Opheffen onbewaakte overweg in Hooghalen, foto: ProRail/Stefan Verkerk

ILT: het duurt mogelijk nog 20 jaar voordat onbewaakte overwegen weg zijn

In 2020 zijn er minder overwegen opgeheven dan het jaar ervoor. In het huidige tempo duurt het nog 20 jaar voordat alle onbewaakte overwegen zijn aangepakt, zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport in het Jaarverslag Spoorveiligheid 2020. 

In 2020 werden 24 onbewaakte en 10 bewaakte overwegen opgeheven. Ook zijn er 10 onbewaakte overwegen van beveiliging voorzien. Dat is een stuk minder dan in in 2019 toen er 42 overwegen werden opgeheven en 3 werden beveiligd.

Ongelukken op het spoor

In 2020 gebeurden er er 20 zware ongelukken waarbij 8 mensen om het leven kwamen. 3 personen raakten zwaargewond en 11 raakten lichtgewond. 10 van de zware ongevallen vonden plaats op een overweg. Het  aantal ongevallen en slachtoffers ligt iets lager dan in 2019 toen 11 dodelijke slachtoffers te betreuren waren.

Van alle slachtoffers vielen er 5 dodelijke slachtoffers, 3 zwaargewonden en 5 lichtgewonden op een spoorwegovergang. Dit is  ten opzichte van andere jaren laag. Door de Covid-19-maatregelen hebben treinen in 2020 8 procent minder kilometers afgelegd dan in 2019. Reizigers legden 80 procent minder kilometers af. Door thuiswerken en de avondklok passeerden in 2020 ook minder weggebruikers een overweg. In welke mate coronamaatregelen invloed hadden op het aantal ongevallen is volgens ILT niet vast te stellen.

Jaarverslag Spoorveiligheid 2020 van ILT

Machinist kwam om het leven

In 2020 kwam een 58-jarige NS-machinist om het leven bij een ongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang in Hooghalen in de provincie Drenthe. De machinist bestuurde een trein die in botsing kwam met een trekker met oplegger.  Er zijn 4 elektriseringen waarbij 1 werknemer zwaargewond raakt.

Verder waren er vorig jaar 95 stoptonend sein-passages (STS). In 2019 gebeurde dit nog 142 keer. Een STS is een verzamelnaam voor alle seinbeelden die aangeven dat een spoorvoertuig moet stoppen. Een incident waarbij een spoorvoertuig zo’n sein zonder toestemming passeert, wordt aangeduid als een STS-passage.

In 20 gevallen (21 procent) passeerde het spoorvoertuig niet alleen het sein, maar ook het achterliggende gevaarpunt waar de kans op een botsing aanwezig is. In 2019 was dat aantal 34. ILT merkt op dat vooral op rangeerterreinen minder STS-passages voorkwamen. Dat zou er volgens de organisatie op kunnen duiden dat de veranderde werkprocedures die in 2018 zijn ingesteld in 2020 vruchten beginnen af te werpen.

Lees hier het Jaarverslag Spoorveiligheid 2020.

Lees ook:

Machinist komt om bij botsing met trekker in Hooghalen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ILT: het duurt mogelijk nog 20 jaar voordat onbewaakte overwegen weg zijn | SpoorPro.nl
Opheffen onbewaakte overweg in Hooghalen, foto: ProRail/Stefan Verkerk

ILT: het duurt mogelijk nog 20 jaar voordat onbewaakte overwegen weg zijn

In 2020 zijn er minder overwegen opgeheven dan het jaar ervoor. In het huidige tempo duurt het nog 20 jaar voordat alle onbewaakte overwegen zijn aangepakt, zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport in het Jaarverslag Spoorveiligheid 2020. 

In 2020 werden 24 onbewaakte en 10 bewaakte overwegen opgeheven. Ook zijn er 10 onbewaakte overwegen van beveiliging voorzien. Dat is een stuk minder dan in in 2019 toen er 42 overwegen werden opgeheven en 3 werden beveiligd.

Ongelukken op het spoor

In 2020 gebeurden er er 20 zware ongelukken waarbij 8 mensen om het leven kwamen. 3 personen raakten zwaargewond en 11 raakten lichtgewond. 10 van de zware ongevallen vonden plaats op een overweg. Het  aantal ongevallen en slachtoffers ligt iets lager dan in 2019 toen 11 dodelijke slachtoffers te betreuren waren.

Van alle slachtoffers vielen er 5 dodelijke slachtoffers, 3 zwaargewonden en 5 lichtgewonden op een spoorwegovergang. Dit is  ten opzichte van andere jaren laag. Door de Covid-19-maatregelen hebben treinen in 2020 8 procent minder kilometers afgelegd dan in 2019. Reizigers legden 80 procent minder kilometers af. Door thuiswerken en de avondklok passeerden in 2020 ook minder weggebruikers een overweg. In welke mate coronamaatregelen invloed hadden op het aantal ongevallen is volgens ILT niet vast te stellen.

Jaarverslag Spoorveiligheid 2020 van ILT

Machinist kwam om het leven

In 2020 kwam een 58-jarige NS-machinist om het leven bij een ongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang in Hooghalen in de provincie Drenthe. De machinist bestuurde een trein die in botsing kwam met een trekker met oplegger.  Er zijn 4 elektriseringen waarbij 1 werknemer zwaargewond raakt.

Verder waren er vorig jaar 95 stoptonend sein-passages (STS). In 2019 gebeurde dit nog 142 keer. Een STS is een verzamelnaam voor alle seinbeelden die aangeven dat een spoorvoertuig moet stoppen. Een incident waarbij een spoorvoertuig zo’n sein zonder toestemming passeert, wordt aangeduid als een STS-passage.

In 20 gevallen (21 procent) passeerde het spoorvoertuig niet alleen het sein, maar ook het achterliggende gevaarpunt waar de kans op een botsing aanwezig is. In 2019 was dat aantal 34. ILT merkt op dat vooral op rangeerterreinen minder STS-passages voorkwamen. Dat zou er volgens de organisatie op kunnen duiden dat de veranderde werkprocedures die in 2018 zijn ingesteld in 2020 vruchten beginnen af te werpen.

Lees hier het Jaarverslag Spoorveiligheid 2020.

Lees ook:

Machinist komt om bij botsing met trekker in Hooghalen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.