Het spoor bij Zuidasdok, foto: ProRail

Zuidasdok Amsterdam valt weer duurder uit

De werkzaamheden aan het grootschalige Zuidasdok-project in Amsterdam vallen waarschijnlijk 144 miljoen euro duurder uit en dreigen nog langer te gaan duren. Dat blijkt uit een halfjaarrapportage van het project, dat ervoor zorgt dat een stuk snelweg onder de grond zal lopen. Volgen het rapport vormt de trage besluitvorming over het toekennen van meer budget voor Zuidasdok een groot risico.

“Zolang er sprake is van een budgettekort bestaat er onzekerheid over het aangaan van nieuwe verplichtingen bijvoorbeeld bij de gunning van contracten”, zo staat er in de rapportage. Die onzekerheid kan leiden tot uitstel van aanbestedingen en “forse vertraging” in de voortgang van de deelprojecten. Staatssecretaris Steven van Weyenberg meldt dat de vertraging van het project mogelijk ook negatieve gevolgen heeft voor het Programma Hoogfrequent Spoor in Amsterdam.

Zuidasdok is een project van het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. Het zorgt er onder andere voor dat een deel van de ringweg A10 bij de Zuidas onder de grond verdwijnt en dat er extra OV-voorzieningen bijkomen.

Nieuwe aanbesteding

Nadat de ontwerpfase van het project al meermaals vertraging had opgelopen, concludeerde oud-VVD-minister Sybilla Dekker in maart 2020 dat het project in volle omgang toch door moest gaan, omdat er anders te veel verkeersopstoppingen zullen ontstaan. Er werd besloten om het contract met de bouwcombinatie Zuidplus te ontbinden en de gehele opdracht in zeven kleinere pakketten op te delen, omdat de opdracht te complex was.

De nieuwe aanbesteding leidt tot jarenlange vertraging en hogere kosten. Tussen 2032 en 2036 zou de laatste opdracht worden opgeleverd, op zijn vroegst vier jaar later dan aanvankelijk gepland. Het financiële tekort zou tussen de 700 miljoen en 1 miljard euro liggen. De kosten van het project blijken nu onvoorzien te laag ingeschat en op 3,2 miljard euro uit te komen. Dat terwijl het budget ongeveer gelijk is gebleven: zo’n 2 miljard euro. Er is dus nog 1,2 miljard euro nodig.

Amsterdam maakte in juni dit jaar al bekend een eenmalige extra bijdrage te willen leveren voor Zuidasdok, maar het Rijk en de gemeente moeten besluiten wie welk deel van de nodige 1,2 miljard euro betaalt. Door de demissionaire status van het kabinet worden er echter geen knopen doorgehakt. Volgens de rapportage is er “nog geen zicht op wanneer besluitvorming zal plaatsvinden”.

Bron: MvG/ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Zuidasdok Amsterdam valt weer duurder uit”

Marc Busio|04.12.21|12:07

Daar gaan we weer! De opdrachtgevers zijn wederom ‘in de fuik’ gezwommen en zullen keer op keer bij moeten gaan lappen om het zoveelste miljardenproject te kunnen voltooien. Gratis tip: gebruik daar het geld voor dat nu gereserveerd is voor het doortrekken van de NZ-metrolijn naar Schiphol. Het bestaande spoor biedt namelijk meer dan voldoende capaciteit om in de ‘nieuwe toekomst’ na Corona de luchtreizigers naar Amsterdam te vervoeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zuidasdok Amsterdam valt weer duurder uit | SpoorPro.nl
Het spoor bij Zuidasdok, foto: ProRail

Zuidasdok Amsterdam valt weer duurder uit

De werkzaamheden aan het grootschalige Zuidasdok-project in Amsterdam vallen waarschijnlijk 144 miljoen euro duurder uit en dreigen nog langer te gaan duren. Dat blijkt uit een halfjaarrapportage van het project, dat ervoor zorgt dat een stuk snelweg onder de grond zal lopen. Volgen het rapport vormt de trage besluitvorming over het toekennen van meer budget voor Zuidasdok een groot risico.

“Zolang er sprake is van een budgettekort bestaat er onzekerheid over het aangaan van nieuwe verplichtingen bijvoorbeeld bij de gunning van contracten”, zo staat er in de rapportage. Die onzekerheid kan leiden tot uitstel van aanbestedingen en “forse vertraging” in de voortgang van de deelprojecten. Staatssecretaris Steven van Weyenberg meldt dat de vertraging van het project mogelijk ook negatieve gevolgen heeft voor het Programma Hoogfrequent Spoor in Amsterdam.

Zuidasdok is een project van het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. Het zorgt er onder andere voor dat een deel van de ringweg A10 bij de Zuidas onder de grond verdwijnt en dat er extra OV-voorzieningen bijkomen.

Nieuwe aanbesteding

Nadat de ontwerpfase van het project al meermaals vertraging had opgelopen, concludeerde oud-VVD-minister Sybilla Dekker in maart 2020 dat het project in volle omgang toch door moest gaan, omdat er anders te veel verkeersopstoppingen zullen ontstaan. Er werd besloten om het contract met de bouwcombinatie Zuidplus te ontbinden en de gehele opdracht in zeven kleinere pakketten op te delen, omdat de opdracht te complex was.

De nieuwe aanbesteding leidt tot jarenlange vertraging en hogere kosten. Tussen 2032 en 2036 zou de laatste opdracht worden opgeleverd, op zijn vroegst vier jaar later dan aanvankelijk gepland. Het financiële tekort zou tussen de 700 miljoen en 1 miljard euro liggen. De kosten van het project blijken nu onvoorzien te laag ingeschat en op 3,2 miljard euro uit te komen. Dat terwijl het budget ongeveer gelijk is gebleven: zo’n 2 miljard euro. Er is dus nog 1,2 miljard euro nodig.

Amsterdam maakte in juni dit jaar al bekend een eenmalige extra bijdrage te willen leveren voor Zuidasdok, maar het Rijk en de gemeente moeten besluiten wie welk deel van de nodige 1,2 miljard euro betaalt. Door de demissionaire status van het kabinet worden er echter geen knopen doorgehakt. Volgens de rapportage is er “nog geen zicht op wanneer besluitvorming zal plaatsvinden”.

Bron: MvG/ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Zuidasdok Amsterdam valt weer duurder uit”

Marc Busio|04.12.21|12:07

Daar gaan we weer! De opdrachtgevers zijn wederom ‘in de fuik’ gezwommen en zullen keer op keer bij moeten gaan lappen om het zoveelste miljardenproject te kunnen voltooien. Gratis tip: gebruik daar het geld voor dat nu gereserveerd is voor het doortrekken van de NZ-metrolijn naar Schiphol. Het bestaande spoor biedt namelijk meer dan voldoende capaciteit om in de ‘nieuwe toekomst’ na Corona de luchtreizigers naar Amsterdam te vervoeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.