De onderhoudswerkplaats van Stadler waar Arriva-treinen worden onderhouden

Stadler realiseert winststijging in 2020 ondanks corona

Treinenbouwer Stadler Rail slaagde er afgelopen jaar, ondanks de coronacrisis, in om zijn nettowinst te vergroten tot 138,4 miljoen Zwitserse frank tegenover 128,5 miljoen CHF in 2019. De omzet viel met 3,08 miljard CHF 4 procent lager uit dan een jaar eerder.

Stadler werd in de eerste helft van vorig jaar flink geraakt door de coronacrisis, maar maakte in de maanden daarna een inhaalslag. Aan het einde van het tweede kwartaal van 2020 was de omzet met 16 procent gedaald en was de bedrijfswinst (EBIT) zelfs 90 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal werden 465 voertuigen afgeleverd (2019: 444 voertuigen). De voertuigen die vanwege het coronavirus niet geleverd konden worden, zijn grotendeels gereed en klaar voor homologatie en aflevering aan de klanten.

Vertraging

de Zwitserse fabrikant van rollend materieel had in de eerste zes maanden van 2020 onder meer te maken met vertragingen bij de levering van onderdelen door toeleveranciers als gevolg van de pandemie. Verder moesten een aantal fabrieken tijdelijk dicht of de productie afschalen als onderdeel van overheidsmaatregelen. Bovendien waren werknemers beperkt in hun reismogelijkheden, wat weer zorgde voor problemen bij voertuigregistraties en -inspecties. Verder leidde uitgeklede dienstregelingen in het openbaar vervoer tot minder afgelegde kilometers en daarmee tot lagere opbrengsten en winst uit dienstverlening als onderhoud en reparatie.

“De negatieve effecten van de coronacrisis uit de eerste helft van 2020 zijn in de tweede helft iets genormaliseerd”, schrijft Stadler in het deze week verschenen jaarverslag 2020. In totaal behaalde de groep in het boekjaar 2020 een operationele winst van 156,1 miljoen frank, tegenover 193,7 miljoen frank een jaar geleden. Dat is een daling van 19 procent.

Directeur levert salaris in

Opmerkelijk is dat Stadler-topman Peter Spuhler afstand deed van zijn salaris als interim-directeur. Spuhler nam het roer bij Stadler over in mei vorig jaar nadat toenmalig CEO Thomas Ahlburg het bedrijf verliet. Aanleiding voor het vertrek was een verschil van inzicht over de verdere ontwikkeling van Stadler. “De huidige voorzitter van de raad van bestuur heeft in het verslagjaar afgezien van vaste en variabele vergoeding in zijn functie als CEO”, aldus het jaarverslag.

In 2020 noteerde Stadler Rail voor 4,33 miljard Zwitserse frank aan nieuwe orders. Dat is ongeveer 15 procent minder dan in recordjaar 2019 toen er voor 5.1 miljard CHF aan orders werd binnengehaald. “Er waren geen annuleringen van lopende bestellingen, noch werden aanbestedingen opgeschort.” De orderportefeuille groeide daarmee tot 16,1 miljard CHF. Onder de nieuwe orders in 2020 vielen onder meer een contract met vervoerder Arriva Nederland voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA in zesendertig Arriva-treinen. Hieronder vallen ook de acht Drielandentreinen in Limburg.

2021

Voor dit jaar streeft Stadler naar een omzet van 3,5 tot 3,8 miljard Zwitserse Franken. De binnenkomende orders zouden ongeveer 4 tot 5 miljard frank moeten bedragen. Onder deze omstandigheden verwacht Stadler voor het lopende boekjaar een EBIT-marge van ruim 6 procent. “Ervan uitgaande dat de coronavirus-situatie binnenkort genormaliseerd zal worden, wordt in 2021 weer een sterke orderontvangst, een terugkeer naar een aanzienlijke omzetgroei en een verbeterde winstgevendheid verwacht.”

Onder deze omstandigheden verwacht Stadler dat vertraagde homologaties en definitieve acceptaties in het huidige jaar gaan plaatsvinden. En dat financiële doelstellingen op middellange termijn worden gehaald, onder voorbehoud van de normalisatie van de economische omstandigheden.

