorgaat naar Manchester en Crewe, na de recente annulering van de zogenaamde oostelijke verbinding naar Nottingham, Sheffield, Leeds en een verbinding met de East Coast Main Line.

De aankondigingen van maandag, hoewel verwelkomd in het noordwesten, hebben kritiek gekregen van de gebieden die na die annulering zijn weggelaten. Wat de daadwerkelijke bouwwerkzaamheden betreft, bestaat er ook aanzienlijke weerstand tegen het project om sociale en ecologische redenen – vergelijkbaar met de controverse over de aanleg van de lijn door het platteland direct ten noorden van Londen.

Projectorganisatie HS2 opnieuw aan de tekentafel

De nieuwe plannen voor de verlenging van de hogesnelheidslijn naar Crewe en Manchester kennen voor- en tegenstanders. De Britse regering ontving hevige kritiek voor het eerder annuleren van het oostelijke deel van HS2 en het vervolgens ‘opnieuw aankondigen’ van andere spoorwegprojecten in het noorden van Engeland.

Na deze bekendmaking ging de projectorganisatie van HS2 opnieuw aan de tekentafel. Het nieuwe voorstel betekent de aanleg nog eens 84 kilometer hogesnelheidslijn, wat volgens de projectorganisatie een enorme stimulans is voor de Britse economie.

“De bouw van de eerste fase van HS2 creëert meer dan 20.000 banen en betekent diverse investeringen en groei voor omwonenden langs de route”, aldus CEO Mark Thurston van HS2. “Dit wetsvoorstel is een blijk van vertrouwen in het vermogen van HS2 om steden in het noorden te helpen hun economisch potentieel te realiseren.”

Capaciteitsverhoging Britse spoornetwerk

De organisatie achter de hogesnelheidslijn HS2 is het project blijven promoten als een capaciteitsverbetering voor het hele Britse netwerk. Het heeft herhaaldelijk gepleit voor de voordelen voor het goederenvervoer per spoor. Die ligt met name bij vrijmaken van capaciteit op de West Coast Main Line, momenteel de drukste route voor gemengd spoorvervoer in Europa.

De aankondiging van maandag ging gepaard met een bevestiging van het besluit van de Britse HS2-minister Andrew Stephenson om plannen op te nemen voor een opstelterrein voor rollend treinmaterieel ten noorden van Crewe en een kleiner opstelterrein en treinstel-faciliteiten in de regio Dumfries en Galloway in Schotland.

Dit artikel is eerder verschenen op RailFreight.com.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simon Walton

Simon Walton is de correspondent van SpoorPro, RailTech en RailFreight in het Verenigd Koninkrijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brits parlement buigt zich over wetsvoorstel verlenging HS2 naar Manchester | SpoorPro.nl
Een artist impression van een HS2hogesnelheidstrein op een perron

Brits parlement buigt zich over wetsvoorstel verlenging HS2 naar Manchester

Een wetsvoorstel voor de verlenging van de hogesnelheidslijn HS2 van Birmingham naar Crewe en Manchester is maandag voorgelegd aan het Britse parlement. Deze verlenging zal ervoor zorgen dat de afstanden tussen de steden in de Midlands en het noorden verkleinen. 

Het wetsvoorstel stelt een verlenging vanuit Birmingham voor om aan te sluiten op de de drukke West Coast Main Line richting Crewe. Daarna loopt de verbinding verder en eindigt in het stadscentrum van Manchester, grenzend aan het bestaande Piccadilly-station, mogelijk op de plaats van het voormalige Mayfield goederenterminal.

De Britse regering ziet graag dat het project doorgaat naar Manchester en Crewe, na de recente annulering van de zogenaamde oostelijke verbinding naar Nottingham, Sheffield, Leeds en een verbinding met de East Coast Main Line.

De aankondigingen van maandag, hoewel verwelkomd in het noordwesten, hebben kritiek gekregen van de gebieden die na die annulering zijn weggelaten. Wat de daadwerkelijke bouwwerkzaamheden betreft, bestaat er ook aanzienlijke weerstand tegen het project om sociale en ecologische redenen – vergelijkbaar met de controverse over de aanleg van de lijn door het platteland direct ten noorden van Londen.

Projectorganisatie HS2 opnieuw aan de tekentafel

De nieuwe plannen voor de verlenging van de hogesnelheidslijn naar Crewe en Manchester kennen voor- en tegenstanders. De Britse regering ontving hevige kritiek voor het eerder annuleren van het oostelijke deel van HS2 en het vervolgens ‘opnieuw aankondigen’ van andere spoorwegprojecten in het noorden van Engeland.

Na deze bekendmaking ging de projectorganisatie van HS2 opnieuw aan de tekentafel. Het nieuwe voorstel betekent de aanleg nog eens 84 kilometer hogesnelheidslijn, wat volgens de projectorganisatie een enorme stimulans is voor de Britse economie.

“De bouw van de eerste fase van HS2 creëert meer dan 20.000 banen en betekent diverse investeringen en groei voor omwonenden langs de route”, aldus CEO Mark Thurston van HS2. “Dit wetsvoorstel is een blijk van vertrouwen in het vermogen van HS2 om steden in het noorden te helpen hun economisch potentieel te realiseren.”

Capaciteitsverhoging Britse spoornetwerk

De organisatie achter de hogesnelheidslijn HS2 is het project blijven promoten als een capaciteitsverbetering voor het hele Britse netwerk. Het heeft herhaaldelijk gepleit voor de voordelen voor het goederenvervoer per spoor. Die ligt met name bij vrijmaken van capaciteit op de West Coast Main Line, momenteel de drukste route voor gemengd spoorvervoer in Europa.

De aankondiging van maandag ging gepaard met een bevestiging van het besluit van de Britse HS2-minister Andrew Stephenson om plannen op te nemen voor een opstelterrein voor rollend treinmaterieel ten noorden van Crewe en een kleiner opstelterrein en treinstel-faciliteiten in de regio Dumfries en Galloway in Schotland.

Dit artikel is eerder verschenen op RailFreight.com.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simon Walton

Simon Walton is de correspondent van SpoorPro, RailTech en RailFreight in het Verenigd Koninkrijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.