Deense spoorlijn vanuit Roskilde beveiligd met ERTMS level 2

Het Deense spoortraject Roskilde-Køge-Næstved op het eiland Seeland is deze week met ERTMS level 2 uitgerust. De stap is onderdeel van het programma om dit decennium het Europese spoorsysteem landelijk uit te rollen met level 2.

Met ERTMS moet het in Denemarken mogelijk worden om treinen sneller en korter op elkaar te laten rijden. Voor dat doel wordt tevens 820 kilometer aan spoor tot aan 2027 geëlektrificeerd. Dat is ook gebeurd op het traject Roskilde-Køge-Næstved, waarmee een snelheid van 160 kilometer per uur mogelijk werd. Dit wordt op termijn opgeschroefd.

Opwaardering spoor

Zo werk spoorbeheerder Banedanmark aan het opwaarderen van het spoor tussen Ringsted en Fehmarn met ERTMS level 2, zodat treinen daar straks 200 kilometer per uur kunnen rijden. Het project moet aan het einde van dit jaar afgerond worden. Hiermee moet de reistijd tussen Kopenhagen en Hamburg over een aantal jaar – de planning is 2028 – gehalveerd worden tot ongeveer 2,5 uur.

In 2019 werd het eerste deel van de hogesnelheidslijn tussen Kopenhagen en Ringsted geopend, een 60 kilometer lang traject ter waarde van 1,6 miljard euro. Het eerste deel van het tracé loopt parallel aan het bestaande spoor tussen Kopenhagen en Køge Nord. Daarna volgt het zijn eigen route.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.