greversweg overweg Winterswijk

ProRail gaat elf overwegen sluiten in Winterswijk

ProRail en de gemeente Winterswijk hebben overeenstemming bereikt over het opheffen van elf niet actief beveiligde overwegen (NABO’s). Daarnaast worden er twee overwegen beveiligd. De spoorbeheerder verwacht in de herfst van volgend jaar de overwegen daadwerkelijk te kunnen sluiten of beveiligen. 

Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur van ProRail: “Ik ben zeer verheugd met dit akkoord, waarmee we in de herfst van 2021 elf onbeveiligde overwegen kunnen sluiten. Dat is een enorme stap in de verbetering van de veiligheid op het gehele spoortraject. Op twee locaties vervangen we de gevaarlijke openbare onbeveiligde overweg voor een beveiligde overweg. De overige openbare onbeveiligde overwegen worden gesloten. We beginnen met de gemeente aan de planuitwerking voor een voetganger- en fietsersstunnel bij de Greversweg.”

Totaalplan

De manier waarop nu in Winterswijk meerdere overwegen tegelijk worden opgeheven of beveiligd is volgens ProRail een voorbeeld van een gebiedsgerichte aanpak. Hierbij wordt de oplossing voor de aanpak van overwegen in samenhang en passend in een gebied gevonden. “Binnen Winterswijk doet zich de mogelijkheid voor om zes particuliere NABO’s in een totaalplan met de bovengenoemde vijf openbare NABO’s aan te pakken.”

In dit integrale maatregelenpakket worden alle onbeveiligde overwegen in de gemeente Winterswijk ineens aangepakt en kan dit kosteneffectief aanbesteed en uitgevoerd worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Winterswijk en de provincie nemen ieder een deel van de kosten op zich.

NABO’s Opheffen

Met ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte dit jaar 25 miljoen euro extra vrij voor de verbetering van de veiligheid op spoorwegovergangen. Hiervan gaat ongeveer 14,4 miljoen euro gaat naar de aanpak van niet actief beveiligde overwegen. Na een dodelijk ongeluk in Hooghalen op 22 mei, waarbij een machinist om het leven kwam, werd opgeroepen om meer geld te investeren in de aanpak van deze NABO’s.

Het Nederlandse spoornet telt nu nog ongeveer 180 NABO’s. ProRail en het ministerie willen voor 2024 in ieder geval alle openbaar toegankelijke NABO’s opheffen. Woordvoerder Willem van Ewijk van ProRail vertelde onlangs in SpoorProTV waarom ProRail ervoor kiest om dit soort overwegen af te sluiten of aan te passen. Hij gaat daarbij in op recente cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport over het aantal dodelijke slachtoffers op het spoor.

Bekijk hier de uitzending terug:

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.