Coradia iLint-waterstoftrein Alstom

Europa investeert 25 miljoen euro in Groningse waterstoftreinen

De Europese Investeringsbank (EIB) trekt de komende jaren 25 miljoen euro uit voor de aankoop van vier waterstoftreinen en de bouw van een waterstoftankstation in Groningen. Het bedrag maakt deel uit van een 3,4 miljard euro groot investeringspakket in duurzame ontwikkelingen. Hiervan gaat 700 miljoen euro naar duurzame mobiliteit.

De vier treinen gaan rijden op de Noordelijke Lijnen in Groningen en Friesland. Het tankstation zal aanvankelijk alleen deze treinen gaan bedienen, maar kan op termijn mogelijk ook door het wegverkeer en de binnenscheepvaart gebruikt worden. De verwachte kosten voor dit project zijn 66 miljoen euro. Hiervan neemt Europa dus 25 miljoen euro voor zijn rekening.

Waterstof in plaats van diesel

Het nieuwe rollend materieel levert extra capaciteit voor diensten op het niet-geëlektrificeerde spoorwegnet in Noord-Nederland, inclusief een kleine nieuwe uitbreiding van Veendam naar Stadskanaal. De provincie Groningen wil vanaf 2024 treinen op waterstof laten rijden tussen de stad Groningen en Stadskanaal en op de aan te leggen Wunderline tussen Groningen en Bremen. Eind vorig jaar heeft de provincie al laten weten dat het streven is de schone treinen in 2025 op het spoor te hebben. In 2035 wil de provincie alle Groningse dieseltreinen vervangen door treinen op waterstof.

Als onderdeel van het haalbaarheidsonderzoek naar waterstoftreinen in Groningen werden in maart 2020 tussen Groningen en Leeuwarden proefritten gereden met een waterstoftrein van Alstom. Het ging om een samenwerking tussen de provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en Dekra. Energieleverancier Engie leverde daarbij de groene waterstof en de tankinstallatie.

Alstom

Treinenbouwer Alstom presenteerde afgelopen week zijn waterstofstrategie voor de komende jaren. Muslum Yakisan, president van Alstom DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) stuurde daarbij ook aan op het inzetten van waterstoftankstations voor meerdere modaliteiten. “Het bouwen en ontwikkelen van waterstoftreinen is niet het enige aspect om meer waterstof en minder dieselaandrijving in het spoor te krijgen. We merken dat tankstations voor waterstof maar mondjesmaat worden gefinancierd en ondersteund als ze alleen als doel hebben om treinen bij te vullen.”

“Het is tijd om deze horde te nemen, zodat tankstations ook voor andere vervoermiddelen kunnen worden gebruikt, zoals zware vrachtwagens of vuilniswagens in steden. Er is een enorm potentieel, en dit kan meer momentum geven om het gebruik van waterstof uit te breiden naar verschillende transportmiddelen.”

Wunderline

Groningen beoogt ook waterstoftreinen voor de toekomstige Wunderline naar Duitsland. Afgelopen week werd bekend dat de provincie nog dit jaar wil starten met de werkzaamheden aan het spoor tussen Hoogezand en Winschoten om de komst van de Wunderline mogelijk te maken. Hiervoor worden tussen Hoogezand en Zuidbroek snellere spoorwissels geplaatst en moet de grond onder het spoor worden verstevigd om een hogere snelheid van de treinen mogelijk te maken. Ook treft de provincie voorbereidingen voor een spoorverdubbeling tussen Scheemda en Winschoten.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Europa investeert 25 miljoen euro in Groningse waterstoftreinen”

Illya Vaes|28.04.21|08:47

Hoeveel kilometer bovenleiding had daarvoor aangelegd kunnen worden waar je dertig jaar of meer met slechts een derde tot een kwart van het energieverbruik (!) uitstootvrij mee had kunnen rijden?
Waterstof is leuk als opslagmedium voor gratis energie die anders zou verdwijnen (zonne-energie die niet aan het net kwijtgeraakt kan worden) maar is een inefficient energie-transportmedium. Bestuurders laten zich erg makkelijk met kraaltjes het bos in sturen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.