Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het debat over spoorordening

Staatssecretaris: wisselverwarming niet opgewassen tegen zware weersomstandigheden

De wisselverwarming was niet opgewassen tegen de zware winterse weersomstandigheden van vorige week, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer. “Het Nederlandse spoor is een fijnmazig en drukbereden spoornetwerk en heeft in totaal meer dan 6000 wissels, waarvan circa 80 procent met wisselverwarming. Handmatig vrijgemaakte wissels waaiden ook snel opnieuw vol, waardoor het spoor niet veilig gebruikt kon worden.”

“Dit resulteerde in een dusdanige verstoring van de infrastructuur over grote delen van het land dat ProRail en NS een veilige en verantwoorde opstart van de treindienst niet mogelijk achtten”, aldus de staatssecretaris. Volgens Van Veldhoven heeft Nederland een robuust spoorsysteem dat ” onder uitzonderlijke weersomstandigheden, tegen haar technische grenzen” kan aanlopen. Ze wijst erop dat Nederland geen uitzondering is en dat ook in Duitsland het trein- en wegverkeer veel last heeft gehad van het winterweer.

Staat spoorinfrastructuur

Spoorgoederenvervoerders hebben een ander beeld van de staat van de Nederlandse spoorinfrastructuur en wezen er eerder op dat met name de infrastructuur in de Rotterdamse haven onder de maat is. Dat wordt ondersteund door het in oktober vorig jaar uitgekomen rapport Crisislab waarin wordt gesteld dat de aanhoudende storingen op de Rotterdamse Havenspoorlijn, emplacement Kijfhoek en andere spoorgoederentrajecten in Nederland  het gevolg zijn van uitgestelde investeringen en onderhoud en een versnipperd beheer door ProRail.

PVV-Kamerlid Van Aalst stelde vorige week Kamervragen over de defecte wisselverwarming, de communicatie van ProRail en de schade die spoorgoederenvervoerders en hun klanten lijden als gevolg van de stilstand. Van Aalst omschrijft de wisselverwarming in de Rotterdamse haven als “ouwe meuk” en wil van Van Veldhoven horen waarom de verwarming niet op orde was en waarom er niet doorgepakt is op innovaties in wisseltechniek. Hij wees daarbij op de WIRAS (WInterproof RAilway Switch), het innovatieve spoorwegwissel dat is bestand tegen extreme winterse omstandigheden.

De staatssecretaris gaat daar verder niet op in maar geeft aan “dat het omgaan met extreem weer een blijvende uitdaging is” voor het spoor, de weg en de luchtvaart. “De voorbereidingen zijn daarbij nooit af.”

Impact op treinverkeer

Vanwege de winterse omstandigheden reed NS vanaf zaterdag 6 februari met een aangepaste dienstregeling en werd vrijwel al het treinverkeer op zondag 7 februari stilgelegd. Hoewel het passagiersvervoer in de dagen daarna mondjesmaat op gang kwam, waren er in het Rotterdamse havengebied in de hele week daarna nog problemen door dichtgesneeuwde sporen, vastgevroren wissels en sneeuwduinen.

ProRail en NS gaan een evaluatie opstellen naar de impact van grote verstoringen op reizigers- en goederenvervoerders. Deze evaluatie zal Van Veldhoven met de spoorbedrijven en reizigersorganisatie bespreken. Daarbij kijken ze volgens haar naar welke keuzes kunnen worden gemaakt om tot een volledig herstel van de treindienst te komen en wat de afwegingen zijn om voor een winterdienstregeling of een sprinterdienst te kiezen. Daarbij wordt volgens de bewindsvrouw ook dieper ingegaan op de technische grenzen van infrastructuur, materieel en emplacementen. “Daarbij besef ik dat keuzes noodzakelijk zijn en dat niet alles tegelijk kan.”

“Het omgaan met extreem weer zal ook de toekomst altijd een uitdaging blijven. Daarom is het van belang dat verstoorde situaties zoals deze worden geëvalueerd om waar mogelijk lering te trekking en daarmee nog beter gesteld te staan voor de toekomst”, aldus de staatssecretaris.

Lees hier de volledige Kamerbrief.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Staatssecretaris: wisselverwarming niet opgewassen tegen zware weersomstandigheden”

Thomas Arts|18.02.21|11:26

Op het railcenter in Amersfoort ligt al jaren een voorbeeldinstallatie van de Airjet, een beproefd Japans systeem dat in enkele seconden het hele wissel schoonblaast van sneeuw en ijsbrokken. Door dit, samen met een goed verwarmingssysteem, op de meest kritische wissels te installeren kun je bij alle weersomstandigheden de wissels vrij houden van sneeuw en ijs en een (uitgeklede) dienstregeling blijven faciliteren.

A C F Sierts|18.02.21|22:18

Beste Thomans,

We weten toch allemaal dat ProRail en het Ministerie liever dikbetaalde beleidsmedewerkers, persvoorliegers, managers en juristen aanneemt, ipv ervaren vakmensen met serieus-inhoudelijk verstand van zaken? Accepteer nou maar gewoon dat ProRail een krankzinnig geldverspillend burocratisch waterhoofd is geworden, en dat het Ministerie dat geweldig vindt. Dan snappen ze elkaar tenminste. Dat scheelt.

Pat Rick|19.02.21|16:57

@Arco: Je hebt gelijk: Prorail is een bolwerk van managers die vooral op budget uitzijn ipv dienstverlening. Dus investeer in wissels ipv eigen beloning. Eringa heeft nog zelfs toegegeven. Er moet een cultuurverandering komen waarin inhoudelijkheid de boventoon voert ipv rapportages. Op korte termijn zou men ook buitenlandse partijen kunnen toelaten, waardoor men ervaart wat kosteneffectief werken is. Infrabel kan bijvoorbeeld veel goedkoper elektrificeren zoals aangetoond op de lijn Mol-Hamont.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.