Wunderline

Staatssecretaris: vanaf 2024 twintig minuten sneller van Groningen naar Leer

Reizigers tussen Groningen en het Duitse Leer zijn vanaf 2024 twintig minuten korter onderweg. In dat jaar zal de beschadigde spoorbrug Friesenbrücke hersteld zijn. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen van D66 over de lange duur van project Wunderline. De verbinding Groningen-Leer maakte deel uit van de Wunderline, een internationale spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. De Wunderline zal volgens planning in 2030 worden opgeleverd.

D66-Kamerlid Rutger Schonis vraagt de bewindsvrouw of ze samen met haar Duitse collega’s in overleg is over een snelle oplevering van het project. Volgens Van Veldhoven loopt het project ‘volgens planning’ en zullen vanaf 2024 reizigers kunnen profiteren van een snellere verbinding tussen Groningen en Leer.

Zowel aan Duitse als Nederlandse zijde worden er op dit moment aanpassingen gemaakt om een directe spoorverbinding te realiseren. In Nederland gaat dit jaar de sneltrein Groningen-Winschoten rijden die onderdeel uitmaakt van het internationale spoortraject. In opdracht van ProRail wordt verder gewerkt aan de voorbereidingen van een versnelling van de trajecten Hoogezand-Zuidbroek, die eind 2021 klaar moeten zijn. Tussen Scheemda en Winschoten wordt daarnaast het spoor verdubbeld.

Werkzaamheden

Aan Duitse zijde is DB Netze bezig met de voorbereidingen voor de aanpassingen van het Duitse traject. Ook bereidt de Duitse spoorbeheerder de vernieuwing van de spoorbrug voor. De werkzaamheden starten in 2023 en moeten in 2024 gereed zijn. De nieuwe Friesenbrücke wordt een van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa met een doorvaartbreedte van ruim 50 meter. Ook krijgt deze een 2,5 meter breed wandel- en fietspad en een vluchtstrook.

In 2018 raakte de Friesenbrücke zwaar beschadigd doordat er een schip tegenaan voer. Sindsdien is er geen treinverkeer mogelijk op dat stuk van het traject en rijden er bussen.

Wunderline

Op dit moment duurt de reis van Groningen naar Bremen nog twee uur en drie kwartier. Na oplevering van de Wunderline zal de reistijd minder dan twee uur zijn. Al in 2011 startte de provincie Groningen met het bestuurlijke traject Wunderline om een directe verbinding tussen de twee steden te realiseren. Het doel van de lijn is om te zorgen voor meer samenwerking, groei en uitwisseling tussen beide grensregio’s.

De spoorverbinding Wunderline wordt voor 20 miljoen euro door de EU gesubsidieerd, de Nederlandse regering investeert 17 miljoen euro in de lijn die de reis van Groningen naar Bremen. 

Lees hier de antwoorden van de staatssecretaris op de Kamervragen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

5 reacties op “Staatssecretaris: vanaf 2024 twintig minuten sneller van Groningen naar Leer”

Pat Rick|11.09.20|16:23

Het is natuurlijk vrij schandalig dat de brug pas na 10 jaar (!) hersteld is door de Duitsers. Maar ze laten de werf in Papenburg graag steeds grotere schepen bouwen die alleen maar last hebben van die brug. En Ost-Friesland hangt in Duitsland aan de laatste mem. Dus moet men harde afspraken maken over upgrade-n. En wellicht om een extra upgrade om HSL vanuit A’dam met de Lelylijn naar Bremen/Hamburg en via de Fehmarnbelttunnel (aanbouw) nr Kopenhagen/Malmö te realiseren en vluchten te vervangen

A C F Sierts|14.09.20|13:36

@ Pat Rick: welke verbinding zou vanuit het oogpunt van significante luchtvaart-reductie prioriteit moeten hebben:

1) Amsterdam-Rotterdam-Londen (dmv directe HSL Antwerpen Noord – Gent – Lille West)
2) Amsterdam-Rotterdam – Brussel – Zuid-Frankrijk – Spanje
3) Amsterdam-Utrecht-Frankfurt (dmv versnelling Utrecht-Arnhem-Zevenaar)
4) Amsterdam/Utrecht-Osnabrueck-Hannover-Berlijn
5) Amsterdam-Groningen-Leer-Bremen-Hamburg

Het lijkt me evident dat de eerste vier fors hoger scoren dan nr 5.

Pat Rick|17.09.20|14:54

@Sierts: U weet als geen ander dat aanleg of aanpassing van spoor heel erg lang duurt en afhankelijk is van politiekers: 20 of 30 jaar. Het 3de spoor naar O’hausen is bij de Duitsers al gevraagd in de jaren 90 en is pas in 2026 gereed. Daarom is het belangrijk nu al procedures te starten. En te denken in scenario’s, bijv. als versnelling Hengelo – Bad Oeynhausen niet lukt, dan via Hamburg naar Berlijn?

Pat Rick|17.09.20|14:57

Of wat als A’pen-Lille West niet lukt, want als u de Vlaamse politiek kent, dan weet u dat de kans van slagen miniem is. De Nederlandse politiek heeft zich zand in de ogen laten strooien door naar de milieubeweging te luisteren dat alles onder de 700 km per spoor MOET. Bremen en Hamburg horen daarbij en Kopenhagen komt door de Fehmarnbelttunnel (in aanleg) binnen bereik. Nu al plannen maken naar Milaan want de basistunnels in CH komen gereed. Of weer 30 jaar wachten zoals bij de kanaaltunnel?

Pat Rick|17.09.20|14:58

Overigens kan HSL maar een deel van de vluchten vervangen. Want zoals de nationale Nederlandstalige omroep VRT al heeft geconstateerd is er gewoon te weinig capaciteit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/07/wat-als-we-allemaal-de-trein-zouden-nemen-in-plaats-van-het-vlie/
Maar dit heeft de milieubeweging er nooit bij verteld en meer HSL-spoor zal op verzet stuiten van lokale milieuclubs en duurt ontzettend lang. Dus alle 5 de dingen nu in gan zetten!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.