spoorwerkzaamheden rondom Rotterdam

Wissels IJsselmonde worden vervangen, spooroperatie rond Rotterdam in volle gang

In opdracht van ProRail worden bij Rotterdam IJsselmonde de komende weken tientallen wissels vervangen. De werkzaamheden zijn onderdeel van een grote spooroperatie rond Rotterdam, waarbij tot en met woensdag 18 november aan achttien projecten gewerkt wordt, waaronder vervanging van dwarsliggers in de Willemsspoortunnel en het plaatsen van windschermen op de HSL-spoorbrug.

De hoofdklus op IJsselmonde is het vernieuwen van veertien wissels en het saneren van zestien wissels. Daar kwamen nog zeventien grotere en kleinere klussen bij, zogenoemde ’meelifters’. Er wordt onder meer gewerkt aan de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem wordt aangepast. Ook vindt er onderhoud plaats aan het spoor bij Rotterdam Centraal en station Barendrecht. Tenslotte plaatst BAM Rail windschermen op de brug over het Hollands Diep, waar de treinen op de HSL-Zuid tussen Rotterdam en Breda overheen rijden.

Onderhoud Willemsspoortunnel

Inspecteurs van ProRail constateerden begin dit jaar dat de sporen in de Willemsspoortunnel met spoed onderhoud nodig hadden. ProRail liet daarop in de periode tussen februari en mei kilometers aan spoorstaven vervangen toen het treinverkeer voor een groot deel stil lag in verband met de coronamaatregelen.

Vervanging van de dwarsliggers gebeurt deze weken zodat er geen extra hinder is voor treinreizigers, aangezien er toch al aan het spoor gewerkt wordt. Op een van de vier sporen in de tunnel worden de houten dwarsliggers met in totaal vierduizend betonnen en kunststof exemplaren vervangen, die aanzienlijk langer meegaan. De kunststof dwarsliggers zijn lichter dan de betonnen variant, zodat de grond onder de tunnel niet te zwaar wordt belast.

Puntjes op de i

In de tweede week van januari komt aannemer VolkerRail nog een weekend terug in de tunnel om het werk af te maken. Dan zijn de werkzaamheden voor de komende jaren klaar. De dwarsliggers op de drie andere sporen in de Willemsspoortunnel vervangt ProRail in 2023. Ook krijgt een van de rails dan nog nieuwe spoorstaven. Dat spoor wordt deze maand geslepen, zodat het voldoet aan de normen.

Voor reizigers betekenen de werkzaamheden dat er in deze periode minder of geen treinen rijden tussen Rotterdam en Breda en tussen Rotterdam en Dordrecht. Ook reizigers op langere trajecten met tussenstops op Rotterdam Centraal of Dordrecht kunnen te maken krijgen met een aangepast reisadvies vanwege omleidingen op verschillende trajecten of in verband met vervangend busvervoer.

Bekijk hier het video-interview met Just Ruitenberg van ProRail over de windschermen op de HSL-spoorbrug:

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.