Station Roermond, foto: ProRail

Vernieuwde opstelsporen Eindhoven krijgen aansluiting op hoofdspoor

In opdracht van ProRail vinden er van zaterdag 23 oktober tot en met dinsdag 9 november diverse werkzaamheden plaats op en rondom stations in de regio Eindhoven. Bij station Eindhoven Centraal sluit Dura Vermeer onder meer vier vernieuwde opstelsporen aan op het bestaande hoofdspoor.

Dura Vermeer vervangt bij het opstelspoor een aantal wissels. Ook verwijdert de aannemer en werkoverweg en test de werking van de treinbeveiliging. Deze werkzaamheden vinden plaats van donderdagnacht 29 oktober tot maandagochtend 1 november. ProRail wijst erop dat de uitbreiding van het opstelterrein een belangrijke stap is in het Programma Hoogfrequent Spoor, omdat straks meer treinen op het opstelterrein kunnen worden geparkeerd en schoongemaakt.

Werkzaamheden spoor zijn gebundeld

18 dagen lang vinden er in de regio Eindhoven diverse werkzaamheden plaats, zoals het vervangen van rails, spoorballast en bovenleidingen. Op station Eindhoven Centraal worden verder wanden van het perron en het stationsmeubilair op Eindhoven Centraal vervangen.

Op station Weert worden onder meer dwarsliggers en spoorballast vervangen. Om dit in goede banen te leiden wordt er een depot ingericht aan de Statieberg, vlakbij het station. De oude ballast wordt hergebruikt en hiervoor wordt deze overdag gezeefd met een machine. Verder komt er naast het spoor een schouwpad dat aannemers gaan gebruiken om het spoor te inspecteren en werkzaamheden uit te voeren.

Ook in het dorpje Leeuwen in de gemeente Roermond wordt het spoor vernieuwd. Daar wordt van 23 oktober tot en met 28 oktober de spoorballast vernieuwd en een drainage aangebracht. Ook daar wordt een depot ingericht voor het zeven van de ballast, zodat deze kan worden hergebruikt.

Nieuwe perronsporen

Van 1 tot en met 9 november zijn de sporen en de perrons bij station Horst-Sevenum aan de beurt. Daarbij worden de twee perronsporen worden helemaal vernieuwd. Het derde spoor (aan de kant van de Losweg en de Industrieweg) is inmiddels helemaal weggehaald. De stalen perrons worden daar vervangen door gewone perrons. Daarnaast wordt het perron tussen de sporen breder gemaakt. Ook het perronmeubilair, de bewegwijzering en de verlichting wordt aangepakt.

In de periode dat er aan het spoor wordt gewerkt, rijden er op alle trajecten bussen tussen de diverse stations.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vernieuwde opstelsporen Eindhoven krijgen aansluiting op hoofdspoor | SpoorPro.nl
Station Roermond, foto: ProRail

Vernieuwde opstelsporen Eindhoven krijgen aansluiting op hoofdspoor

In opdracht van ProRail vinden er van zaterdag 23 oktober tot en met dinsdag 9 november diverse werkzaamheden plaats op en rondom stations in de regio Eindhoven. Bij station Eindhoven Centraal sluit Dura Vermeer onder meer vier vernieuwde opstelsporen aan op het bestaande hoofdspoor.

Dura Vermeer vervangt bij het opstelspoor een aantal wissels. Ook verwijdert de aannemer en werkoverweg en test de werking van de treinbeveiliging. Deze werkzaamheden vinden plaats van donderdagnacht 29 oktober tot maandagochtend 1 november. ProRail wijst erop dat de uitbreiding van het opstelterrein een belangrijke stap is in het Programma Hoogfrequent Spoor, omdat straks meer treinen op het opstelterrein kunnen worden geparkeerd en schoongemaakt.

Werkzaamheden spoor zijn gebundeld

18 dagen lang vinden er in de regio Eindhoven diverse werkzaamheden plaats, zoals het vervangen van rails, spoorballast en bovenleidingen. Op station Eindhoven Centraal worden verder wanden van het perron en het stationsmeubilair op Eindhoven Centraal vervangen.

Op station Weert worden onder meer dwarsliggers en spoorballast vervangen. Om dit in goede banen te leiden wordt er een depot ingericht aan de Statieberg, vlakbij het station. De oude ballast wordt hergebruikt en hiervoor wordt deze overdag gezeefd met een machine. Verder komt er naast het spoor een schouwpad dat aannemers gaan gebruiken om het spoor te inspecteren en werkzaamheden uit te voeren.

Ook in het dorpje Leeuwen in de gemeente Roermond wordt het spoor vernieuwd. Daar wordt van 23 oktober tot en met 28 oktober de spoorballast vernieuwd en een drainage aangebracht. Ook daar wordt een depot ingericht voor het zeven van de ballast, zodat deze kan worden hergebruikt.

Nieuwe perronsporen

Van 1 tot en met 9 november zijn de sporen en de perrons bij station Horst-Sevenum aan de beurt. Daarbij worden de twee perronsporen worden helemaal vernieuwd. Het derde spoor (aan de kant van de Losweg en de Industrieweg) is inmiddels helemaal weggehaald. De stalen perrons worden daar vervangen door gewone perrons. Daarnaast wordt het perron tussen de sporen breder gemaakt. Ook het perronmeubilair, de bewegwijzering en de verlichting wordt aangepakt.

In de periode dat er aan het spoor wordt gewerkt, rijden er op alle trajecten bussen tussen de diverse stations.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.