De dive-under in Zwolle met bakstenen van gerecyclede bagger

Dive-under spoorwegkruising gebouwd met bakstenen van gerecyclede bagger

De nieuwe zevenhonderd meter lange dive-under in Zwolle wordt in opdracht van ProRail door KWS Infra bekleed met bakstenen van gerecyclede bagger. De bagger is afkomstig uit de bouwkuip die is gegraven voor de aanleg van de dive-under. Door deze onderdoorgang kunnen treinen elkaar straks boven- en onderlangs kruisen.

De bruinachtige kleur verraadt al enigszins dat het geen gewone bakstenen zijn waarmee er bij spoorwerkzaamheden in Zwolle gebouwd wordt. De in totaal maar liefst 65.000 bakstenen zijn gemaakt van bagger uit de bouwput zelf. Ze vormen de bekleding van een dive-under, waardoor treinen van en naar Meppel en Emmen straks elk hun ‘eigen’ spoor hebben en niet meer op elkaar hoeven te wachten. Vanaf de zomer van 2021 rijden de treinen door de nieuwe onderdoorgang.

De dive-under in Zwolle met bakstenen van gerecyclede bagger

Samengeperste grond en bagger

Op de zichtbare muren aan de buitenkant van de dive-under worden de duurzame Geowall-stenen aangebracht, ontwikkeld door NETICS. De stenen hebben een natuurlijke uitstraling, waardoor ze goed in het landschap passen. Met de gepatenteerde techniek worden bouwelementen gemaakt door het samenpersen van lokaal beschikbare grond of baggerspecie. De eerste bouwwerkzaamheden zijn vorige maand gestart. Naar verwachting zijn alle stenen begin 2021 in de muren aangebracht.

Eerder wonnen KWS en NETICS de Biobased Challenge van ProRail met hun idee om de baggerspecie uit watergangen langs het spoor op te waarderen naar bouwelementen. De bedrijven bekijken samen met ProRail hoe ze een circulair baggerplan kunnen maken, waarbij slib uit spoorsloten kan worden gebruikt voor onder meer kabelkokers.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

1 reactie op “Dive-under spoorwegkruising gebouwd met bakstenen van gerecyclede bagger”

A C F Sierts|04.11.20|09:06

Dit lijkt mij wederom een typisch geval van policor-gedreven techno-spielerei dat baggersloten aan belastinggeld kost, enorm over geblaaskaakt wordt, maar feitelijk nulkommaniks milieuwinst oplevert.

ProRail zou eindelijk eens terugleverende onderstations moeten gaat plaatsen. DAT zet zoden aan de dijk! Maar nee hoor: elke keer weer nieuwe flutsmoesjes waarom elke dag weer & steeds maar weer opnieuw bizarveel megawatts aan kinetische energie voor de vogels wegestookt worden. Schandalig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.