Noord/Zuidlijn

‘Kabinet moet aandacht houden voor langetermijnplannen spoor’

Het is belangrijk dat het kabinet langetermijnplannen voor het spoor doorzet. Het is te begrijpen dat iedereen wordt vrijgemaakt om uit de huidige coronacrisis te komen, maar er moet ook aandacht blijven voor projecten die de toekomstige reizigersgroei gaat opvangen. Daarnaast moet het kabinet nadenken over hoe Nederland een inclusieve samenleving houdt. Dat zei directeur Corina de Jongh in de laatste nieuwsuitzending van SpoorProTV waarin zij vooruitblikte naar Prinsjesdag.

“Wat je nu in coronatijd ziet, is dat is dat iedereen wordt vrijgemaakt om op de korte termijn dingen te regelen rondom de huidige crisis. Dat is begrijpelijk, maar dit is echt calamiteitenmanagement. Tegelijkertijd verslapt de aandacht voor de lange termijn en dat vind ik niet verantwoord. Dus ik zou iedereen willen oproepen om ook aandacht te blijven geven aan de lange termijn”, riep De Jongh op.

“Waar we in Nederland vaak moeite mee hebben is om projecten van de grond te krijgen met onder meer de planvorming, de besluitvorming, de regelgeving.” Daarom moeten er volgens haar ook mensen worden vrijgemaakt die zich daarmee bezighouden.

Inclusieve maatschappij

De directeur vroeg daarnaast om aandacht te schenken aan het realiseren van een inclusieve maatschappij. “Ik hoop dat het kabinet naast klimaatdoelstellingen en economische groei ook wil blijven kijken naar hoe houd je een inclusieve samenleving, zodat iedereen kan meedoen.” Volgens haar is Parijs een goed voorbeeld, waar er geïnvesteerd blijft worden in goede OV-verbindingen met buitenwijken en omliggende dorpen.

De Jongh wijst erop dat de coronacrisis heeft aangetoond hoe een maatschappij eruit ziet als mensen ‘niet mee kunnen’. “Dan valt er een heleboel stil en dan gaat ook de kwaliteit van leven van mensen achteruit.” Het is volgens haar belangrijk dat het kabinet geen projecten schrapt waar het in de toekomst spijt van krijgt en juist te investeren om ervan te kunnen profiteren als de groei weer inzet. “De vraag naar OV steeg de afgelopen jaren minimaal tien procent per jaar. Dat deze groei iets af zal vlakken door de coronacrisis is prima. Maar ik twijfel er niet over dat we weer op een goed bezet OV gaan uitkomen.”

Investeringsagenda

In aanloop naar Prinsjesdag kwam onder meer de PvdA met een investeringsagenda waarbij in totaal tien miljard euro naar het spoor gaat. De partij wil onder meer investeren in onder meer de Lelylijn, een snelle trein van Utrecht naar Berlijn en het doortrekken van de metro van het centrum van Amsterdam naar Schiphol.

“De voorstellen die de PvdA doen zijn heel veel no regret-projecten die al heel lang op de agenda staan en wat mij betreft ook versneld opgepakt kunnen worden.” Volgens de Jongh is het een goed idee om te investeren in de Lelylijn, een plan dat al in de jaren tachtig al aan bod kwam als de Zuiderzeelijn. Het is volgens haar belangrijk om deze snelle verbinding van Amsterdam via Lelystad naar Groningen en mogelijk naar Bremen en Hamburg te realiseren ‘want we worden toch steeds meer één Europa’.

“We moeten eens ophouden om alleen maar te denken in verbindingen tussen onze kernen, maar te denken in kernen, dus de Europese metropools. Dat geldt niet alleen naar het noorden maar ook naar het Ruhrgebied naar Keulen naar Düsseldorf, naar München.” Als overheden investeren in deze lijnen, de verbinding versnelt en projectontwikkeling toestaat in gebieden zoals Drenthe, Friesland en Groningen dan kan volgens haar een deel van deze investeringen worden terugverdiend.

Directeur Corina de Jongh van Railforum
Directeur Corina de Jongh van Railforum.

OV-netwerk Randstad

Ook over de voorstellen van de PvdA om te investeren in het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en een 24 uurs OV-netwerk in de brede Randstad is De Jongh positief. “Dit is niet alleen verstandig maar ook noodzakelijk, want je ziet dat de Randstad steeds dichter bevolkt wordt.” Dat is volgens haar niet alleen het geval in de steden, maar ook in de tussenliggende gebieden waar veel woningbouw is.

“De Noord/Zuidlijn wordt vaak in één zin genoemd met Schiphol alsof het alleen bedoeld is voor de ontsluiting van Schiphol, maar het geldt natuurlijk voor de ontsluiting van de hele lijn.” Volgens haar hebben voorbeelden zoals RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam in de praktijk laten zien dat daardoor ‘hele leefbare gebieden ontstaan in de tussenkernen’.

