Infrabel experimenteert met een intelligente afsluiting tegen spoorlopers

Infrabel opent tweede ‘intelligente afsluiting’ tegen spoorlopers in Kortrijk

Infrabel heeft deze week een ‘intelligente afsluiting’ in Kortrijk in gebruik genomen. Dit hekwerk, dat is uitgerust met sensoren en een bewakingscamera, moet ervoor zorgen dat het aantal spoorlopers op deze hotspot verder afneemt. De spoorbeheerder heeft in totaal 75.000 euro geïnvesteerd in het project.

Het hekwerk met een hoogte van 2,5 meter is door Infrabel langs het Doenaertpad vlakbij station Kortrijk over een lengte van vijfhonderd meter geplaatst. om de paar meter uitgerust met speciale bewegingssensoren. Het hekwerk is met in totaal 193 bewegingssensoren uitgerust. Eerder plaatste Infrabel al een soortgelijke afsluiting in Jambes (Namen). Volgens Infrabel daalde daar het aantal spoorlopers en het vandalisme ‘spectaculair’.

Sensoren

Deze sensoren hebben veertien verschillende standen waarmee hun gevoeligheid kan afgeregeld worden. Er staan ook twee 360 graden-camera’s op hoge palen. Wanneer iemand over de omheining probeert te klimmen of deze wil beschadigen, zullen de sensoren die schok(ken) registreren.

Na een paar seconden treden de camera’s in werking en richten ze zich naar de zone waar de schok werd gedetecteerd. Tegelijk komt er ook een waarschuwingssignaal binnen in het Antwerpse controlecentrum van NMBS en kunnen de operatoren de situatie in realtime dag en nacht bekijken en evalueren. Afhankelijk van de situatie kunnen verschillende maatregelen genomen worden.

Hotspot

Het Doenaertpad, niet ver van het station van Kortrijk, is volgens Infrabel een echte hotspot. Veel mensen steken hier de sporen over omdat dit een kortere weg is tussen twee wijken, naar verschillende schoolcampussen en ook naar een uitgangsbuurt. De laatste jaren werden hier bijna zestig gevallen gemeld van mensen die over de sporen liepen.

Het pad ligt naast de drukke spoorlijn Gent-Moeskroen (L75). Dit is een erg drukke spoorlijn waar heel wat reizigers- en goederentreinen rijden. Om dit levensgevaarlijke gedrag tegen te gaan had de infrastructuurbeheerder langs het pad al een traditionele afsluiting geplaatst. Maar deze werd telkens vernield en herstellen was een lopende rekening. Met de nieuwe, stevigere intelligente afsluiting is dat soort van vandalisme een pak moeilijker geworden.

Spoorlopen

In 2020 vielen er in België vijf doden en vielen er zeven zwaargewonden als gevolg van spoorlopen. In het eerste half jaar vielen er zo al twee dodelijke slachtoffers en leidde dit tot zo’n 58.000 minuten vertraging voor reizigers. Voor heel vorig jaar was dat meer dan 96.000 minuten.

Het aantal spoorlopers dalen voor heel België voor het derde jaar op rij. Ook in West-Vlaanderen zien we diezelfde dalende trend. In de eerste zes maanden van dit jaar registreerde Infrabel 296 spoorlopers. Dat is een lichte daling in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Toen waren er 310 meldingen. Specifiek voor West-Vlaanderen waren er tussen januari en juni van dit jaar al 31 meldingen, goed voor 10 procent van het totaal.

De daling van de voorbije drie jaar komt deels door de maatregelen op het terrein zoals het plaatsen van traditionele afsluitingen aan de gekende hotspots, de doorgedreven controles van de veiligheidsagenten van Securail (NMBS) en de politie. Dit en volgend jaar zal Infrabel nog zo’n drie kilometer aan afsluitingen plaatsen, verspreid over de provincie West-Vlaanderen.

Intelligente afsluiting

Naast Kortrijk staat er ook in Jambes, in de provincie Namen, een  intelligente afsluiting over een afstand van driehonderd meter. Toen er nog geen omheining stond werden daar 120 gevallen van spoorlopen per jaar gemeld. Met het plaatsen van een gewone afsluiting daalde dat aantal naar 50 meldingen, maar dit hekwerk werd vaak vernield. Toen Infrabel de intelligente afsluiting plaatste daalde het aantal meldingen naar 5.

Vanwege het succes van de maatregel wil Infrabel eind dit jaar een intelligente afsluiting plaatsen bij station Brussel-Kapellekerk. Het station ligt aan het drukste spoorknooppunt van België en is een hotspot voor spoorlopers.

Lees ook:

Infrabel bestrijdt spoorlopers met sensoren en camera’s op hekken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.