Siemens Avenio met SiC halfgeleider

10 procent minder energieverbruik in trams door nieuwe halfgeleidertechnologie

Siemens Mobility en het nutsvoorzieningenbedrijf van de Duitse stad München deden het afgelopen jaar een test met een speciale Siemens Avenio-tram. Het met SiC-technologie uitgeruste voertuig vervoerde een jaar lang passagiers door München en legde daarbij 65.000 kilometer af. Het energieverbruik van de tram was 10 procent lager en ook het motorgeluid werd sterk verminderd.

Siliciumcarbide (SiC) is een relatief nieuwe grondstof voor de productie van microchips. In vergelijking met de huidige siliciumchips hebben SiC-halfgeleiders een betere elektrische geleidbaarheid. Dit maakt hogere schakelfrequenties mogelijk en voorkomt energieverlies in de vorm van warmte.

Daarnaast kan de complexe koeling van de aandrijfcomponenten worden verminderd door de aanzienlijk lagere warmteverliezen van de chips en doordat ze ook bij aanzienlijk hogere bedrijfstemperaturen werken. Dit heeft een positief effect op het gewicht en de kosten van elektrische voertuigen.

Motorgeluid

Siemens Mobility en Stadtwerke München (SWM) deden in augustus met succes een eenjarige test van halfgeleidertechnologie op basis van siliciumcarbide (SiC) in een Avenio-tram in München. Zij hebben nu de resultaten van hun onderzoek gepresenteerd. Uit het onderzoek bleek dat het motorgeluid van het voertuig sterk afnam en dat het energieverbruik ook daalde tijdens de ritten die de tram maakte op het openbaar vervoersnetwerk van München.

“Het energiebesparingspotentieel dat door de test werd gevonden, toont duidelijk de energie-efficiëntie aan van deze veelbelovende technologie die is ontworpen voor gebruik in alle soorten treinen”, zegt Albrecht Neumann, directeur Rolling Stock bij Siemens Mobility.

Nieuwe trams

Volgens Ingo Wortmann, hoofd Mobiliteit bij Stadtwerke München (SWM) is geluidsproductie een factor die een beslissende rol speelt bij de aanbesteding van nieuwe trams. “Onze voertuigen moeten zo stil mogelijk zijn tijdens het gebruik. Het project met Siemens laat zien dat we niet alleen het geluidsniveau van onze voertuigen kunnen optimaliseren, maar ook onze energie-efficiëntie kunnen verbeteren. We zouden zeer geïnteresseerd zijn in deze oplossing als deze verbeteringen commercieel in massaproductie zouden kunnen worden geproduceerd.”

Tijdens de test in München werd SiC-halfgeleidertechnologie geïnstalleerd in een van de twee tractieomvormers die worden gebruikt door een Avenio-tram met drie wagens. De testfase omvatte alle ontwikkelingstests die nodig waren om autorisatie te verkrijgen voor het gebruik van technologie in passagiersdiensten die werden uitgevoerd in het systeemtestcentrum van het bedrijf en in het voertuig.

Over Pinta

De halfgeleidertechnologie werd geproduceerd door Infineon Technologies. De tests werden uitgevoerd in het kader van het Europese onderzoeks- en ontwikkelingsproject PINTA. Door deel te nemen aan de proef heeft Siemens Mobility in belangrijke mate bijgedragen aan de inspanningen om SiC-stroomhalfgeleiders in spoorvoertuigen te integreren.

Het PINTA-project maakt deel uit van Shift2Rail. Twee van de drie projectfasen zijn nu voltooid: de eerste planningsfase en de succesvolle voertuigtest voor de SiC-converter. Centraal in PINTA3 staat de systeemoptimalisatie door het gebruik van SiC in dubbelsysteemtrams (TramTrain). Het doel van het PINTA-project is om de introductie van SiC-technologie te stimuleren om de levenscycluskosten te verlagen en zo de spoorindustrie in Europa te versterken. De technologie wordt al gebruikt in een reeks industriële sectoren, waaronder de elektromobiliteit in de auto-industrie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

10 procent minder energieverbruik in trams door nieuwe halfgeleidertechnologie | SpoorPro.nl
Siemens Avenio met SiC halfgeleider

10 procent minder energieverbruik in trams door nieuwe halfgeleidertechnologie

Siemens Mobility en het nutsvoorzieningenbedrijf van de Duitse stad München deden het afgelopen jaar een test met een speciale Siemens Avenio-tram. Het met SiC-technologie uitgeruste voertuig vervoerde een jaar lang passagiers door München en legde daarbij 65.000 kilometer af. Het energieverbruik van de tram was 10 procent lager en ook het motorgeluid werd sterk verminderd.

