Opstelterrein GVB Amstelveenlijn

GVB telt af voor ingebruikname vernieuwde Amstelveenlijn

Vervoerder GVB start op 13 december met de exploitatie van de vernieuwde tramverbinding tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Een van de meest omvangrijke projecten was een nieuw opstelterrein met acht sporen en ruimte voor 25 trams. Aannemerscombinatie Vital legt momenteel de laatste hand aan het terrein, waarna het testen kan beginnen. 

De werkzaamheden aan het terrein in de Amstelveense Legmeerpolder starten al in het najaar van 2018 met het aanbrengen van voorbelasting om de grond te laten inklinken. In de zomer van 2019 kon vervolgens worden gestart met de daadwerkelijke aanleg van het opstelterrein. Vital, een combinatie van aannemers VolkerRail, KWS en Van Hattem en Blankevoort was verantwoordelijk voor de bouw. Er werd 2.500 meter spoor gelegd, elf wissels en zeventig bovenleidingmasten.

Uitbreiding

Vooralsnog bestaat de plattegrond van het terrein enkel uit kopsporen met een boog aan de voorkant van het perceel. In de onlangs aan Dura Vermeer gegunde tweede fase wordt ook de nog aan te leggen Uithoornlijn aan het opstelterrein gekoppeld. Dit moet in 2024 klaar zijn. Er komt dan ruimte bij voor elf extra trams bovenop de vijfentwintig stuks van de Amstelveenlijn. Het terrein krijgt dan ook een tweede boog aan het uiteinde waardoor de trams straks rond kunnen rijden en een extra gelijkrichterstation.

In de uitzending van SpoorProTV van deze week vertelde Omgevingsmanager Harold Topper over de aanleg van het terrein en de toekomstige uitbreidingen. Bekijk de uitzending hier.

Naast het stallen van materieel gaat het GVB dit terrein ook gebruiken om de trams schoon te maken. Vooralsnog alleen van binnen. De perrons zijn geschikt gemaakt om makkelijk te bereiken met schoonmaakkarretjes. Bij de uitbreiding komt er ook nog een wasinstallatie voor de buitenkant. Verder is er een apart ‘quick service’ spoor zonder verhoogde perrons, maar wel met paden aan beide zijden. Hier kunnen kleine reparaties aan de trams worden verricht omdat de techniek aan de onderkant zo goed bereikbaar is.

R-net bestickering

Voor de Amstelveenlijn zijn 25 nieuwe 15G-trams aangeschaft van de Spaanse fabrikant CAF. In plaats van de bekende wit-blauwe GVB kleurstelling zijn deze trams in de fabriek al grijs gespoten en kregen ze in Nederland een rood-zwarte R-net bestickering. Dit omdat deze trams op een regionaal traject gaan rijden. Dit gaat zowel gekoppeld als los gebeuren. De trams bieden plaats aan maximaal 175 reizigers per voertuig.

In de Amstelveenlijn-trams zit geen servicebalie, zoals in andere Amsterdamse trams en naast de banken met twee zittingen zijn de voertuigen uitgerust met een aantal loveseats. Deze zijn net iets breder dan een stoel, maar smaller dan een bank. In en uitchecken gebeurt niet meer bij de halte, zoals op een deel van de oude Amstelveenlijn, maar in de tram. Verder is er geen ruimte om fietsen mee te nemen in de tram. Dit vanwege de capaciteit.

Testfase

Tot de ingebruikname in december worden zowel de infrastructuur als het personeel getest. September staat in het teken van de technische infrasystemen. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken of de wisselverwarming functioneert en worden storingen gesimuleerd. In oktober start GVB met het opleiden van 300 trambestuurders en het testen en oefenen met de nieuwe 15G-trams.

Amstelveenlijn

“Nu gaan we zien hoe deze verschillende onderdelen samenwerken”, zegt Thea de Vries, secretaris-directeur van de Vervoerregio. “We weten allemaal van andere grote infrastructurele projecten hoe weerbarstig de praktijk kan zijn bij het halen van planningen. We zijn er dan ook heel trots op dat het project Amstelveenlijn nog steeds op schema ligt.”

De voorbereidingen voor de aanleg van de Uithoornlijn zijn inmiddels ook gestart. Op de delen van het traject die langs het opstelterrein lopen ligt al een dijk met voorbelasting. In de zomer van 2024 moet deze lijn in gebruik worden genomen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “GVB telt af voor ingebruikname vernieuwde Amstelveenlijn”

Dolf Heibloem|03.09.20|13:36

Rondlopend spoor t.b.v. het tweerichtingmaterieel van lijn 25 in Amstelveen Westwijk? Bedoeld zal worden dat er richting Uithoorn een aansluiting zal komen, zodat het opstelterrein vanuit beide richtingen bereikbaar is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.