Blustrein emplacement Waalhaven tenminste tot 2023 in gebruik

ProRail mag tot 2023 blijven werken met de huidige tijdelijke brandblusinstallatie op emplacement Waalhaven-Zuid. In februari 2023 staat een nieuwe, permanente oplossing gepland. Sinds april dit jaar is het emplacement in de Rotterdamse haven weer beschikbaar voor rangeren met gevaarlijke stoffen. Dit was niet mogelijk sinds september 2019 omdat de blusvoorzieningen niet bleken te voldoen aan de lokale normen. 

Spoorbeheerder ProRail heeft tot eind 2022 de tijd om met een definitieve oplossing te komen, schrijft het in zijn Halfjaarbericht van de eerste helft van 2021. Deze periode is verlengd. “De autoriteiten hebben ingestemd met uitstel van de aanpassing van de brandblusinstallatie tot 1 januari 2023.”

Tijdelijke oplossing

Op dit moment staat er een blustrein op het emplacement. Met de blustrein en de bluswagen op de calamiteitenweg kunnen bij brand alle tussensporen op emplacement Waalhaven Zuid worden afgedekt. Deze oplossing is in april geïmplementeerd, nadat vele andere oplossingen waren getest, zonder succes.

Dankzij het stationeren van de blustrein kon het emplacement na een sluiting van 19 maanden weer worden gebruikt voor het rangeren van gevaarlijke stoffen. De sluiting had een grote impact op de spoorgoederensector; veel vervoerders moesten extra kosten maken omdat ze treinen moesten omleiden, of helemaal niet konden laten rijden.

‘Denk mee’

Voor de permanente oplossing houdt ProRail rekening met de noodzakelijke kosten, de breedte van de huidige calamiteitenwegen, gebrek aan fysieke ruimte voor nieuwe wegen en de impact van extra calamiteitenwegen op de capaciteit van het emplacement.

“Gezien de benodigde extra noodwegen en de schaarse beschikbare ruimte op de emplacementen, vragen we vervoerders, aannemers, verladers, terminals en het Havenbedrijf Rotterdam mee te denken over mogelijke oplossingen”, schrijft ProRail in haar rapport.

Inspecties

De eerste problemen op Waalhaven Zuid dateren van medio september 2019. Destijds vroegen de brandweer, milieudienst DCMR en de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond aan ProRail om een integrale toetsing uit te voeren op de inzet van de bedrijfsbrandweer en het functioneren van de bluswatervoorziening. De proef ging niet goed. Het bluswatersysteem bleek niet toereikend te zijn. Waarop de spoorbeheerder per direct stopte met het rangeren van treinen met gevaarlijke stoffen.

Om beter te kunnen anticiperen op dit soort gebeurtenissen is ProRail een pilot gestart om “een beter overzicht te krijgen van alle milieu- en brandveiligheidsverplichtingen, zoals onderhoud, inspecties en testen. Door dit geografisch weer te geven, kunnen inspecteurs en locatiemanagers beter begrijpen wat er wordt verwacht. Ook stelt het de operationele- en locatiemanagers in staat om tijdig bij te sturen,” schrijft ProRail in de rapportage.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.