Lustrum VHS

‘Automatisering maakt werken in de spoorsector uitdagender’

De kracht van digitalisering in het spoor zit vooral in het automatiseren van routinematig werk en de uitzonderingen overlaten aan de experts. “Op die manier worden engineers ook meer uitgedaagd dan wanneer ze routinematig werk moeten doen.” Dat is een van de inzichten die werden gedeeld tijdens een symposium van VHS Railprofessionals over de digitale toekomst van het spoor.

De vakbond viert dit jaar zijn 70-jarig bestaan. Om dit veertiende lustrum luister
bij te zetten en organiseerde de vereniging dinsdag voor haar leden een symposium met een netwerkborrel. Futuroloog en trendwatcher Freija van Duijne liet tijdens het evenement haar licht schijnen over de digitale toekomst van de spoorsector.

Naast de vele voordelen van het werken met data en algoritmen, wees zij ook op de schaduwzijde. De techniek probeert patronen te ontdekken in de enorme hoeveelheid data, maar je kunt daar nooit volledig je beslissingen op baseren. Je moet immers ook meenemen wat er buiten gebeurt. De onvoorziene omstandigheden hebben, zeker in het spoor, de grootste gevolgen.

Zitplaatszoeker

Voor de toepassing van digitale hulpmiddelen in het spoor kwamen voorbeelden voorbij als gezichtsherkenning en geluidsherkenning voor het begeleiden van reizigersstromen. Voor de drukte-indicator en de zitplaatszoeker van NS bijvoorbeeld. Verder natuurlijk Automatic Train Operation (ATO) voor het ondersteunen van de machinist. En de inzet van slimme techniek om bij verstoringen sneller door te rekenen welke bijstuuractie het meest geschikt is wanneer een trein stil staat en welk alternatief er kan worden voorgesteld. Maar ook de sensoren die er voor zorgen dat een trein zelf zijn onderhoudsbehoefte kan aangeven.

Op de bijeenkomst in de Utrechtse Jaarbeurs kwamen circa tachtig leden en relaties van VHS af. “Je merkte dat iedereen blij was om elkaar weer in levenden lijve te ontmoeten”, zegt Geert van der Hoek, chief data officer bij NS. Hij was een van de deelnemers aan een rondetafelgesprek waar verder Arjen Boersma (ProRail directeur ICT), Ron Brouwer (Movares Manager Digitale Transitie) en Annemarie Joosen (NS Resultaten Lead ComIT) bij aansloten.

Erfenis vertraagt

De rode draad van het gesprek was dat de spoorsector sneller wil digitaliseren en de noodzaak ziet, maar als ruim 100 jaar oude sector wel last heeft van zijn eigen historie. “We zitten vast aan een strakke dienstregeling en moeten aan veel regels en voorwaarden voldoen. We willen wel harder, maar er is daarnaast ook een groot netwerk aan stakeholders dat we mee moeten krijgen. Dat is een uitdaging”, realiseert Van der Hoek zich.

De discussie ging er ook over dat de verschillende partijen in de keten meer data moeten delen, maar daarbij wel moeten letten op privacy van reizigers en concurrentiegevoelige informatie. “We zetten echt wel stappen in het delen van data, maar het kan sneller. Verder gaat het vooral over samenwerking. Experts van verschillende werelden met elkaar verbinden. De engineer met de IT-er verbinden. Samen kijken naar de software-output en testen of het stand houdt.”

De kracht van digitalisering in het spoor zit volgens het panel vooral in het automatiseren van routinematig werk en de uitzonderingen overlaten aan de experts. “Op die manier worden engineers ook meer uitgedaagd dan wanneer ze routinematig werk moeten doen.”

De reiziger terugwinnen

Annemarie Joosen wees daarbij op de urgentie om snel stappen te maken. Als voormalig marketing directeur van online handelsplatform Marktplaats kent ze de kracht van data en algoritmen als geen ander. De kunst is volgens haar om de aandacht van de reiziger vast te houden. Partijen als Uber en Google zijn concurrenten om rekening mee te houden. Degene die de reiziger het beste aanbod doet, heeft gewonnen. Je moet dus exact weten wat deze van een spoorvervoerder verwacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Automatisering maakt werken in de spoorsector uitdagender’ | SpoorPro.nl
Lustrum VHS

‘Automatisering maakt werken in de spoorsector uitdagender’

De kracht van digitalisering in het spoor zit vooral in het automatiseren van routinematig werk en de uitzonderingen overlaten aan de experts. “Op die manier worden engineers ook meer uitgedaagd dan wanneer ze routinematig werk moeten doen.” Dat is een van de inzichten die werden gedeeld tijdens een symposium van VHS Railprofessionals over de digitale toekomst van het spoor.

