Een inspectief van de Inspectie Leefomgeving en Transport, foto: ILT

Meerjarenplan 2022-2026 ILT: focus op gevaarlijke stoffen en STS-passages

Toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat zich in de komende jaren voor het spoor met name richten op veiligheidsrisico’s zoals het transport van gevaarlijke stoffen, de risico’s bij concessie-wisselingen, ongeoorloofde passage van een rood sein en de veiligheid bij overwegen en voor baanwerkers. Dat staat in het onlangs gepresenteerde meerjarenplan van de ILT.

Verder wil de Inspectie een bijdrage leveren aan de veilige introductie en migratie van het beveiligingssysteem ERTMS binnen het huidige vervoerssysteem en geeft de ILT als gevolg van internationale afspraken extra aandacht aan het toezicht op reizigersrechten en op de onderhoudsbedrijven van spoormaterieel, de Entities in charge of maintenance (ECM).

ATO en AED’s

Verder zijn Automatic Train Operation ATO en het automatisch koppelen van treinmaterieel op rangeer­terreinen ontwikkelen waar de ILT bij is betrokken. Door de verdergaande digitalisering wordt ook de cybersecurity bij spoor-dienstverleners een belangrijk onderdeel van het borgen van de spoorveiligheid. Voor de komende jaren is het de bedoeling dat de spoor­beheerders en alle spoorwegondernemingen worden aangewezen als AED (aanbieder van essentiële diensten). De ILT zal haar rol als toezichthouder uitbreiden met toezicht op de AED’s.

Internationale samenwerking is volgens de ILT essentieel voor de realisatie van goede internationale verbindingen en bij grensovergangen. De komende jaren richt de European Rail Agency (ERA) zich op het verbeteren van de verbinding tussen hun vergunningverlening en het aansluitende toezicht daarop door de NSA’s (National Safety Authorities) in de lidstaten zoals de ILT in Nederland.

Bekwaamheid personeel

Belangrijk voor de veiligheid op het spoor zijn volgens de ILT de bekwaamheid van personeel, de juiste werking van veiligheidssystemen en -procedures en de kwaliteit van het rijdend materieel én de spoorinfrastructuur. Ook is van belang dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor veilig verloopt.

De ILT is toezichthouder voor het hoofdspoor, het lokaal spoor en het bijzonder spoor. Voor het lokaal openbaar spoor, zoals tram en lightrail, zijn de decentrale overheden verantwoordelijk voor de handhaving op basis van toezichtsignalen van de ILT. Zij huren de ILT in om deze taak uit te voeren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.