klimaat

Terugblik 2021 deel 4: wateroverlast, versoepelingen en nieuwe maatregelen

In Limburg zorgde hevige regenval eind juni voor problemen op het spoor. Op het traject Heerlen – Herzogenrath spoelde ter hoogte van Eygelshoven over een lengte van vijftien meter de ballast onder het spoor weg. Ook tussen Maastricht en Sittard was er dagenlang geen treinverkeer mogelijk. Station Bunde staat onder water waardoor het niet mogelijk was om daar treinen te laten rijden.

Het inventariseren van de schade was lastig omdat grote delen van het spoor nog onder water stonden. Toch was een een week na het noodweer bijna alle schade hersteld en reden alle treinen weer. In Duitsland en België was de schade vele malen groter. Met name in Wallonië waren grote stukken spoor weggespoeld en taluds in de kolkende massa verdwenen. Het zou uiteindelijk tot in oktober duren voordat het spoor in de Belgische Ardennen hersteld was.

NS krijgt concurrentie op HRN

Arriva verraste vervolgens vriend en vijand met de presentatie van zijn plannen om een aantal nachttreinen te laten rijden op het hoofdrailnet. Het gaat om twee nachttreinen die eens per week tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol rijden. Een dienst rijdt vijfmaal per dag tussen Apeldoorn en Amersfoort. De ACM keurde het plan waarmee NS voor eerst concurrentie krijgt op het hoofdspoor later dit jaar goed.

Een andere verassing was de in het hoofdkantoor van ProRail opgenomen sex video van een voormalig medewerkster. De video was opgenomen op haar laatste werkdag en kwam op website GeenStijl terecht. In de video is te zien hoe de oud-medewerkster door het monumentale kantoor van de spoorbeheerder loopt en seks heeft in een kantoorruimte.

ProRail-woordvoerder Andy Wiemer liet aan het AD weten dat hij ‘even twee keer met zijn ogen had moeten knipperen’ toen hij op het artikel van GeenStijl stuitte. “Ik ben niet vaak sprakeloos geweest als woordvoerder. Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.” Volgens de woordvoerder ging het om een oud-medewerker die op haar laatste dag nog over een toegangspasje beschikte. Er zou daardoor geen sprake zijn van een beveiligingslek.

Mondkapje af

In september werd de mondkapjesplicht op perrons en stations opgeheven. NS-directeur Marjan Rintel sprak toen nog de hoop uit dat dit tegen november ook in de trein zou kunnen. Helaas verliep de ontwikkeling van het coronavirus anders. Het verlengen van de beschikbaarheidsvergoeding was daarbij een pleister op de wonde.

Leuker nieuws was dat de Grand Prix van Zandvoort doorging en dat NS er in slaag de bijna 90.000 racefans naar Zandvoort en terug naar huis te brengen. Dat gebeurde met 522 treinen. De spoorvervoerder zei dan ook terug te kijken op “een geslaagd Formule 1-weekend”. Drie dagen lang reed er iedere vijf minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee.

GP Zandvoort

Voor de operatie werden driehonderd extra mensen ingezet. Zo stonden er extra storingsploegen, een sleeplocomotief en een reservetrein met personeel paraat, zodat een eventuele storing snel verholpen kon worden. Om ervoor te zorgen dat maandag alle reizigers weer gebruik konden maken van de normale dienstregeling en een schone trein, waren zondagnacht nog veel extra mensen van NS aan het werk.

Kritiek

Naast complimenten over het in banen leiden van de enorme mensenmassa die afkwam op de Dutch Grand Prix, was er ook veel kritiek. Beelden van de mensenmassa zorgden voor veel ophef op de sociale media en leidden tot kritiek vanuit onder meer de politiek en de entertainmentsector. De organisatie heeft gezegd extra maatregelen te hebben genomen om op de andere dagen te zorgen voor een betere spreiding van de bezoekers.

Een ander internationaal evenement was de aankomst van de Connecting Europe Express in Amsterdam en Rotterdam. Het zou het meest in het oog springende evenement zijn van het Europees Jaar van het Spoor voor het grote publiek, maar dan nog voor een selecte groep. Politici uit Brussel, topmensen uit de spoorsector en nationale politiek ontmoeten elkaar in de trein die heel Europa doorkruiste. Er werd tijdens de reis gesproken over het verbeteren van internationale treinverbindingen en het promoten van de trein als duurzame vorm van transport.

De aankomst van de Connecting Europe Express in Amsterdam

Grenzeloos treinen

De trein werd op de kaart gezet als alternatief voor korte vluchten en met name de luchtvaart roerde zich. In internationale media lieten topmensen van luchtvaartmaatschappijen als KLM en Austrian Airlines zich uit over de kansen die de trein tegen het vliegtuig zou hebben. Onmogelijk, de trein is veel te duur vanwege de infra, waarvan de aanleg ook nog eens heel vervuilend is. Bestaande infra efficiënter inzetten is volgens de sector zelf het antwoord.

Maar de Connecting Europe Express maakte ook pijnlijk duidelijk dat er nog lang geen sprake is van een Europees spoornetwerk. De vele wissels van materieel en personeel en het oponthoud aan de grenzen waar als nooit tevoren zo zichtbaar. In 2022 en de jaren er na moet blijken wat het Europees Jaar van het Spoor nu echt teweeg heeft gebracht. SpoorPro blijft het volgen, ook in 2022. Namens de hele redactie een fijne jaarwisseling gewenst en het allerbeste voor het nieuwe jaar!

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.