“Het kabinet moet zich echt beseffen dat het tegenwoordig voor iemand met een modaal inkomen haast niet meer te betalen is om in die binnensteden te wonen. Als gevolg daarvan gaan mensen naar vinexlocaties buiten de stad en groeikernen. En dan is het wel heel fijn als die mensen snel, duurzaam en veilig naar hun werk in steden kunnen.”

Internationale verbindingen

De Jongh steunt het idee van de PvdA om de treinverbinding tussen Utrecht en Berlijn te versnellen, maar volgens haar moeten ‘alle internationale spoorverbindingen’ verbeterd worden. “Dat vraagt aan de ene kant best wel wat investeringen. Maar de kneep zit hem met name dat we beter moeten samenwerken met de vervoerders en de andere infrabeheerders.”

De vraag naar grensoverschrijdende verbindingen neemt volgens de directeur toe. Dat is onder meer te zien in de groeiende populariteit van nachttreinen die ‘een prima alternatief’ kunnen zijn voor het vliegtuig. “De Oostenrijkers en de Zwitsers hebben dat veel eerder doorgehad dan wij, want wij waren nog nachttreinen nog aan het schrappen toen de Oostenrijkers en de Zwitsers ze weer gingen opstarten. Gelukkig is er in december weer een nachttrein van Amsterdam naar München, die gaat waarschijnlijk ook weer door naar Wenen.”

De Jongh wijst erop dat nachttreinen een ideale oplossing zijn voor zakenlui. “Als je comfortabel ’s nachts kunt reizen, dan benut je je tijd heel efficiënt.” Wel moet volgens haar het ticketsysteem grondig worden aangepakt. De Europese Commissie dient er volgens haar op te blijven sturen dat er ‘een makkelijk Europees systeem’ komt en dat het mogelijk wordt om treintickets langer van tevoren te kunnen boeken tegen goedkopere tarieven.

Bekijk hier het studiogesprek met Corina de Jongh van Railforum terug:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Kabinet moet aandacht houden voor langetermijnplannen spoor’”

Pat Rick|31.08.20|14:51

Het Kennisinstituut voor Mobiliteit moet een visie komen voor Nederland. Waarbij de Randstad wordt gezien als een soort Singapore waar men een autoloze lifestyle kan hebben. Snelwegen hoeven niet verder veel breeder te worden dan 2×3 of 2×4. Daarbuiten is mobiliteit veelal wel gebaseerd op de auto, maar is OV gebaseerd op regelmaat (ipv impulsvraag) en hoeft minder kostendekkend te zijn. Dit om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de regio in stand te houden. Want de Randstad kan niet zonder

Pat Rick|31.08.20|14:57

Spoor moet verder integreren ipv de huidige beweging tot nu toe: privatisering en afkalving. Regionale lijnen moeten aansluiten op het hoofdnet, dat weer moet aansluiten op internationaal spoor. De Lelylijn kan een belangrijke rol spelen voor de laatste 2. Verder moet men verder vooruit kijken en infra aanleggen voor de toekomst. Waarom station Driebergen maar 3 sporig aanleggen of Zwolle-Wierden niet integraal verdubbelen? Goedkoop blijkt dus duurkoop te zijn. Daar moet ProRail beter doen.

A C F Sierts|31.08.20|22:24

KIM en visie? @ Pat Rick, laat me niet lachen :P Het KIM is een volledig door de asfalt/RWS-lobby gedomineerd instituut, dat voor de buhne af en toe ook met wat technoburocratische OV-excuustruus-verhaaltjes komt. Totaal niet serieus te nemen.

En wat betreft Driebergen: dat is nu toch viersporig? En dat Zwolle-Wierden niet verdubbelt wordt is logisch: de kortste route van Hengelo naar de randstad loopt via Zutphen-Apeldoorn. DIE route moet je verdubbelen, electrificeren en versnellen!

A C F Sierts|31.08.20|22:52

@ Pat Rick: ff kijken op sporenplan [punt] nl , daar zie je dat Driebergen-Zeist n mooie 4spoors-inhaal-config heeft gekregen, met als extraatje ook nog n perron aan passeerspoor 803! Ideale verkeersarchitectuur voor ETCS-L3-hybrid! Nu nog vrijliggend passeerspoor in Westervoort, Oosterbeek, Ede, De Klomp, Maarsen en Bunnik voor rijrichting west, en we kunnen eindelijk doorgaand flexibel gaan inhalen tussen binnenlandse dienst en ICE/int :)

Zie artikel Lieuwe Zigterman uit 1993 (diepe zucht…)

A C F Sierts|31.08.20|22:53

(correctie: Maarsen > Maarn)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Kabinet moet aandacht houden voor langetermijnplannen spoor’ | SpoorPro.nl
Noord/Zuidlijn

‘Kabinet moet aandacht houden voor langetermijnplannen spoor’

Het is belangrijk dat het kabinet langetermijnplannen voor het spoor doorzet. Het is te begrijpen dat iedereen wordt vrijgemaakt om uit de huidige coronacrisis te komen, maar er moet ook aandacht blijven voor projecten die de toekomstige reizigersgroei gaat opvangen. Daarnaast moet het kabinet nadenken over hoe Nederland een inclusieve samenleving houdt. Dat zei directeur Corina de Jongh in de laatste nieuwsuitzending van SpoorProTV waarin zij vooruitblikte naar Prinsjesdag.

