De onderhoudswerkplaats van Stadler waar Arriva-treinen worden onderhouden

Stadler neemt Zwitserse spoorbeveiligingsspecialist BÄR over

De onderhoudswerkplaats van Stadler waar Arriva-treinen worden onderhouden

De Zwitserse leverancier van rollend materieel en trein- en spoorbeveiligingssytemen Stadler heeft landgenoot BÄR Bahnsicherung overgenomen. Het bedrijf haalt hiermee kennis en marktaandeel in huis van spoorbeveiligingssystemen. 

BÄR Bahnsicherung is gevestigd in Fehraltorf in de buurt van Zurich. Er werken circa 130 mensen. Het bedrijf bestaat dertig jaar en is naar eigen zeggen de grootste onafhankelijke dienstverlener voor spoorwegbeveiliging in Zwitserland. Er is volgens de bedrijven zelf weinig overlap in activiteiten. Bär richt zich met zijn producten vooral op de digitalisering van de spoorinfrastructuur, terwijl beveiligingstak van Stadler zich tot dusver vooral bezighoudt met treinbeveiliging.

Een aanspreekpunt

Een duurzame digitalisering van de spoorwegindustrie vereist volgens Stadler interactie van deze twee gebieden:  intelligente spoorlijnen kunnen hun volledige potentieel pas ontwikkelen als er geavanceerde voertuigen met digitale systemen op rijden. Door de overname ontstaat er een aanspreekpunt voor klanten dat zowel spoor- als de treinbeveiligingstechniek uit één hand kan aanbieden.

Bär Bahnsicherung AG ontwikkelt, bouwt, installeert en controleert spoorbeveiligingssystemen. Naast de beproefde relaistechnologie is er in de afgelopen jaren de elektronische interlocking onder de naam Eurolocking bijgekomen. Deze wordt al door veel Stadler-klanten in Zwitserland gebruikt en vormt een aanvulling op de systeemactiviteiten.

Nieuwe activiteit

Beveilingssystemen zijn voor treinenbouwer Stadler nog een relatief nieuwe activiteit. Het bedrijf stapte in 2016 in de signalering om niet langer afhankelijk te zijn van directe concurrenten op dit gebied. Stadler’s eigen GUARDIA-treinbesturingssysteem (ETCS-oplossing) kreeg in 2019 een generieke goedkeuring en wordt nu in verschillende Europese landen gebruikt, waaronder sinds 2021 in de nieuwe BLS FLIRT-treinen in Zwitserland. Voor stedelijke netwerken ontwikkelde Stadler zelf een CBTC-platform (Communication-based Train Control), dat sinds 2019 onder meer in Zwitserland en de VS wordt gebruikt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.