Wunderline

Staatssecretaris: vanaf 2024 twintig minuten sneller van Groningen naar Leer

Het Wunderline-traject. Afbeelding: Wunderline.nl

Reizigers tussen Groningen en het Duitse Leer zijn vanaf 2024 twintig minuten korter onderweg. In dat jaar zal de beschadigde spoorbrug Friesenbrücke hersteld zijn. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen van D66 over de lange duur van project Wunderline. De verbinding Groningen-Leer maakte deel uit van de Wunderline, een internationale spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. De Wunderline zal volgens planning in 2030 worden opgeleverd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

5 reacties op “Staatssecretaris: vanaf 2024 twintig minuten sneller van Groningen naar Leer”

Pat Rick|11.09.20|16:23

Het is natuurlijk vrij schandalig dat de brug pas na 10 jaar (!) hersteld is door de Duitsers. Maar ze laten de werf in Papenburg graag steeds grotere schepen bouwen die alleen maar last hebben van die brug. En Ost-Friesland hangt in Duitsland aan de laatste mem. Dus moet men harde afspraken maken over upgrade-n. En wellicht om een extra upgrade om HSL vanuit A’dam met de Lelylijn naar Bremen/Hamburg en via de Fehmarnbelttunnel (aanbouw) nr Kopenhagen/Malmö te realiseren en vluchten te vervangen

A C F Sierts|14.09.20|13:36

@ Pat Rick: welke verbinding zou vanuit het oogpunt van significante luchtvaart-reductie prioriteit moeten hebben:

1) Amsterdam-Rotterdam-Londen (dmv directe HSL Antwerpen Noord – Gent – Lille West)
2) Amsterdam-Rotterdam – Brussel – Zuid-Frankrijk – Spanje
3) Amsterdam-Utrecht-Frankfurt (dmv versnelling Utrecht-Arnhem-Zevenaar)
4) Amsterdam/Utrecht-Osnabrueck-Hannover-Berlijn
5) Amsterdam-Groningen-Leer-Bremen-Hamburg

Het lijkt me evident dat de eerste vier fors hoger scoren dan nr 5.

Pat Rick|17.09.20|14:54

@Sierts: U weet als geen ander dat aanleg of aanpassing van spoor heel erg lang duurt en afhankelijk is van politiekers: 20 of 30 jaar. Het 3de spoor naar O’hausen is bij de Duitsers al gevraagd in de jaren 90 en is pas in 2026 gereed. Daarom is het belangrijk nu al procedures te starten. En te denken in scenario’s, bijv. als versnelling Hengelo – Bad Oeynhausen niet lukt, dan via Hamburg naar Berlijn?

Pat Rick|17.09.20|14:57

Of wat als A’pen-Lille West niet lukt, want als u de Vlaamse politiek kent, dan weet u dat de kans van slagen miniem is. De Nederlandse politiek heeft zich zand in de ogen laten strooien door naar de milieubeweging te luisteren dat alles onder de 700 km per spoor MOET. Bremen en Hamburg horen daarbij en Kopenhagen komt door de Fehmarnbelttunnel (in aanleg) binnen bereik. Nu al plannen maken naar Milaan want de basistunnels in CH komen gereed. Of weer 30 jaar wachten zoals bij de kanaaltunnel?

Pat Rick|17.09.20|14:58

Overigens kan HSL maar een deel van de vluchten vervangen. Want zoals de nationale Nederlandstalige omroep VRT al heeft geconstateerd is er gewoon te weinig capaciteit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/07/wat-als-we-allemaal-de-trein-zouden-nemen-in-plaats-van-het-vlie/
Maar dit heeft de milieubeweging er nooit bij verteld en meer HSL-spoor zal op verzet stuiten van lokale milieuclubs en duurt ontzettend lang. Dus alle 5 de dingen nu in gan zetten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris: vanaf 2024 twintig minuten sneller van Groningen naar Leer | SpoorPro.nl
Wunderline