“Wat je nu in coronatijd ziet, is dat is dat iedereen wordt vrijgemaakt om op de korte termijn dingen te regelen rondom de huidige crisis. Dat is begrijpelijk, maar dit is echt calamiteitenmanagement. Tegelijkertijd verslapt de aandacht voor de lange termijn en dat vind ik niet verantwoord. Dus ik zou iedereen willen oproepen om ook aandacht te blijven geven aan de lange termijn”, riep De Jongh op.

“Waar we in Nederland vaak moeite mee hebben is om projecten van de grond te krijgen met onder meer de planvorming, de besluitvorming, de regelgeving.” Daarom moeten er volgens haar ook mensen worden vrijgemaakt die zich daarmee bezighouden.

Inclusieve maatschappij

De directeur vroeg daarnaast om aandacht te schenken aan het realiseren van een inclusieve maatschappij. “Ik hoop dat het kabinet naast klimaatdoelstellingen en economische groei ook wil blijven kijken naar hoe houd je een inclusieve samenleving, zodat iedereen kan meedoen.” Volgens haar is Parijs een goed voorbeeld, waar er geïnvesteerd blijft worden in goede OV-verbindingen met buitenwijken en omliggende dorpen.

De Jongh wijst erop dat de coronacrisis heeft aangetoond hoe een maatschappij eruit ziet als mensen ‘niet mee kunnen’. “Dan valt er een heleboel stil en dan gaat ook de kwaliteit van leven van mensen achteruit.” Het is volgens haar belangrijk dat het kabinet geen projecten schrapt waar het in de toekomst spijt van krijgt en juist te investeren om ervan te kunnen profiteren als de groei weer inzet. “De vraag naar OV steeg de afgelopen jaren minimaal tien procent per jaar. Dat deze groei iets af zal vlakken door de coronacrisis is prima. Maar ik twijfel er niet over dat we weer op een goed bezet OV gaan uitkomen.”

Investeringsagenda

In aanloop naar Prinsjesdag kwam onder meer de PvdA met een investeringsagenda waarbij in totaal tien miljard euro naar het spoor gaat. De partij wil onder meer investeren in onder meer de Lelylijn, een snelle trein van Utrecht naar Berlijn en het doortrekken van de metro van het centrum van Amsterdam naar Schiphol.

“De voorstellen die de PvdA doen zijn heel veel no regret-projecten die al heel lang op de agenda staan en wat mij betreft ook versneld opgepakt kunnen worden.” Volgens de Jongh is het een goed idee om te investeren in de Lelylijn, een plan dat al in de jaren tachtig al aan bod kwam als de Zuiderzeelijn. Het is volgens haar belangrijk om deze snelle verbinding van Amsterdam via Lelystad naar Groningen en mogelijk naar Bremen en Hamburg te realiseren ‘want we worden toch steeds meer één Europa’.

“We moeten eens ophouden om alleen maar te denken in verbindingen tussen onze kernen, maar te denken in kernen, dus de Europese metropools. Dat geldt niet alleen naar het noorden maar ook naar het Ruhrgebied naar Keulen naar Düsseldorf, naar München.” Als overheden investeren in deze lijnen, de verbinding versnelt en projectontwikkeling toestaat in gebieden zoals Drenthe, Friesland en Groningen dan kan volgens haar een deel van deze investeringen worden terugverdiend.

Directeur Corina de Jongh van Railforum
Directeur Corina de Jongh van Railforum.

OV-netwerk Randstad

Ook over de voorstellen van de PvdA om te investeren in het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en een 24 uurs OV-netwerk in de brede Randstad is De Jongh positief. “Dit is niet alleen verstandig maar ook noodzakelijk, want je ziet dat de Randstad steeds dichter bevolkt wordt.” Dat is volgens haar niet alleen het geval in de steden, maar ook in de tussenliggende gebieden waar veel woningbouw is.

“De Noord/Zuidlijn wordt vaak in één zin genoemd met Schiphol alsof het alleen bedoeld is voor de ontsluiting van Schiphol, maar het geldt natuurlijk voor de ontsluiting van de hele lijn.” Volgens haar hebben voorbeelden zoals RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam in de praktijk laten zien dat daardoor ‘hele leefbare gebieden ontstaan in de tussenkernen’.

