Ook Belgische minister van Mobiliteit heeft hand op de rug inzake treinverbinding Hamont-Weert

Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet heeft in navolging van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters gezegd dat hij op dit moment weinig kan uitrichten om de Nederlandse zijde te bewegen om werk te maken van de grensoverschrijdende spoorverbinding Hamont-Weert.

Dat zei Gilkinet dinsdag tijdens een commissievergadering van de Commissie voor Mobiliteit. Net als Peeters vorige maand al deed, wijst ook de federale minister op de complicerende factor van de voortdurende kabinetsformatie in Nederland.

Grote investeringen

“Aan Nederlandse kant zijn voor de reactivering van de lijn grote investeringen nodig. U begrijpt dat het niet past dat een Belgische minister van Mobiliteit aan zijn Nederlandse collega’s zou zeggen welke thema’s al dan niet in het Nederlandse regeerakkoord dienen opgenomen te worden, dus bijvoorbeeld de heropname van het project in het Nederlandse regeerakkoord’, aldus Gilkinet in zijn beantwoording van een vraag van Frank Troosters van Vlaams Belang.

Dat de kwestie van het doortrekken van de geëlektrificeerde lijn van Hamont tot Weert volop leeft, bleek eerder deze week ook uit een brief van de Belgisch-Nederlandse Vereniging Treinreizigersvervoer aan demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven.

“De Vereniging Treinreizigersvervoer doet het verzoek aan u om vanuit het belang van de Nederlandse en Belgische treinreizigers dit dossier weer met spoed op te pakken en samen met België hoge prioriteit te geven aan de realisatie van deze belangrijke verbinding”, zo schrijft voorzitter Jean Pauwels. Volgens Gilkinet zal de eerste reguliere elektrische passagierstrein op woensdag 14 juli tot aan Hamont rijden.

Onderzoeken

Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur meldt in een reactie dat de inschatting van de NMBS van de business case van NMBS wordt bestudeerd. Eerder voerde Nederland al een MKBA en infrastudie inclusief second opinion uit. Nu wordt onder andere gekeken hoe de verschillende onderzoeken zich “tot elkaar verhouden en of het beeld nu compleet is”. “Daarna worden de mogelijke vervolgstappen met de Provincie Limburg en gemeente Weert bestuurlijk besproken”, aldus de woordvoerder.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

2 reacties op “Ook Belgische minister van Mobiliteit heeft hand op de rug inzake treinverbinding Hamont-Weert”

Pat Rick|08.07.21|17:55

Reactivering van Hamont-Weert staat in dienst van heropening IJzeren Rijn, want voor reizigers vanuit Noord-Limburg naar het Nederlandse Eindhoven wordt net de zgn Westparallel aangelegd, de bypass westelijk van Nederlandse Dommelen naar de A67.

Illya Vaes|13.07.21|10:37

Zoals gebruikelijk geldt voor het milieu-onvriendelijke asfalt weer dat alleen “bereikbaarheid verbeteren” voldoende is (en worden er weer honderden miljoenen aan de zoveelste rondweg uitgegeven) maar moet bij het spoor weer sprake zijn van “rendabel”.
Je kunt een openbaar-vervoerlijn pas gebruiken als er ook daadwerkelijk wat rijdt dus de dienst is onderdeel van de OV-“infrastructuur”. Dat is belangrijker voor vestigingsklimaat dan nog lagere winstbelasting.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.