Een NS-trein rijdt onder de bovenleiding door

ABB levert 300 UPS-systemen voor stroomvoorziening aan ProRail

Het Zwitserse bedrijf ABB gaat driehonderd UPS-systemen voor stroomvoorziening leveren aan ProRail. Deze UPS-systemen gaan de bestaande statistische frequentieomvormers vervangen.

Het upgrade-project richt zich volgens ABB op de verbetering van de voedingspunten van de stroomvoorziening van apparatuur die langs het spoor staat opgesteld. Daarbij kan worden gedacht aan seinen, slagbomen, besturingskasten die verspreid langs het spoor staan. De upgrade zorgt volgens de leverancier voor “een veilige en continue stroomvoorziening, zodat treinen veilig kunnen blijven rijden”.

Online monitoring en preventief onderhoud

De UPS’en worden gesynchroniseerd via GPS en worden aangesloten op het ProRail-netwerk voor online monitoring en proactief spooronderhoud. Dit zou ervoor moeten zorgen dat kostbare downtime tot een minimum wordt beperkt. De levering van de UPS zal gefaseerd vanaf eind 2022/begin 2023 worden uitgevoerd. De UPS-systemen, inclusief frequentie-omvormers worden speciaal voor ProRail ontwikkeld op de Research and Development-afdeling van ABB in het Zwitserse Quartino.

ABB wijst erop dat dankzij de ingerichte architectuur iedere UPS-module “een praktisch op zichzelf staande UPS is”, die onafhankelijk kan werken. Doordat er redundantie is tussen de verschillende UPS-modules wordt de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het systeem verhoogt. Daarnaast kunnen onderdelen worden vervangen zonder dat het systeem hoeft te worden stilgelegd.

Tendermanager Bart-Jan de Beer wijst erop dat het voor ProRail belangrijk is in het project dat de oplossing energieverliezen vermindert, de stabiliteit van de synchronisatie garandeert en het geluidsniveau minimaliseert. De oplossing van ABB kwam hierbij als beste uit de bus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ABB levert 300 UPS-systemen voor stroomvoorziening aan ProRail | SpoorPro.nl
Een NS-trein rijdt onder de bovenleiding door

ABB levert 300 UPS-systemen voor stroomvoorziening aan ProRail

Het Zwitserse bedrijf ABB gaat driehonderd UPS-systemen voor stroomvoorziening leveren aan ProRail. Deze UPS-systemen gaan de bestaande statistische frequentieomvormers vervangen.

Het upgrade-project richt zich volgens ABB op de verbetering van de voedingspunten van de stroomvoorziening van apparatuur die langs het spoor staat opgesteld. Daarbij kan worden gedacht aan seinen, slagbomen, besturingskasten die verspreid langs het spoor staan. De upgrade zorgt volgens de leverancier voor “een veilige en continue stroomvoorziening, zodat treinen veilig kunnen blijven rijden”.

Online monitoring en preventief onderhoud

De UPS’en worden gesynchroniseerd via GPS en worden aangesloten op het ProRail-netwerk voor online monitoring en proactief spooronderhoud. Dit zou ervoor moeten zorgen dat kostbare downtime tot een minimum wordt beperkt. De levering van de UPS zal gefaseerd vanaf eind 2022/begin 2023 worden uitgevoerd. De UPS-systemen, inclusief frequentie-omvormers worden speciaal voor ProRail ontwikkeld op de Research and Development-afdeling van ABB in het Zwitserse Quartino.

ABB wijst erop dat dankzij de ingerichte architectuur iedere UPS-module “een praktisch op zichzelf staande UPS is”, die onafhankelijk kan werken. Doordat er redundantie is tussen de verschillende UPS-modules wordt de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het systeem verhoogt. Daarnaast kunnen onderdelen worden vervangen zonder dat het systeem hoeft te worden stilgelegd.

Tendermanager Bart-Jan de Beer wijst erop dat het voor ProRail belangrijk is in het project dat de oplossing energieverliezen vermindert, de stabiliteit van de synchronisatie garandeert en het geluidsniveau minimaliseert. De oplossing van ABB kwam hierbij als beste uit de bus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.