Hersporen Arriva-trein Groningen

Overmatige slijtage spoor Groningen mede-oorzaak ontsporing

Naast een te grote spoorbreedte was ook overmatige slijtage aan het spoor een van de redenen dat op 27 juni een trein van Arriva ontspoorde bij Hoofdstation Groningen. In het omliggende gebied dat door dezelfde onderhoudsaannemer wordt onderhouden (contractgebied Wadden) gaat ProRail aanvullende inspecties uitvoeren. Verder onderzoekt de spoorbeheerder waarom de tekortkomingen in Groningen niet eerder zijn ontdekt. 

De voorlopige conclusie van ProRail is dat een te grote spoorwijdte de directe oorzaak was van de ontsporing. Daardoor kon het spoorsysteem de trein niet meer goed dragen en geleiden. Bovendien werd slijtage aan het spoor geconstateerd door ProRail. Daar wordt vervolgonderzoek naar gedaan, maar ook naar de vraag waarom beide tekortkomingen niet eerder aan het licht zijn gekomen. Het onderzoek zal worden gemonitord door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat meldt staatsecretaris Stientje van Veldhoven in haar laatste verslag over ontwikkelingen in het spoor aan de Tweede Kamer.

Onderhoudsgebied Wadden

De sanering van het stuk spoor waar de trein ontspoorde was gepland voor 2022 als onderdeel van het project spoorzone Groningen. Parallel aan het vervolgonderzoek voert ProRail ook inspecties uit om te bepalen of op andere plaatsen binnen het contractgebied Wadden soortgelijke tekortkomingen voorkomen. PGO-gebied Wadden wordt momenteel onderhouden door Strukton Rail.

Direct na het incident werden rondom station Groningen alle vergelijkbare sporen al geïnspecteerd, maar daarbij werden geen tekortkomingen ontdekt die net zo ernstig waren als bij het Hooofdstation. In het omliggende gebied dat ook door Strukton Rail wordt onderhouden (contractgebied Wadden) zijn nu 24 vergelijkbare spoortakken geselecteerd waar ProRail de komende periode specifieke inspecties gaat uitvoeren. Op landelijk niveau voert ProRail steekproeven uit op vergelijkbare spoortakken.

Treinverkeer stil

Het treinverkeer rond Hoofdstation Groningen lag vanaf het moment van de ontsporing op zondag 27 juni rond 23:30 uur tot dinsdagmiddag stil. Na het hersporen en afslepen van de trein bleek de schade aan het spoor groot te zijn en zorgden problemen met de levering van materialen voor vertraging bij het herstel.

Het verloop van het incident laat zien dat de trein tussen de sporen zakte en op lage snelheid ontspoorde doordat de spoorwijdte ter hoogte van een wissel te groot was. De baanvaksnelheid bij de incidentlocatie ligt onder de 40 kilometer per uur.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Overmatige slijtage spoor Groningen mede-oorzaak ontsporing”

asierts|19.07.21|20:48

Het gaat bij ProRail net zo fout als bij de RET in Spijkenisse. De oorzaak is evident: vakinhoudelijke kennis en praktijkervaring zijn vervangen door academisch beleidsgezwam, management-theorie en aanbestedingsreligie. De alfa’s WILLEN de beta’s domineren, vernederen en tot slaaf van Het Beleid maken. Dit is wat je krijgt als je inhoud, technologie en praktijk vertrapt, vernedert en kapotmaakt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.