Siliciumcarbide (SiC) is een relatief nieuwe grondstof voor de productie van microchips. In vergelijking met de huidige siliciumchips hebben SiC-halfgeleiders een betere elektrische geleidbaarheid. Dit maakt hogere schakelfrequenties mogelijk en voorkomt energieverlies in de vorm van warmte.

Daarnaast kan de complexe koeling van de aandrijfcomponenten worden verminderd door de aanzienlijk lagere warmteverliezen van de chips en doordat ze ook bij aanzienlijk hogere bedrijfstemperaturen werken. Dit heeft een positief effect op het gewicht en de kosten van elektrische voertuigen.

Motorgeluid

Siemens Mobility en Stadtwerke München (SWM) deden in augustus met succes een eenjarige test van halfgeleidertechnologie op basis van siliciumcarbide (SiC) in een Avenio-tram in München. Zij hebben nu de resultaten van hun onderzoek gepresenteerd. Uit het onderzoek bleek dat het motorgeluid van het voertuig sterk afnam en dat het energieverbruik ook daalde tijdens de ritten die de tram maakte op het openbaar vervoersnetwerk van München.

“Het energiebesparingspotentieel dat door de test werd gevonden, toont duidelijk de energie-efficiëntie aan van deze veelbelovende technologie die is ontworpen voor gebruik in alle soorten treinen”, zegt Albrecht Neumann, directeur Rolling Stock bij Siemens Mobility.

Nieuwe trams

Volgens Ingo Wortmann, hoofd Mobiliteit bij Stadtwerke München (SWM) is geluidsproductie een factor die een beslissende rol speelt bij de aanbesteding van nieuwe trams. “Onze voertuigen moeten zo stil mogelijk zijn tijdens het gebruik. Het project met Siemens laat zien dat we niet alleen het geluidsniveau van onze voertuigen kunnen optimaliseren, maar ook onze energie-efficiëntie kunnen verbeteren. We zouden zeer geïnteresseerd zijn in deze oplossing als deze verbeteringen commercieel in massaproductie zouden kunnen worden geproduceerd.”

Tijdens de test in München werd SiC-halfgeleidertechnologie geïnstalleerd in een van de twee tractieomvormers die worden gebruikt door een Avenio-tram met drie wagens. De testfase omvatte alle ontwikkelingstests die nodig waren om autorisatie te verkrijgen voor het gebruik van technologie in passagiersdiensten die werden uitgevoerd in het systeemtestcentrum van het bedrijf en in het voertuig.

Over Pinta

De halfgeleidertechnologie werd geproduceerd door Infineon Technologies. De tests werden uitgevoerd in het kader van het Europese onderzoeks- en ontwikkelingsproject PINTA. Door deel te nemen aan de proef heeft Siemens Mobility in belangrijke mate bijgedragen aan de inspanningen om SiC-stroomhalfgeleiders in spoorvoertuigen te integreren.

Het PINTA-project maakt deel uit van Shift2Rail. Twee van de drie projectfasen zijn nu voltooid: de eerste planningsfase en de succesvolle voertuigtest voor de SiC-converter. Centraal in PINTA3 staat de systeemoptimalisatie door het gebruik van SiC in dubbelsysteemtrams (TramTrain). Het doel van het PINTA-project is om de introductie van SiC-technologie te stimuleren om de levenscycluskosten te verlagen en zo de spoorindustrie in Europa te versterken. De technologie wordt al gebruikt in een reeks industriële sectoren, waaronder de elektromobiliteit in de auto-industrie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.