Vectron MS Railpool

Railpool bestelt twintig nieuwe Vectron-locomotieven

Spoormaterieelverhuurbedrijf Railpool heeft twintig Vectron MS-multisysteemlocomotieven besteld bij Siemens Mobility. De locomotieven gaan dienst doen in elf landen langs de oostelijke corridor, waaronder Duitsland, Polen en Hongarije. De locomotieven worden vanaf maart volgend jaar geleverd. 

De vloot van Railpool bestaat momenteel uit meer dan 400 locomotieven. Maar de Vectron Multisysteemlocomotief maakte er tot nu toe geen deel van uit. De twintig locomotieven worden vanaf maart 2022 in verschillende fasen  geleverd. Uiteindelijk zal Railpool dan in totaal 53 Siemens-locomotieven hebben.

Oostelijke corridor

Met zijn eerste Vectron-multisysteemlocomotieven kunnen Railpool-klanten vracht en reizigers vervoeren door elf landen langs de oostelijke corridor, zegt Railpoool directeur Torsten Lehnert. De oostelijke corridor die Duitsland, Oostenrijk, Polen, Kroatië, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Hongarije, Bulgarije, Roemenië en Servië met elkaar verbindt is volgens het bedrijf een van Europa’s belangrijkste spoorcorridors.

De door Railpool bestelde Vectron MS-locomotieven hebben een maximaal vermogen van 6,4 megawatt en een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Ze zijn ook uitgerust met de vereiste nationale treinbesturingssystemen en het European Train Control System (ETCS).

450 miljoen kilometer

Siemens Mobility verkocht tot nu toe meer dan 1.100 Vectrons aan 56 klanten. Deze locomotieven hebben samen meer dan 450 miljoen vlootkilometers afgelegd en zijn gecertificeerd voor gebruik in Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Duitsland, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië , Slowakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland en Turkije.

In Nederland wordt de Vectron onder meer ingezet door NS. De vervoerder least voor de nachttrein naar Wenen twee Vectron-locomotieven van ELL (European Locomotive Leasing) die zowel in Nederland als in Duitsland kunnen rijden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.