‘Prefab’ compensatielas behoedt Demkabrug voor spoorspattingen

In Utrecht werden deze zomer de spoorstaven van de Demka-spoorbrug vervangen. Omdat de klus in een kort tijdsbestek moest worden geklaard, stond aannemer Strukton Rail voor een logistieke uitdaging. In samenwerking met Voestalpine Railpro werd een oplossing bedacht.

De Demka-spoorburg dateert uit 1966 en ligt op het drukbereden traject Amsterdam-Utrecht. Op de brug ligt een ingegoten spoor dat na zestien jaar aan vervanging toe was. Strukton en leverancier Voestalpine Railpro bogen zich over de vraag: Hoe zorg je onder alle weersomstandigheden voor goede kwaliteit spoorstaven en goede kwaliteit lassen, terwijl het werk in een korte periode uitgevoerd moet worden?

Spoorspattingen

Spoorstaven en bruggen hebben te maken met uitzetting of inkrimping van materiaal door temperatuurverschillen.  Door het inbouwen van compensatielassen kan het ontstaan van spoorspattingen worden voorkomen. Echter het aanbrengen van de zogenaamde puntjes in de baan neemt veel tijd in beslag. Tijd die een spoorbedrijf als Strukton Rail binnen de beschikbare dienstregeling niet heeft, zeker niet op een brug. Het Rail Service Centrum-team van Voestalpine Railpro ging daarom met Strukton om de tafel om een logistiek concept uit te werken.

Compensatielas Voestalpine Railpro

Gecontroleerde omstandigheden

In het Rail Service Centrum werden de compensatielassen aan de lange spoorstaven gelast met een stomplasmachine. Doordat dit onder gecontroleerde omstandigheden gebeurde, werd er een 100 procent kwaliteitslas gemaakt en wordt de levensduur van de spoorstaaf verlengd. Strukton ontving de gelaste spoorstaven inclusief compensatielassen kant en klaar op de werkplek. Voestalpine Railpro leverde ze in de juiste bouwvolgorde in de baan met de eigen Robeltrein. Strukton kon ze meteen inbouwen en bespaarde zo veel werktijd op de projectlocatie.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Prefab’ compensatielas behoedt Demkabrug voor spoorspattingen | SpoorPro.nl

‘Prefab’ compensatielas behoedt Demkabrug voor spoorspattingen

In Utrecht werden deze zomer de spoorstaven van de Demka-spoorbrug vervangen. Omdat de klus in een kort tijdsbestek moest worden geklaard, stond aannemer Strukton Rail voor een logistieke uitdaging. In samenwerking met Voestalpine Railpro werd een oplossing bedacht.

De Demka-spoorburg dateert uit 1966 en ligt op het drukbereden traject Amsterdam-Utrecht. Op de brug ligt een ingegoten spoor dat na zestien jaar aan vervanging toe was. Strukton en leverancier Voestalpine Railpro bogen zich over de vraag: Hoe zorg je onder alle weersomstandigheden voor goede kwaliteit spoorstaven en goede kwaliteit lassen, terwijl het werk in een korte periode uitgevoerd moet worden?

Spoorspattingen

Spoorstaven en bruggen hebben te maken met uitzetting of inkrimping van materiaal door temperatuurverschillen.  Door het inbouwen van compensatielassen kan het ontstaan van spoorspattingen worden voorkomen. Echter het aanbrengen van de zogenaamde puntjes in de baan neemt veel tijd in beslag. Tijd die een spoorbedrijf als Strukton Rail binnen de beschikbare dienstregeling niet heeft, zeker niet op een brug. Het Rail Service Centrum-team van Voestalpine Railpro ging daarom met Strukton om de tafel om een logistiek concept uit te werken.

Compensatielas Voestalpine Railpro

Gecontroleerde omstandigheden

In het Rail Service Centrum werden de compensatielassen aan de lange spoorstaven gelast met een stomplasmachine. Doordat dit onder gecontroleerde omstandigheden gebeurde, werd er een 100 procent kwaliteitslas gemaakt en wordt de levensduur van de spoorstaaf verlengd. Strukton ontving de gelaste spoorstaven inclusief compensatielassen kant en klaar op de werkplek. Voestalpine Railpro leverde ze in de juiste bouwvolgorde in de baan met de eigen Robeltrein. Strukton kon ze meteen inbouwen en bespaarde zo veel werktijd op de projectlocatie.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.