Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf mogelijk vertraagd door uitspraak Raad van State

De geplande spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf loopt mogelijk vertraging op doordat de Raad van State zich nog moet uitspreken over een beroepschrift. Dat blijkt uit een update van EurekaRail. Volgens de organisatie zijn ‘de komende weken spannend’ en wordt er ‘alles aan gedaan’ om de geplande datum van uitvoering in het voorjaar 2022 te halen.

Om het project in voorjaar 2022 af te kunnen ronden, is het volgens EurekaRail noodzakelijk dat ProRail uiterlijk eind november 2020 kan gunnen aan een aannemer.

Spoorverdubbeling

De Provinciale Staten van Limburg gingen in mei van dit jaar akkoord met de plannen voor de spoorverdubbeling.
Via EurekaRail zetten de provincies Limburg en Noord-Brabant zich samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in voor grensoverschrijdende treinverbindingen. EurekaRail: “Gelet op de inhoud van het beroep zien we de uitkomst positief tegemoet. Indien de Raad van State het beroep afwijst, is het plan onherroepelijk.”

Om de spoorverbreding te realiseren moet er ook rekening gehouden worden met de stikstofuitstoot. Toen er vorig jaar een streep ging door het Programma Aanpak Stikstof (PAS) moesten er nieuwe stikstofberekeningen worden gedaan. Volgens EurekaRail is het laatste nieuws hierover dat er nu een vergunning voor stikstof is aangevraagd bij het ministerie.

Internationaal treinverkeer

De spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf heeft als doel om het personenvervoer per spoor tussen Nederland en Duitsland te verbeteren. Om een tweede internationale passagierstrein per uur tussen Maastricht en Aken te laten rijden is er een capaciteitsuitbreiding van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf nodig.

Zonder de spoorverdubbeling is het niet mogelijk om het aantal treinen op het traject te verhogen. De spoorcapaciteit tussen Heerlen en Landgraaf wordt momenteel volledig benut door de Drielandentrein en de trein naar Kerkrade die elk half uur vertrekt.

Aanbesteding

In november is de definitieve gunning gepland en wordt bekend wie het project gaat uitvoeren. Om de geplande datum van uitvoering in het voorjaar van 2022 te halen is het volgens het EurekaRail noodzakelijk dat ProRail uiterlijk eind november dit jaar kan gunnen aan een aannemer.

De aanbestedingsprocedure is door ProRail in maart al gestart. Naast het aanleggen van een extra spoor bestaat de vraag onder meer uit het uitvoeren van benodigde aanpassingen op de emplacementen Heerlen en Landgraaf. De aannemer die de opdracht binnenhaalt moet ook twee bestaande kunstwerken aanpassen en twee nieuwe realiseren.

Buiten gebruik

Wanneer het treintraject tussen Heerlen en Landgraaf aangepakt wordt, zal het traject naar planning negen weken buiten gebruik zijn. Het is nog niet duidelijk of de Drielandentrein op een gedeelte van het traject Heerlen-Aken kan blijven rijden. Reizigersvereniging Rover-Limburg vindt dat het treinvervangend vervoer naast een stopdienst ook een rechtstreekse verbinding tussen Heerlen en Aachen Hauptbahnhof moet krijgen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.