In Nederland rijden onder meer NS, Arriva en Connexxion met materieel van Stadler. De Flirt is hierbij het meest voorkomende treintype van de Zwitserse fabrikant.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stadler realiseert winststijging in 2020 ondanks corona | SpoorPro.nl
De onderhoudswerkplaats van Stadler waar Arriva-treinen worden onderhouden

Stadler realiseert winststijging in 2020 ondanks corona

Treinenbouwer Stadler Rail slaagde er afgelopen jaar, ondanks de coronacrisis, in om zijn nettowinst te vergroten tot 138,4 miljoen Zwitserse frank tegenover 128,5 miljoen CHF in 2019. De omzet viel met 3,08 miljard CHF 4 procent lager uit dan een jaar eerder.

Stadler werd in de eerste helft van vorig jaar flink geraakt door de coronacrisis, maar maakte in de maanden daarna een inhaalslag. Aan het einde van het tweede kwartaal van 2020 was de omzet met 16 procent gedaald en was de bedrijfswinst (EBIT) zelfs 90 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal werden 465 voertuigen afgeleverd (2019: 444 voertuigen). De voertuigen die vanwege het coronavirus niet geleverd konden worden, zijn grotendeels gereed en klaar voor homologatie en aflevering aan de klanten.

Vertraging

de Zwitserse fabrikant van rollend materieel had in de eerste zes maanden van 2020 onder meer te maken met vertragingen bij de levering van onderdelen door toeleveranciers als gevolg van de pandemie. Verder moesten een aantal fabrieken tijdelijk dicht of de productie afschalen als onderdeel van overheidsmaatregelen. Bovendien waren werknemers beperkt in hun reismogelijkheden, wat weer zorgde voor problemen bij voertuigregistraties en -inspecties. Verder leidde uitgeklede dienstregelingen in het openbaar vervoer tot minder afgelegde kilometers en daarmee tot lagere opbrengsten en winst uit dienstverlening als onderhoud en reparatie.

“De negatieve effecten van de coronacrisis uit de eerste helft van 2020 zijn in de tweede helft iets genormaliseerd”, schrijft Stadler in het deze week verschenen jaarverslag 2020. In totaal behaalde de groep in het boekjaar 2020 een operationele winst van 156,1 miljoen frank, tegenover 193,7 miljoen frank een jaar geleden. Dat is een daling van 19 procent.

Directeur levert salaris in

Opmerkelijk is dat Stadler-topman Peter Spuhler afstand deed van zijn salaris als interim-directeur. Spuhler nam het roer bij Stadler over in mei vorig jaar nadat toenmalig CEO Thomas Ahlburg het bedrijf verliet. Aanleiding voor het vertrek was een verschil van inzicht over de verdere ontwikkeling van Stadler. “De huidige voorzitter van de raad van bestuur heeft in het verslagjaar afgezien van vaste en variabele vergoeding in zijn functie als CEO”, aldus het jaarverslag.

In 2020 noteerde Stadler Rail voor 4,33 miljard Zwitserse frank aan nieuwe orders. Dat is ongeveer 15 procent minder dan in recordjaar 2019 toen er voor 5.1 miljard CHF aan orders werd binnengehaald. “Er waren geen annuleringen van lopende bestellingen, noch werden aanbestedingen opgeschort.” De orderportefeuille groeide daarmee tot 16,1 miljard CHF. Onder de nieuwe orders in 2020 vielen onder meer een contract met vervoerder Arriva Nederland voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA in zesendertig Arriva-treinen. Hieronder vallen ook de acht Drielandentreinen in Limburg.

2021

Voor dit jaar streeft Stadler naar een omzet van 3,5 tot 3,8 miljard Zwitserse Franken. De binnenkomende orders zouden ongeveer 4 tot 5 miljard frank moeten bedragen. Onder deze omstandigheden verwacht Stadler voor het lopende boekjaar een EBIT-marge van ruim 6 procent. “Ervan uitgaande dat de coronavirus-situatie binnenkort genormaliseerd zal worden, wordt in 2021 weer een sterke orderontvangst, een terugkeer naar een aanzienlijke omzetgroei en een verbeterde winstgevendheid verwacht.”

Onder deze omstandigheden verwacht Stadler dat vertraagde homologaties en definitieve acceptaties in het huidige jaar gaan plaatsvinden. En dat financiële doelstellingen op middellange termijn worden gehaald, onder voorbehoud van de normalisatie van de economische omstandigheden.

In Nederland rijden onder meer NS, Arriva en Connexxion met materieel van Stadler. De Flirt is hierbij het meest voorkomende treintype van de Zwitserse fabrikant.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.