
Contracten getekend voor overwegen, ecoduct en viaducten Rail Baltica
Met aannemers TREV-2 Grupp en AS YIT Eesti zijn woensdag contracten getekend voor de aanleg van drie spoorwegovergangen, een ecoduct en twee wegviaducten in Estland. Met de opdracht is een bedrag van 7,6 miljoen euro gemoeid.
Rail Baltica verwacht dat de bouwprojecten binnen een maand van start gaan. Er wordt volop gebouwd aan het grote Europese spoorproject. Twee maanden geleden werd de aanbesteding voor de planning en het ontwerp van de perrons en stations in Estonia gestart. De aanleg daarvan start in 2024.
Rail Baltica
Rail Baltica is het grootste railproject in de geschiedenis van de Baltische staten. Met de toepassing van de standaard Europese spoorbreedte van 1.435 millimeter en ERTMS is de spoorlijn de ontbrekende schakel op de North Sea-Baltic railcorridor.
De nieuw aan te leggen spoorverbinding van 870 kilometer verbindt Polen, Litouwen, Letland, Estland en indirect ook Finland. Rail Baltica bestaat uit een geëlektrificeerd spoor, waar zowel goederen- als personentreinen gebruik van kunnen maken. Op deze hogesnelheidslijn kunnen straks personentreinen en goederentreinen rijden.

Terminals en stations
Naast drie multimodale terminals in de Baltische Staten komen er zeven nieuwe reizigersstations op de route respectievelijk in Talinn, Pärnu, Riga Central, Riga Airport, Panevėžys, Kauas en Vilnius. Het project wordt deels gefinancierd vanuit het Europese fonds Connecting European Facility (CEF) met als doel om Europese landen beter met elkaar te verbinden.
Lees ook:
- ‘Grootste belemmering voor North Sea-Baltic railcorridor is ontbreken ERTMS’
- Rail Baltica over de voordelen van een greenfield-situatie
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?