“Het kabinet moet zich echt beseffen dat het tegenwoordig voor iemand met een modaal inkomen haast niet meer te betalen is om in die binnensteden te wonen. Als gevolg daarvan gaan mensen naar vinexlocaties buiten de stad en groeikernen. En dan is het wel heel fijn als die mensen snel, duurzaam en veilig naar hun werk in steden kunnen.”

Internationale verbindingen

De Jongh steunt het idee van de PvdA om de treinverbinding tussen Utrecht en Berlijn te versnellen, maar volgens haar moeten ‘alle internationale spoorverbindingen’ verbeterd worden. “Dat vraagt aan de ene kant best wel wat investeringen. Maar de kneep zit hem met name dat we beter moeten samenwerken met de vervoerders en de andere infrabeheerders.”

De vraag naar grensoverschrijdende verbindingen neemt volgens de directeur toe. Dat is onder meer te zien in de groeiende populariteit van nachttreinen die ‘een prima alternatief’ kunnen zijn voor het vliegtuig. “De Oostenrijkers en de Zwitsers hebben dat veel eerder doorgehad dan wij, want wij waren nog nachttreinen nog aan het schrappen toen de Oostenrijkers en de Zwitsers ze weer gingen opstarten. Gelukkig is er in december weer een nachttrein van Amsterdam naar München, die gaat waarschijnlijk ook weer door naar Wenen.”

De Jongh wijst erop dat nachttreinen een ideale oplossing zijn voor zakenlui. “Als je comfortabel ’s nachts kunt reizen, dan benut je je tijd heel efficiënt.” Wel moet volgens haar het ticketsysteem grondig worden aangepakt. De Europese Commissie dient er volgens haar op te blijven sturen dat er ‘een makkelijk Europees systeem’ komt en dat het mogelijk wordt om treintickets langer van tevoren te kunnen boeken tegen goedkopere tarieven.

Bekijk hier het studiogesprek met Corina de Jongh van Railforum terug:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “‘Kabinet moet aandacht houden voor langetermijnplannen spoor’”

Pat Rick|31.08.20|14:51

Het Kennisinstituut voor Mobiliteit moet een visie komen voor Nederland. Waarbij de Randstad wordt gezien als een soort Singapore waar men een autoloze lifestyle kan hebben. Snelwegen hoeven niet verder veel breeder te worden dan 2×3 of 2×4. Daarbuiten is mobiliteit veelal wel gebaseerd op de auto, maar is OV gebaseerd op regelmaat (ipv impulsvraag) en hoeft minder kostendekkend te zijn. Dit om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de regio in stand te houden. Want de Randstad kan niet zonder

Pat Rick|31.08.20|14:57

Spoor moet verder integreren ipv de huidige beweging tot nu toe: privatisering en afkalving. Regionale lijnen moeten aansluiten op het hoofdnet, dat weer moet aansluiten op internationaal spoor. De Lelylijn kan een belangrijke rol spelen voor de laatste 2. Verder moet men verder vooruit kijken en infra aanleggen voor de toekomst. Waarom station Driebergen maar 3 sporig aanleggen of Zwolle-Wierden niet integraal verdubbelen? Goedkoop blijkt dus duurkoop te zijn. Daar moet ProRail beter doen.

A C F Sierts|31.08.20|22:24

KIM en visie? @ Pat Rick, laat me niet lachen :P Het KIM is een volledig door de asfalt/RWS-lobby gedomineerd instituut, dat voor de buhne af en toe ook met wat technoburocratische OV-excuustruus-verhaaltjes komt. Totaal niet serieus te nemen.

En wat betreft Driebergen: dat is nu toch viersporig? En dat Zwolle-Wierden niet verdubbelt wordt is logisch: de kortste route van Hengelo naar de randstad loopt via Zutphen-Apeldoorn. DIE route moet je verdubbelen, electrificeren en versnellen!

A C F Sierts|31.08.20|22:52

@ Pat Rick: ff kijken op sporenplan [punt] nl , daar zie je dat Driebergen-Zeist n mooie 4spoors-inhaal-config heeft gekregen, met als extraatje ook nog n perron aan passeerspoor 803! Ideale verkeersarchitectuur voor ETCS-L3-hybrid! Nu nog vrijliggend passeerspoor in Westervoort, Oosterbeek, Ede, De Klomp, Maarsen en Bunnik voor rijrichting west, en we kunnen eindelijk doorgaand flexibel gaan inhalen tussen binnenlandse dienst en ICE/int :)

Zie artikel Lieuwe Zigterman uit 1993 (diepe zucht…)

A C F Sierts|31.08.20|22:53

(correctie: Maarsen > Maarn)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.