Wim van de Camp over through-ticketing, Connecting Europe Express en klimaatconferentie

Doordat veel publieksactiviteiten rondom het Europees Jaar van het Spoor vanwege de corona-maatregelen geen doorgang konden vinden, zal het grote publiek pas dit najaar de smaak goed te pakken krijgen. Toch zijn er belangrijke ontwikkelingen op gang gekomen, zegt de Nederlandse Ambassadeur van het Europees Jaar van het Spoor Wim van de Camp woensdag in SpoorProTV.

Vanwege de coronacrisis hebben we nog maar weinig van het Europees Jaar van het Spoor gemerkt. Zo zijn onder meer de grote publieksactiviteiten opgeschoven naar het najaar. Toch is er al het nodige gebeurd, al geeft Van de Camp toe dat zoiets als de fotowedstrijd van Railforum meer aandacht had mogen hebben.

Daar staat de oprichting in juni van het Platform International Rail Passenger Transport tegenover, waarmee de Europese ministers van transport samen met betrokken uit de spoorsector stappen willen zetten op het gebied van digitalisering en klantervaring, grensoverschrijdend treinverkeer, het oplossen van knelpunten en het stroomlijnen van regelgeving.

“Op 3 juni is een voortgangsrapport aangenomen door de raad van ministers. Het is weliswaar nog een stuk papier, maar als deze plannen worden uitgevoerd dan kunnen we op termijn terugkijken op een uitstekend Europees Jaar van het Spoor”, zegt Van de Camp.

Een ander belangrijk punt voor de komende jaren wordt through-ticketing, oftewel een kaartje voor je hele reis. Dit moet het voor reizigers makkelijker maken om ook minder voor de hand liggende bestemmingen te bereiken per spoor.

“DB en SNCF houden de markt voor treinkaartjes nog heel erg voor zichzelf, terwijl deze idealiter opengebroken zou moeten worden. Tegelijkertijd weet ik dat deze bedrijven daarin goede stappen maken, maar een doorbraak zie ik nog niet zo snel gebeuren”, aldus Van de Camp.

Later dit jaar de smaak te pakken

Een andere stip aan de horizon met een haakje naar het Europees Jaar van het Spoor betreft zijn volgens hem het Fit for 55-pakket van onder de European Green Deal, waarvan enkele uitgewerkte initiatieven op 14 juli gepresenteerd zullen worden. Met het totale pakket aan maatregelen moet in 2030 de uitstoot ten opzichte van het niveau in 1990 met 55 procent gereduceerd zijn. “Ik reken erop dat het spoor hierin een grote rol kan spelen”.

In oktober moeten we volgens Van de Camp echt de smaak van het Europees Jaar van het Spoor te pakken krijgen als de Connecting Europe Express ons land aan doet. De maand erop wil Nederland Green Deal-roerganger Frans Timmermans om per trein af te reizen naar de VN Klimaatconferentie in het Schotse Glasgow. Ook dat moet grensoverschrijdend treinverkeer in de spotlights zetten, al gaat Van de Camp ervan uit dat een overstap in Londen noodzakelijk is.

Bekijk hier het interview met Wim van de Camp:

Juist nu aandacht voor het spoor

Samenvattend zegt Van de Camp dat er in Europa genoeg mooie plannen zijn voor het spoor, maar dat de duur van de planningsfase en de kosten ervan te wensen over laten. “Europese besluitvorming is traag. Er is veel goede wil, maar er spelen ook vaak verschillende belangen. Het Europees Jaar van het Spoor kan dergelijke processen hopelijk in een stroomversnelling brengen”.

Dat is onder meer van belang om dat in veel landen de coronamaatregelen versoepelt worden, waardoor de prijsvechters in de luchtvaartsector zich alweer roeren. “De uitdaging wordt om juist nu reizigers gedeeltelijk de trein in te krijgen. Daarbij moeten we uiteraard wel reëel zijn. Een gezin dat naar Mallorca wil, doet dat niet per spoor. En dergelijke vakanties moeten mogelijk blijven.”

