UIC reageert op Europees Fit for 55-plan: trek belasting gelijk voor alle modaliteiten

Het Fit for 55-plan, waarmee de Europese Unie tegen 2030 een 55 procent lagere uitstoot van broeikasgassen wil bewerkstelligen, is volgens de internationale spoorwegorganisatie UIC een goede aanleiding om versneld de externe kosten voor alle vervoerswijzen gelijk te trekken. “Alleen op die manier kan de modal shift worden aangemoedigd die nodig is om het klimaat te ontlasten.”

Het plan maakt deel uit van een pakket voorstellen om het Europese beleid voor klimaat, energie, gebruik van land en vervoer en het bijbehorende belastingbeleid aan te passen. Op die manier moet de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 ten minste 55 procent lager zijn dan in 1990.

Emissiehandel

Bij het belasten van de koolstofuitstoot als onderdeel van het ETS (Emissions Trading System) zouden volgens UIC de externe kosten voor de planeet zwaarder moeten wegen voor alle vervoerswijzen. Vrijstellingen voor modaliteiten met hogere emissies moeten opgeheven worden, vindt de organisatie. Klanten van het wegtransport en de luchtvaart betalen namelijk momenteel niet voor de volledige hoeveelheid uitgestoten koolstof.

Om de modal shift naar de meest duurzame vormen van vervoer te ondersteunen, moet een groter deel van de opbrengst van de ETS worden gebruikt voor het ondersteunen van transformatieprojecten in het spoor en duurzame mobiliteit.

Het spoor is volgens UIC de enige modaliteit die zijn uitstoot de afgelopen jaren heeft verminderd. In 2010, als onderdeel van de UIC/CER Milieustrategie voor 2030 en daarna is het doel gesteld om de uitstoot tegen 2030 met 30 procent te verminderen. Uit de jaarlijks gedeelde gegevens van de leden blijkt dat deze doelstelling nu al is bereikt (28 procent locatiegebaseerd; 38 procent marktgebaseerd). Dit door een combinatie van energie-efficiëntiemaatregelen en een voortdurende toename van geëlektrificeerde routes. De sector ligt voor op de doelstelling van 55 procent voor 2030 en netto nul vóór 2050, aldus UIC.

Deel van de oplossing

Volgens UIC-directeur François Davenne is het spoor een deel van de oplossing voor de huidige milieuproblematiek. “Ondanks dat het spoor ongeveer 10 procent van de markt vertegenwoordigt, draagt ze minder dan 3 procent bij aan de wereldwijde uitstoot. Bovendien profiteert de samenleving van de verbeterde efficiëntie en inclusiviteit die de spoorwegen bieden, evenals verminderde verkeersdoden, gewonden en lokale luchtvervuiling”.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

UIC reageert op Europees Fit for 55-plan: trek belasting gelijk voor alle modaliteiten | SpoorPro.nl

UIC reageert op Europees Fit for 55-plan: trek belasting gelijk voor alle modaliteiten

Het Fit for 55-plan, waarmee de Europese Unie tegen 2030 een 55 procent lagere uitstoot van broeikasgassen wil bewerkstelligen, is volgens de internationale spoorwegorganisatie UIC een goede aanleiding om versneld de externe kosten voor alle vervoerswijzen gelijk te trekken. “Alleen op die manier kan de modal shift worden aangemoedigd die nodig is om het klimaat te ontlasten.”

Het plan maakt deel uit van een pakket voorstellen om het Europese beleid voor klimaat, energie, gebruik van land en vervoer en het bijbehorende belastingbeleid aan te passen. Op die manier moet de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 ten minste 55 procent lager zijn dan in 1990.

Emissiehandel

Bij het belasten van de koolstofuitstoot als onderdeel van het ETS (Emissions Trading System) zouden volgens UIC de externe kosten voor de planeet zwaarder moeten wegen voor alle vervoerswijzen. Vrijstellingen voor modaliteiten met hogere emissies moeten opgeheven worden, vindt de organisatie. Klanten van het wegtransport en de luchtvaart betalen namelijk momenteel niet voor de volledige hoeveelheid uitgestoten koolstof.

Om de modal shift naar de meest duurzame vormen van vervoer te ondersteunen, moet een groter deel van de opbrengst van de ETS worden gebruikt voor het ondersteunen van transformatieprojecten in het spoor en duurzame mobiliteit.

Het spoor is volgens UIC de enige modaliteit die zijn uitstoot de afgelopen jaren heeft verminderd. In 2010, als onderdeel van de UIC/CER Milieustrategie voor 2030 en daarna is het doel gesteld om de uitstoot tegen 2030 met 30 procent te verminderen. Uit de jaarlijks gedeelde gegevens van de leden blijkt dat deze doelstelling nu al is bereikt (28 procent locatiegebaseerd; 38 procent marktgebaseerd). Dit door een combinatie van energie-efficiëntiemaatregelen en een voortdurende toename van geëlektrificeerde routes. De sector ligt voor op de doelstelling van 55 procent voor 2030 en netto nul vóór 2050, aldus UIC.

Deel van de oplossing

Volgens UIC-directeur François Davenne is het spoor een deel van de oplossing voor de huidige milieuproblematiek. “Ondanks dat het spoor ongeveer 10 procent van de markt vertegenwoordigt, draagt ze minder dan 3 procent bij aan de wereldwijde uitstoot. Bovendien profiteert de samenleving van de verbeterde efficiëntie en inclusiviteit die de spoorwegen bieden, evenals verminderde verkeersdoden, gewonden en lokale luchtvervuiling”.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.