Rail Cargo, goederentrein, OBB

Oostenrijk investeert 18,2 miljard euro in spoorinfrastructuur

goederentrein, OBB

Oostenrijk geeft 700 miljoen extra uit om de doorstroming van het treinverkeer te verbeteren en de capaciteit te verhogen, ten opzichte van vorig jaar. De totale kosten van dit omvangrijke project zijn 18,2 miljard euro. 

Tijdens een recente vergadering van de ministerraad over het kaderplan ÖBB 2022 – 2027 werd besloten om 18,2 miljard euro uit te trekken voor de uitbreiding en het onderhoud van het Oostenrijkse spoorwegnet in de komende zes jaar. Dit is vastgelegd in het Kaderplan 2022-2027.

Dat betekent dat er jaarlijks zo’n 3 miljard euro wordt geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur van de toekomst. “Dit is een belangrijke bijdrage aan een betere klimaatbescherming, verhoogt de kwaliteit voor gebruikers van het spoor en is een krachtige economische motor voor Oostenrijkse bedrijven”, zegt het staatsbedrijf Österreichische Bundesbahnen (ÖBB).

Dit wordt bereikt door een ambitieus infrastructuurprogramma, waarvoor ten opzichte van 2020 circa 700 miljoen euro meer wordt uitgetrokken. Dit zijn voorwaarden om meer treinen op het spoornet te laten rijden. Dit betekent betere en snellere verbindingen voor treinreizigers.

Grootste spooruitbreidingspakket

“Dankzij het grootste spooruitbreidingspakket van de republiek, kunnen we meer dan 18 miljard euro investeren in nieuwe moderne spoorlijnen. Dit is een belangrijk element voor een betere klimaatbescherming. Want een modern netwerk en een goedkoop Climate Ticket maken het openbaar vervoer aantrekkelijker dan ooit. En elke kilometer in de trein beschermt ons klimaat’, zegt minister van Klimaatbescherming Leonore Gewessler.

“Het nieuwe masterplan zal het spoorvervoer in Oostenrijk nog beter en efficiënter maken. Investeringen in grote hoofdlijnen zorgen voor snellere verbindingen tussen de belangrijkste stedelijke gebieden van Oostenrijk. Naast de grote assen, worden de regionale spoorwegen nog aantrekkelijker en geëlektrificeerd. Het maakt modal shift ook aantrekkelijker in landelijke gebieden. Een aanwinst voor passagiers en voor het milieu”, benadrukt Andreas Matthä, voorzitter van de raad van bestuur van ÖBB.

Bovendien zal er meer capaciteit voor goederenvervoer worden gecreëerd, zodat langere, zwaardere en dus zuinigere treinen kunnen rijden – een garantie voor het concurrentievermogen van het Oostenrijkse spoor ten opzichte van het wegvervoer. Een andere focus ligt op de “digitalisering van het spoor” voor meer veiligheid en efficiëntie in het spoorvervoer. Voor reizigers optimaliseert ÖBB ook het mobiele netwerk langs de routes. Om treinreizigers van actuele informatie te voorzien, wordt ook geïnvesteerd in de digitalisering van klantinformatie en in moderne treinbeveiligingssystemen.

Nieuwe projecten voor betere verbindingen

Andere projecten die in het ÖBB-masterplan zijn opgenomen, zijn onder meer financiering voor de planning van een dubbelspoor tussen Herzogenburg en St. Pölten, uitbreidingsprojecten van het dubbelspoor voor de lijn Werndorf – Spielfeld-Straß, de uitbreiding en planning van de vier secties van de Pyhrnachse, inclusief de nieuwe Bosruck-tunnel, de noordelijke toegang tot de Brenner als belangrijk onderdeel van de uitbreiding van de Brenner-corridor en verschillende stationsuitbreidingen om de verkeersstroom te vergemakkelijken, zoals in Villach Hbf, Ried im Innkreis, Innbruck Hbf of Imst-Pitztal.

Lees ook:

Oostenrijk gaat massaal voor goedkope OV-jaarkaart

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.