Rail Cargo goederentrein van Delfzijl naar Lienz, bron: N+P Group

Nieuwe subsidieronde voor ombouw goederen- en regionale treinen naar ERTMS

Eigenaren van goederenlocomotieven, werkmaterieel en regionaal reizigersmaterieel kunnen tot 19 januari volgend jaar een nieuwe subsidieaanvraag indienen voor het retrofitten of upgraden van hun materieel met ERTMS Baseline 3. In totaal is een bedrag van 400 miljoen euro beschikbaar. Dat meldt het Nederlandse ERTMS-programma.

Voor het ontwikkelen van een prototype retrofit-oplossing is 900.000 euro per voertuig beschikbaar. Bij seriematige retrofits nemen de Nederlandse overheid en de Europese Unie 110.000 euro per voertuig voor hun rekening. Een retrofit is bedoeld om bestaande voertuigen die nu nog geen ERTMS aan boord hebben in welke vorm dan ook alsnog te voorzien van ERTMS.

Upgrade naar Baseline 3

Daarnaast zijn er voertuigen die al wel ERTMS hebben, bijvoorbeeld omdat ze rijden op de Betuweroute, maar een upgrade naar Baseline 3 moeten krijgen om ook in de rest van Nederland te kunnen rijden. Voertuigeigenaren kunnen voor zo’n upgrade aanspraak maken op een subsidie van 600.000 euro voor het eerste prototype en 55.000 euro per voertuig bij een seriematige upgrade. Voor nieuw aangeschafte voertuigen met ERTMS Baseline 3 aan boord is een bedrag van 25.000 per voertuig gereserveerd.

In een eerdere subsidieronde, die in 2017 van start ging, maar die nog doorloopt tot 2024, werd 50 procent van een seriematige upgrade vergoed en 90 procent van de kosten voor het bouwen van prototypes. In die ronde werden de goederenlocomotieven ES64F4 van Siemens, de Bombardier Traxx MS, de EMD Class 66, de MaK DE 6400 en G1206 en de Vossloh G2000 aangewezen als kandidaten waar een prototype voor ontwikkeld moest worden. Voor de Traxx MS en de EMD Class 66 locomotief is een seriematige oplossing in de maak om het bestaande ERTMS te upgraden naar Baseline 3.

Miljoen euro per voertuig

De kosten voor de ombouw van een goederenlocomotief bedragen tussen de 300.000 en 600.000 euro wanneer het gaat om grotere series, maar kunnen voor unicaten zoals een werktrein of historische trein oplopen tot een miljoen euro per voertuig. Vanuit goederenvervoerders en andere materieeleigenaren is veel kritiek op de invoering van ERTMS en de kosten die gemoeid zijn met de ombouw van materieel. De investeringen zijn volgens de vervoerders niet terug te verdienen.

Onder meer vervoerder Lineas is betrokken bij de startup The Signalling Company om het systeem en zijn verschillende nationale voorlopers in de vorm van een app op universele hardware te kunnen downloaden. Dit zou volgens de makers een enorme kostenbesparing met zich kunnen meebrengen.

Aanvraag indienen

De nieuwe subsidieronde werd op 2 november toegelicht tijdens een informatiebijeenkomst van het Nederlandse ERTMS-programma. Partijen die in aanmerking willen komen voor de subsidie kunnen zowel gezamenlijk met het Nederlandse ERTMS-programma als coördinator, als individueel een aanvraag indienen bij Cinea.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.