De vakbond viert dit jaar zijn 70-jarig bestaan. Om dit veertiende lustrum luister
bij te zetten en organiseerde de vereniging dinsdag voor haar leden een symposium met een netwerkborrel. Futuroloog en trendwatcher Freija van Duijne liet tijdens het evenement haar licht schijnen over de digitale toekomst van de spoorsector.

Naast de vele voordelen van het werken met data en algoritmen, wees zij ook op de schaduwzijde. De techniek probeert patronen te ontdekken in de enorme hoeveelheid data, maar je kunt daar nooit volledig je beslissingen op baseren. Je moet immers ook meenemen wat er buiten gebeurt. De onvoorziene omstandigheden hebben, zeker in het spoor, de grootste gevolgen.

Zitplaatszoeker

Voor de toepassing van digitale hulpmiddelen in het spoor kwamen voorbeelden voorbij als gezichtsherkenning en geluidsherkenning voor het begeleiden van reizigersstromen. Voor de drukte-indicator en de zitplaatszoeker van NS bijvoorbeeld. Verder natuurlijk Automatic Train Operation (ATO) voor het ondersteunen van de machinist. En de inzet van slimme techniek om bij verstoringen sneller door te rekenen welke bijstuuractie het meest geschikt is wanneer een trein stil staat en welk alternatief er kan worden voorgesteld. Maar ook de sensoren die er voor zorgen dat een trein zelf zijn onderhoudsbehoefte kan aangeven.

Op de bijeenkomst in de Utrechtse Jaarbeurs kwamen circa tachtig leden en relaties van VHS af. “Je merkte dat iedereen blij was om elkaar weer in levenden lijve te ontmoeten”, zegt Geert van der Hoek, chief data officer bij NS. Hij was een van de deelnemers aan een rondetafelgesprek waar verder Arjen Boersma (ProRail directeur ICT), Ron Brouwer (Movares Manager Digitale Transitie) en Annemarie Joosen (NS Resultaten Lead ComIT) bij aansloten.

Erfenis vertraagt

De rode draad van het gesprek was dat de spoorsector sneller wil digitaliseren en de noodzaak ziet, maar als ruim 100 jaar oude sector wel last heeft van zijn eigen historie. “We zitten vast aan een strakke dienstregeling en moeten aan veel regels en voorwaarden voldoen. We willen wel harder, maar er is daarnaast ook een groot netwerk aan stakeholders dat we mee moeten krijgen. Dat is een uitdaging”, realiseert Van der Hoek zich.

De discussie ging er ook over dat de verschillende partijen in de keten meer data moeten delen, maar daarbij wel moeten letten op privacy van reizigers en concurrentiegevoelige informatie. “We zetten echt wel stappen in het delen van data, maar het kan sneller. Verder gaat het vooral over samenwerking. Experts van verschillende werelden met elkaar verbinden. De engineer met de IT-er verbinden. Samen kijken naar de software-output en testen of het stand houdt.”

De kracht van digitalisering in het spoor zit volgens het panel vooral in het automatiseren van routinematig werk en de uitzonderingen overlaten aan de experts. “Op die manier worden engineers ook meer uitgedaagd dan wanneer ze routinematig werk moeten doen.”

De reiziger terugwinnen

Annemarie Joosen wees daarbij op de urgentie om snel stappen te maken. Als voormalig marketing directeur van online handelsplatform Marktplaats kent ze de kracht van data en algoritmen als geen ander. De kunst is volgens haar om de aandacht van de reiziger vast te houden. Partijen als Uber en Google zijn concurrenten om rekening mee te houden. Degene die de reiziger het beste aanbod doet, heeft gewonnen. Je moet dus exact weten wat deze van een spoorvervoerder verwacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.