HOP ON campagne Europees Jaar van het Spoor

EU-campagne Jaar van het Spoor prijkt op informatieschermen stations

Het is treinreizigers wellicht niet ontgaan: sinds kort prijkt de EU-campagne HOP ON op informatieschermen op stations en perrons. Spoorbeheerder ProRail heeft de informatieschermen aangepast ter ere van het Europees Jaar van het Spoor. In dit speciale jaar, en vanwege corona mogelijk ook volgend jaar, zijn er diverse activiteiten in Europese landen om het reizen met de trein te promoten.

In het Europees Jaar van het Spoor wordt aandacht gevraagd voor het belang van internationaal personen- en goederenvervoer per spoor bij het behalen van de klimaatdoelstellingen. De Europese Commissie zich ten doel gesteld het hogesnelheidstreinverkeer in 2040 te verdubbelen en tegen 2050 te verdrievoudigen. In 2050 moet ook het spoorgoederenvervoer zijn verdubbeld.

Klimaattrein

Op 30 oktober rijdt een speciale Klimaattrein vanuit Nederland naar de VN Klimaattop in Glasgow (COP26). De inzittenden hebben als doel om verbeteringen voor het internationaal treinverkeer op de agenda krijgen van de EU. In de trein naar Glasgow gaan jongeren hierover in gesprek met delegaties van vervoerders, organisaties en overheden. De Klimaattrein is een gezamenlijk initiatief van ProRail, NS Internationaal, Eurostar, Avanti Westcoast en Youth for Sustainable Travel/Rail to the COP

Omdat Nederland inmiddels weer rood kleurt op de coronakaart van Europa, is besloten om als activiteit een fotowedstrijd te starten. Bij de HOP ON-campagne is het mogelijk om via een online photobooth, waarin deelnemers in een Europese stad worden afgebeeld, een foto te uploaden. Deelnemers aan de actie die hun foto delen op Facebook, Twitter of Instagram maken kans op twee tickets naar Parijs. Ze dienen daarvoor de tags #EUYearofRail en #ProRail mee te nemen in hun bericht.

ProRail wil samen met Europese partners stappen maken om meer en beter internationaal treinverkeer mogelijk te maken. De spoorvervoerder vindt dat dit “juist nu om stevige investeringen in een duurzame toekomst” vraagt.

HOP ON campagne Europees Jaar van het Spoor

Aftrap Europees Jaar van het Spoor

Het Europees Jaar van het Spoor werd op 29 maart officieel afgetrapt in Lissabon, vanwege het Europese voorzitterschap van Portugal. Daar presenteerde het Internationaal Rail Passenger Platform (IRP), het platform waarin Europese lidstaten en de Europese Commissie werken aan betere internationale spoorverbindingen, zijn plannen.

In Nederland vond op die dag de start aan Nederlandse zijde plaats met onder anderen de Nederlandse ambassadeur voor het Jaar van het Spoor Wim van de Camp en directeur Corina de Jongh van Railforum. Nederland wil zich in het Europees jaar onder meer inspannen voor de verbetering van online ticketing, omdat ons land veel ervaring heeft met het landelijke ticketingssysteem OV-chipkaart.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “EU-campagne Jaar van het Spoor prijkt op informatieschermen stations”

Wiebe Goossen|26.07.21|14:36

Eigenlijk vrij kinderlijke en lachwekkende acties weer van ‘de Unie’: de betreffende spoorwegmaatschappijen kunnen heus zelf wel een leus bedenken om mensen tot reizen per trein te verleiden en uit welke deugkoker die ‘klimaattrein’ (helemaal naar Glasgow maar liefst) komt, laat zich raden; het zal in ieder geval een aardig snoepreisje zijn voor trein- en milieufanaten, van wie mij zomaar wat namen te binnen schieten….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.