Of het Europese spoor er ondanks alle goede bedoelingen in 2030 totaal anders bij ligt, waagt van de Camp betwijfelen. “Ik denk dat het niet lukt, maar als tegen die tijd alle plannen bekend zijn, financiering geregeld is en de schop in de grond kan, dan is dat desondanks een goede situatie”.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wim van de Camp over through-ticketing, Connecting Europe Express en klimaatconferentie | SpoorPro.nl

Wim van de Camp over through-ticketing, Connecting Europe Express en klimaatconferentie

Doordat veel publieksactiviteiten rondom het Europees Jaar van het Spoor vanwege de corona-maatregelen geen doorgang konden vinden, zal het grote publiek pas dit najaar de smaak goed te pakken krijgen. Toch zijn er belangrijke ontwikkelingen op gang gekomen, zegt de Nederlandse Ambassadeur van het Europees Jaar van het Spoor Wim van de Camp woensdag in SpoorProTV.

Vanwege de coronacrisis hebben we nog maar weinig van het Europees Jaar van het Spoor gemerkt. Zo zijn onder meer de grote publieksactiviteiten opgeschoven naar het najaar. Toch is er al het nodige gebeurd, al geeft Van de Camp toe dat zoiets als de fotowedstrijd van Railforum meer aandacht had mogen hebben.

Daar staat de oprichting in juni van het Platform International Rail Passenger Transport tegenover, waarmee de Europese ministers van transport samen met betrokken uit de spoorsector stappen willen zetten op het gebied van digitalisering en klantervaring, grensoverschrijdend treinverkeer, het oplossen van knelpunten en het stroomlijnen van regelgeving.

“Op 3 juni is een voortgangsrapport aangenomen door de raad van ministers. Het is weliswaar nog een stuk papier, maar als deze plannen worden uitgevoerd dan kunnen we op termijn terugkijken op een uitstekend Europees Jaar van het Spoor”, zegt Van de Camp.

Een ander belangrijk punt voor de komende jaren wordt through-ticketing, oftewel een kaartje voor je hele reis. Dit moet het voor reizigers makkelijker maken om ook minder voor de hand liggende bestemmingen te bereiken per spoor.

“DB en SNCF houden de markt voor treinkaartjes nog heel erg voor zichzelf, terwijl deze idealiter opengebroken zou moeten worden. Tegelijkertijd weet ik dat deze bedrijven daarin goede stappen maken, maar een doorbraak zie ik nog niet zo snel gebeuren”, aldus Van de Camp.

Later dit jaar de smaak te pakken

Een andere stip aan de horizon met een haakje naar het Europees Jaar van het Spoor betreft zijn volgens hem het Fit for 55-pakket van onder de European Green Deal, waarvan enkele uitgewerkte initiatieven op 14 juli gepresenteerd zullen worden. Met het totale pakket aan maatregelen moet in 2030 de uitstoot ten opzichte van het niveau in 1990 met 55 procent gereduceerd zijn. “Ik reken erop dat het spoor hierin een grote rol kan spelen”.

In oktober moeten we volgens Van de Camp echt de smaak van het Europees Jaar van het Spoor te pakken krijgen als de Connecting Europe Express ons land aan doet. De maand erop wil Nederland Green Deal-roerganger Frans Timmermans om per trein af te reizen naar de VN Klimaatconferentie in het Schotse Glasgow. Ook dat moet grensoverschrijdend treinverkeer in de spotlights zetten, al gaat Van de Camp ervan uit dat een overstap in Londen noodzakelijk is.

Bekijk hier het interview met Wim van de Camp:

Juist nu aandacht voor het spoor

Samenvattend zegt Van de Camp dat er in Europa genoeg mooie plannen zijn voor het spoor, maar dat de duur van de planningsfase en de kosten ervan te wensen over laten. “Europese besluitvorming is traag. Er is veel goede wil, maar er spelen ook vaak verschillende belangen. Het Europees Jaar van het Spoor kan dergelijke processen hopelijk in een stroomversnelling brengen”.

Dat is onder meer van belang om dat in veel landen de coronamaatregelen versoepelt worden, waardoor de prijsvechters in de luchtvaartsector zich alweer roeren. “De uitdaging wordt om juist nu reizigers gedeeltelijk de trein in te krijgen. Daarbij moeten we uiteraard wel reëel zijn. Een gezin dat naar Mallorca wil, doet dat niet per spoor. En dergelijke vakanties moeten mogelijk blijven.”

Of het Europese spoor er ondanks alle goede bedoelingen in 2030 totaal anders bij ligt, waagt van de Camp betwijfelen. “Ik denk dat het niet lukt, maar als tegen die tijd alle plannen bekend zijn, financiering geregeld is en de schop in de grond kan, dan is dat desondanks een goede situatie”.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.