spoorwerkers

RailAlert: stijging aantal bijna-ongelukken zorgelijk

Stichting RailAlert ziet een stijging van het aantal incidenten en bijna-aanrijdingen tijdens werkzaamheden aan het spoor. Afgelopen jaar werden er 28 gemeld. Directeur Jan-Kees Hofker zei woensdag in de nieuwsuitzending van SpoorProTV nog niet zeker te weten of er daadwerkelijk meer incidenten zijn. Het kan ook dat er meer gemeld wordt door aannemers. “Wat we wel weten is dat het er veel te veel zijn. Er hadden nu achtentwintig kruisjes langs de baan kunnen staan.” 

Volgens Hofker is 80 procent van de incidenten die buiten gebeuren te wijten aan zaken die binnen niet goed zijn voorbereid. “Het is een keten waardoor je buiten uiteindelijk tegen een incident aanloopt. De spoorbranche bestaat momenteel uit zo’n 4.600 bedrijven waar circa 40 duizend mensen werken, afgaande op de registraties voor het Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP) dat wij draaien. Dus dat is een complexe wereld.”

Onderaannemers

Die complexiteit, en daarmee veiligheidsrisico’s, worden volgens Hofker voor een groot deel veroorzaakt door versnippering van de keten die werkt in het spoor. “Er wordt door hoofdaannemers veel uitbesteed aan onderaannemers die dat op hun beurt ook weer doen. Soms tot zes, zeven keer. Wat we zien is dat bovenin de keten het veiligheidsbewustzijn groot is. Dit zijn vaak bedrijven met een hoge klassering op de veiligheidsladder. Maar onderaan kom je bij partijen die meer gericht zijn op productie maken. Daarmee verschuift veiligheid naar de achtergrond.”

Hierbij gaat het volgens Hofker vaak om zzp-ers. Circa 15 tot 20 procent van de spoorwerkers is op dit moment zzp-er signaleert RailAlert. “Dat komt vooral door de cycli in het spoorwerk. In het voorjaar zie je eenderde van de medewerkers, in de zomer verdubbelt het aantal en in het najaar zijn nog veel meer mensen nodig. Er lopen dan mensen rond in het spoor, soms letterlijk leraren die wat willen bijverdienen in de herfstvakantie, die niet zijn opgeleid voor dit werk. Veiligheid krijgt dan een andere lading.”

Vaste mensen

Het inschakelen van ongeschoolde medewerkers is toegestaan en het is volgens Hofker ook begrijpelijk dat door de piekbelasting in het spoor niet alleen met vaste medewerkers en teams gewerkt kan worden, maar RailAlert vraagt zich wel af of de keten niet te lang is en of niet iets moet worden gedaan aan de kwalificering. “We werken momenteel aan een visiedocument waarin onder meer dit onderwerp aan bod komt, maar mijn persoonlijke standpunt is dat we de keten zouden moeten beperken tot twee of drie partijen onder de hoofdaannemer en uiteindelijk een veiligheidsladder of certificering vereist zou moeten voor de hele keten.”

Daar hoort dan wel een constante stroom aan werk bij, vindt Hofker. De discontinuïteit maakt het in zijn ogen complex om enkel met voor het werk geschoolde mensen te werken. “Vanuit het kabinet gaat de komende jaren meer geld naar het spoor hebben we gehoord op Prinsjesdag. Investeringen in een robuuster spoor. Ik hoop dat dit helpt om een constante flow te krijgen. Dan krijg je ook mensen die dagelijks met het spoor bezig zijn. Dat gaat rust geven.”

Visiedocument en congres

Deze en meer standpunten van Stichting RailAlert komen te staan in een nog te verschijnen visiedocument. Het stuk wordt dit najaar gepresenteerd aan de markt tijdens het jaarlijkse RailAlert congres. De stichting is nog volop aan het nadenken hoe dit evenent corona-proof kan worden gehouden. Een datum en locatie zijn er daarom nog niet.

Kijk hier de uitzending van SpoorProTV terug.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.