Traxx-locomotief met rijtuigen voor HSL

Ministerie draait op voor spoorstaafschade HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet 90 procent van de kosten voor het herstel van de hogesnelheidslijn-Zuid vergoeden. Het gaat daarbij om de schade die tot 2019 ontstond aan het spoor en nog ontstaat door de inzet van Traxx-locomotieven op de HSL-Zuid. Een schadepost van circa 50 miljoen euro. Dat blijkt uit het verslag van het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) dat onlangs bij hoge uitzondering openbaar is gemaakt. 

Infraspeed, het consortium van Siemens en BAM dat verantwoordelijk is voor het beheer van de HSL-Zuid, Informeerde de Staat in 2015 dat er sprake was van spoorstaafschade aan de HSL-Zuid. In 2018 volgde een schadeclaim van 10 miljoen euro. Het ministerie van Ienw en Infraspeed waren in de daarop volgende jaren in gesprek over de kostenverdeling van de door Infraspeed uitgevoerde herstelwerkzaamheden. Het ministerie van IenW liet in de tussentijd onder meer onderzoek uitvoeren door TNO om te achterhalen of de haarscheurtjes in het spoor op de HSL-Zuid wel echt worden veroorzaakt door de Traxx-locomotieven.

Fyra

Bij ingebruikname van de HSL-Zuid infrastructuur en later na het wegvallen van de Fyra in 2013 vroeg vervoerder NS de Staat om Traxx-locomotieven te mogen inzetten op de HSL-Zuid. Deze locomotieven voldeden niet aan de eisen van Infraspeed. Maar de Staat liet de Traxx toch onder voorwaarden toe omdat destijds niet werd verwacht dat dit zou leiden tot spoorstaafschade. De Traxx-locomotief was volgens staatsecretaris van IenW, Stientje van Veldhoven, destijds het enige reële alternatief om voor de reiziger snel de verbinding met Brussel te herstellen, nadat de Fyra-treinen van het spoor werden gehaald. Volgens de bewindsvrouw was er geen ‘plan B’, omdat de vroegere Benelux-verbinding reeds was vervallen.

Op 15 maart 2021 hebben de arbiters van het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) vonnis gewezen in deze zaak waarin Infraspeed volledige compensatie eiste van alle geleden en nog te lijden schade zolang de Traxx-locomotieven op de HSL-Zuid rijden. Uit het vonnis van het NAI blijkt dat zij het voldoende aannemelijk achten dat 90 procent van de onvoorziene spoorstaafschade (studs) is toe te rekenen aan de niet-contractconforme eigenschappen van de Traxx waarvoor de Staat verantwoordelijk is en 10 procent van de schade is toe te rekenen aan het slijpregime waarvoor Infraspeed verantwoordelijk is. Bekijk hier het Vonnis.

Uitfasering Traxx

Het gaat om een bedrag van circa 26 miljoen euro voor de schade die is ontstaan tot en met 2019. De
schadevergoeding voor de jaren daarna moet nog worden vastgesteld. Maar voor de jaren 2020 tot en met de geplande uitfasering van de Traxx zou de schadevergoeding uitkomen op circa 24 miljoen euro.

Het is niet gebruikelijk om een vonnis van het NAI openbaar te maken. In dit specifieke geval vindt de Staat het van belang dit wel doen. Het ministerie van IenW is nu met Infraspeed in gesprek over de afwikkeling van het door de arbiters van het NAI gewezen vonnis.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ministerie draait op voor spoorstaafschade HSL-Zuid | SpoorPro.nl
Traxx-locomotief met rijtuigen voor HSL

Ministerie draait op voor spoorstaafschade HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet 90 procent van de kosten voor het herstel van de hogesnelheidslijn-Zuid vergoeden. Het gaat daarbij om de schade die tot 2019 ontstond aan het spoor en nog ontstaat door de inzet van Traxx-locomotieven op de HSL-Zuid. Een schadepost van circa 50 miljoen euro. Dat blijkt uit het verslag van het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) dat onlangs bij hoge uitzondering openbaar is gemaakt. 

Infraspeed, het consortium van Siemens en BAM dat verantwoordelijk is voor het beheer van de HSL-Zuid, Informeerde de Staat in 2015 dat er sprake was van spoorstaafschade aan de HSL-Zuid. In 2018 volgde een schadeclaim van 10 miljoen euro. Het ministerie van Ienw en Infraspeed waren in de daarop volgende jaren in gesprek over de kostenverdeling van de door Infraspeed uitgevoerde herstelwerkzaamheden. Het ministerie van IenW liet in de tussentijd onder meer onderzoek uitvoeren door TNO om te achterhalen of de haarscheurtjes in het spoor op de HSL-Zuid wel echt worden veroorzaakt door de Traxx-locomotieven.

Fyra

Bij ingebruikname van de HSL-Zuid infrastructuur en later na het wegvallen van de Fyra in 2013 vroeg vervoerder NS de Staat om Traxx-locomotieven te mogen inzetten op de HSL-Zuid. Deze locomotieven voldeden niet aan de eisen van Infraspeed. Maar de Staat liet de Traxx toch onder voorwaarden toe omdat destijds niet werd verwacht dat dit zou leiden tot spoorstaafschade. De Traxx-locomotief was volgens staatsecretaris van IenW, Stientje van Veldhoven, destijds het enige reële alternatief om voor de reiziger snel de verbinding met Brussel te herstellen, nadat de Fyra-treinen van het spoor werden gehaald. Volgens de bewindsvrouw was er geen ‘plan B’, omdat de vroegere Benelux-verbinding reeds was vervallen.

Op 15 maart 2021 hebben de arbiters van het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) vonnis gewezen in deze zaak waarin Infraspeed volledige compensatie eiste van alle geleden en nog te lijden schade zolang de Traxx-locomotieven op de HSL-Zuid rijden. Uit het vonnis van het NAI blijkt dat zij het voldoende aannemelijk achten dat 90 procent van de onvoorziene spoorstaafschade (studs) is toe te rekenen aan de niet-contractconforme eigenschappen van de Traxx waarvoor de Staat verantwoordelijk is en 10 procent van de schade is toe te rekenen aan het slijpregime waarvoor Infraspeed verantwoordelijk is. Bekijk hier het Vonnis.

Uitfasering Traxx

Het gaat om een bedrag van circa 26 miljoen euro voor de schade die is ontstaan tot en met 2019. De
schadevergoeding voor de jaren daarna moet nog worden vastgesteld. Maar voor de jaren 2020 tot en met de geplande uitfasering van de Traxx zou de schadevergoeding uitkomen op circa 24 miljoen euro.

Het is niet gebruikelijk om een vonnis van het NAI openbaar te maken. In dit specifieke geval vindt de Staat het van belang dit wel doen. Het ministerie van IenW is nu met Infraspeed in gesprek over de afwikkeling van het door de arbiters van het NAI gewezen vonnis.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.