Staatssecretaris: vanaf 2024 twintig minuten sneller van Groningen naar Leer

Het Wunderline-traject. Afbeelding: Wunderline.nl

Reizigers tussen Groningen en het Duitse Leer zijn vanaf 2024 twintig minuten korter onderweg. In dat jaar zal de beschadigde spoorbrug Friesenbrücke hersteld zijn. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen van D66 over de lange duur van project Wunderline. De verbinding Groningen-Leer maakte deel uit van de Wunderline, een internationale spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. De Wunderline zal volgens planning in 2030 worden opgeleverd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

5 reacties op “Staatssecretaris: vanaf 2024 twintig minuten sneller van Groningen naar Leer”

Pat Rick|11.09.20|16:23

Het is natuurlijk vrij schandalig dat de brug pas na 10 jaar (!) hersteld is door de Duitsers. Maar ze laten de werf in Papenburg graag steeds grotere schepen bouwen die alleen maar last hebben van die brug. En Ost-Friesland hangt in Duitsland aan de laatste mem. Dus moet men harde afspraken maken over upgrade-n. En wellicht om een extra upgrade om HSL vanuit A’dam met de Lelylijn naar Bremen/Hamburg en via de Fehmarnbelttunnel (aanbouw) nr Kopenhagen/Malmö te realiseren en vluchten te vervangen

A C F Sierts|14.09.20|13:36

@ Pat Rick: welke verbinding zou vanuit het oogpunt van significante luchtvaart-reductie prioriteit moeten hebben:

1) Amsterdam-Rotterdam-Londen (dmv directe HSL Antwerpen Noord – Gent – Lille West)
2) Amsterdam-Rotterdam – Brussel – Zuid-Frankrijk – Spanje
3) Amsterdam-Utrecht-Frankfurt (dmv versnelling Utrecht-Arnhem-Zevenaar)
4) Amsterdam/Utrecht-Osnabrueck-Hannover-Berlijn
5) Amsterdam-Groningen-Leer-Bremen-Hamburg

Het lijkt me evident dat de eerste vier fors hoger scoren dan nr 5.

Pat Rick|17.09.20|14:54

@Sierts: U weet als geen ander dat aanleg of aanpassing van spoor heel erg lang duurt en afhankelijk is van politiekers: 20 of 30 jaar. Het 3de spoor naar O’hausen is bij de Duitsers al gevraagd in de jaren 90 en is pas in 2026 gereed. Daarom is het belangrijk nu al procedures te starten. En te denken in scenario’s, bijv. als versnelling Hengelo – Bad Oeynhausen niet lukt, dan via Hamburg naar Berlijn?

Pat Rick|17.09.20|14:57

Of wat als A’pen-Lille West niet lukt, want als u de Vlaamse politiek kent, dan weet u dat de kans van slagen miniem is. De Nederlandse politiek heeft zich zand in de ogen laten strooien door naar de milieubeweging te luisteren dat alles onder de 700 km per spoor MOET. Bremen en Hamburg horen daarbij en Kopenhagen komt door de Fehmarnbelttunnel (in aanleg) binnen bereik. Nu al plannen maken naar Milaan want de basistunnels in CH komen gereed. Of weer 30 jaar wachten zoals bij de kanaaltunnel?

Pat Rick|17.09.20|14:58

Overigens kan HSL maar een deel van de vluchten vervangen. Want zoals de nationale Nederlandstalige omroep VRT al heeft geconstateerd is er gewoon te weinig capaciteit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/07/wat-als-we-allemaal-de-trein-zouden-nemen-in-plaats-van-het-vlie/
Maar dit heeft de milieubeweging er nooit bij verteld en meer HSL-spoor zal op verzet stuiten van lokale milieuclubs en duurt ontzettend lang. Dus alle 5 de dingen nu in gan zetten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.