Onoverzichtelijke kruising en overwegen in de Moerdijkse Haven worden aangepakt door ProRail en Havenbedrijf Moerdijk, uitgevoerd door aannemer Van Gelder

Onbeveiligde overwegen Haven Moerdijk krijgen spoorbomen

In het Havengebied Moerdijk zijn de werkzaamheden gestart om een kruising en meerdere onbeveiligde spoorwegovergangen te beveiligen met spoorbomen. Afgelopen jaar vonden hier meerdere ongelukken plaats. Drie overwegen worden door het Havenbedrijf Moerdijk en ProRail aangepakt, en ook de doorstroming wordt verbeterd. 

Na een langdurige technische planstudie en een aanbestedings- en financieringstraject zijn de werkzaamheden voor het beveiligen van een aantal gevaarlijke overwegen in de Moerdijkse Haven van start gegaan. Al sinds 2016 zijn ProRail en Havenbedrijf Moerdijk in gesprek over het veiliger maken van een kruising en meerdere onbeveiligde spoorwegovergangen. Afgelopen week voerde aannemer Van Gelder al enkele voorbereidende werkzaamheden uit, de verdere uitvoering vindt plaats tussen 3 oktober en 27 november.

Aanpassingen veiligheid

Op het haven- en industrieterrein zijn meerdere onbeveiligde overwegen. De treinen rijden er stapvoets, maar de kruising Orionweg-Zuidelijke Randweg is erg onoverzichtelijk en de spoorwegovergangen zijn onbeveiligd. Daar komt nu verandering in, er worden spoorbomen geplaatst op de drie overwegen in de Orionweg en de Zeehavenweg.

De machinist kan de bomen straks handmatig bedienen met een druk op de knop. Als alles volgens planning loopt, worden de overweginstallaties eind november in dienst gesteld. Een maand later moet ook de dynamische bewegwijzering klaar zijn.  Regiodirecteur Wendy de Wild van ProRail: “Het beveiligen van de overwegen had behoorlijk wat voeten in aarde. Wij zijn heel blij dat de schop nu eindelijk de grond in gaat.”

Doorstroming

De haven van Moerdijk zit in de lift. Om de groei op het spoor en de weg zo veilig mogelijk te
maken worden er meerdere aanpassingen gedaan. Zo wordt er dynamische bewegwijzering geplaatst om filevorming vanaf de snelweg tegen te gaan en de doorstroming te verbeteren. Daarnaast krijgt het onoverzichtelijke kruispunt Zuidelijke Randweg-Orionweg een slimme verkeersregelinstallatie.

Ferdinand van den Oever, directeur van Havenbedrijf Moerdijk: “Samen met ProRail nemen we onze verantwoordelijkheid en zorgen we voor een vlotte en veilige afhandeling van goederen over spoor, weg en water. Dit project draagt direct bij aan de verkeersveiligheid en doorstroming van het haven- en industrieterrein.”

De huidige situatie van een onbeveiligde spoorwegovergang in Haven Moerdijk

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.