schipholtunnel

TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren

2019, ProMedia

Door reizigers te ontzorgen bij het boeken van internationale treintickets, bagage en omboeken kan de trein een alternatief worden voor korte vluchten naar bestemmingen zoals Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf en Berlijn. Vooral bij gecombineerde trein-vliegreizen. Dat blijkt uit een studie van de TU Delft.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren”

asierts|15.09.21|14:19

Wat een onzin. Zolang je met de trein nog steeds uuuuuuuren langer over doet met talloze tussenstops, stapt er geen kip over van vliegtuig naar trein. Kan je nog zulke mooie theoretisch-academische modelletjes en verhaaltjes opschrijven, maar is gewoon de realiteit van de kiezende klant.

Pat Rick|15.09.21|17:55

AirRail kan nuttig zijn op buitenlandse HSL-bestemmingen voor een deel van de reizigers/vluchten. Maar laat NL dan werken aan HSL-Oost, voor die snelle trein naar Berlijn, beloofd door Van Boxtel. Want hij heeft zich laten beetnemen door de milieubeweging om dit ook te verkopen, maar zelf het blijkbaar niet voor elkaar gekregen om dit bij de Duitsers aan te kaarten: HSL-aansluiting met NL ontbreekt compleet in DeutschlandTakt. Dus niet echt een snelle trein naar Berlijn tot 2035, 2050, 2100?

asierts|16.09.21|05:36

@ Pat Rick : conclusie ? Alles & iedereen, OOK de TU Delft, doen aan pure luchtfietserij. En met fietsen in de lucht ga je het vliegtuig niet verslaan. Dat kan zelfs onze Amsterdamse fietsprofessor beamen.
Het ontbreekt de TU Delft aan een highlevel spoorprof als V Witsen of Hansen. Gevolg: elke vakgroep zn eigen microwetenschappelijke modelspoorverhaaltje. Zo komen we niet verder.

Walter Sparreboom|17.09.21|18:00

Het klinkt redelijk simpel, maar dat is het in mijn beleving ook. De huidige planner geeft mij als gebruiker al niet echt veel vertrouwen. Heb je dat wel, en dat is heel gewoon, heb je in ieder geval geen zorg. Hier moet je de juiste mensen opzetten volgens mij.

asierts|20.09.21|10:51

@Walter. Nope, het is niet simpel. Het diepere probleem hierachter is nl de techniek- en aanbodsgedreven top-down-hokjescultuur bij spoor en overheid. Dit staat haaks op individueel-klantgericht denken. Het gaat hier om een extreem diepgeworteld cultuurprobleem. Het marktwerkingsbeleid heeft dit niet opgelost, maar juist verergerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren | SpoorPro.nl
schipholtunnel

TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren

2019, ProMedia

Door reizigers te ontzorgen bij het boeken van internationale treintickets, bagage en omboeken kan de trein een alternatief worden voor korte vluchten naar bestemmingen zoals Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf en Berlijn. Vooral bij gecombineerde trein-vliegreizen. Dat blijkt uit een studie van de TU Delft.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “TU Delft: geen nieuw spoor nodig om met vliegtuig te concurreren”

asierts|15.09.21|14:19

Wat een onzin. Zolang je met de trein nog steeds uuuuuuuren langer over doet met talloze tussenstops, stapt er geen kip over van vliegtuig naar trein. Kan je nog zulke mooie theoretisch-academische modelletjes en verhaaltjes opschrijven, maar is gewoon de realiteit van de kiezende klant.

Pat Rick|15.09.21|17:55

AirRail kan nuttig zijn op buitenlandse HSL-bestemmingen voor een deel van de reizigers/vluchten. Maar laat NL dan werken aan HSL-Oost, voor die snelle trein naar Berlijn, beloofd door Van Boxtel. Want hij heeft zich laten beetnemen door de milieubeweging om dit ook te verkopen, maar zelf het blijkbaar niet voor elkaar gekregen om dit bij de Duitsers aan te kaarten: HSL-aansluiting met NL ontbreekt compleet in DeutschlandTakt. Dus niet echt een snelle trein naar Berlijn tot 2035, 2050, 2100?

asierts|16.09.21|05:36

@ Pat Rick : conclusie ? Alles & iedereen, OOK de TU Delft, doen aan pure luchtfietserij. En met fietsen in de lucht ga je het vliegtuig niet verslaan. Dat kan zelfs onze Amsterdamse fietsprofessor beamen.
Het ontbreekt de TU Delft aan een highlevel spoorprof als V Witsen of Hansen. Gevolg: elke vakgroep zn eigen microwetenschappelijke modelspoorverhaaltje. Zo komen we niet verder.

Walter Sparreboom|17.09.21|18:00

Het klinkt redelijk simpel, maar dat is het in mijn beleving ook. De huidige planner geeft mij als gebruiker al niet echt veel vertrouwen. Heb je dat wel, en dat is heel gewoon, heb je in ieder geval geen zorg. Hier moet je de juiste mensen opzetten volgens mij.

asierts|20.09.21|10:51

@Walter. Nope, het is niet simpel. Het diepere probleem hierachter is nl de techniek- en aanbodsgedreven top-down-hokjescultuur bij spoor en overheid. Dit staat haaks op individueel-klantgericht denken. Het gaat hier om een extreem diepgeworteld cultuurprobleem. Het marktwerkingsbeleid heeft dit niet opgelost, maar juist verergerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.